Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 3114 ggr
grodprinsessa
2014-11-10 12:20

hjälp, hur starta insamling för kastrering?

Hej alla! :) 

Jag är ny här och hoppas det är okej att jag ber om hjälp i hur man kan starta en insamling för att få en hittekatt kastrerad även om det inte är okej att ladda upp själva insamlingar. 

Det har flyttat hem en katthona till min pappa och hon bor på gården nu med sin unge. Han har inte hittat någon ägare men tycker mycket om henne så hon får självklart bo kvar. För hennes eget bästa måste hon ju kastreras. Vilket ingen i familjen direkt har pengar till då det ju är dyrt och denna tjej inte var något planerat tillskott. Jag pratade med djurskyddet, som tipsade om att starta en insamling på internet. Jag undrar därför nu om det finns någon här som har erfarenhet av detta och kan ge mig tips och råd om hur man startar en seriös insamling för kattens kastrering. 

hoppas på hjälp och stöd. :)

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Annons:
Katthemsmatten
2014-11-10 16:07
#1

Försök starta en facebook sida för ändamålet. Hör med olika kattföreningar i din omgivning om de kan hjälpa katten. Be vänner och släkt om bidrag. Sälj saker på blocket till förmån för katten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2014-11-10 19:25
#2

Prata ihop er i familjen om ifall det finns något som ni kan avstå från (eller hålla igen på) i familjen över en tid, t ex fredagsmys, tobak, godis, läsk, biobesök, julklappar eller andra "onödiga" utgifter, för att på så sätt spara ihop till kastration av katten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

grodprinsessa
2014-11-10 22:05
#3

tack båda för tips ^^
#1 Hmm jo… så kan man göra, tänkte mer om det finns nåt sätt att "redovisa" att pengarna hamnat på rätt ställe liksom? Har inte så mycket att sälja, vi är inte direkt den påsamlande typen =/ 

#2 familjen är ganska splittrad pga skilsmässa och att ingen bor hemma längre av mig och brorsan. Vi plockar självklart ihop vad var och en kan på sitt håll men det är för tajt ekonomiskt att vi tar alla kostnader själva om det ska göras inom en rimlig framtid. Man måste ju hålla sin ekonomi på lång sikt också. Därför behöver vi hjälp från annat håll 😕 Hade vi kunnat hade vi självklart redan fått katten kastrerad.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Thaeri
2014-11-11 01:59
#4

Är ni tre personer så är det bara 300-400 kr var ni behöver lägga på hennes kastrering🙂

Har ni riktigt dåligt med pengar förstår jag det, men det kanske fungerar om ni kan få runt hälften i bidrag och bara betala 150-200 kr var själva? Ni måste ju fortfarande starta en insamling någonstans förstås, men det är ju en viss skillnad på att känna att ni måste få ihop hela summan på det sättet, jämfört med att se allt över hälften som bonus🙂

Jourhemmet
2014-11-11 16:28
#5

Kastrerar ni inte snarast så är risken att katten snart är dräktig igen. Hur gammal är ungen och vad för kön? Denne måste också kastreras. En honkastrering kostar ca 1000:- det borde väl gå att få ihop för er alla  tycket jag.

Jourhemmet
2014-11-11 16:29
#6

Och tar ni hand om katten så måste ni kunna betala för framtida veterinärbesök, utan försäkring är det väldigt dyrt.

Annons:
[[eskils_]]
2014-11-11 17:18
#7

Viktigt att honkatten kastreras snarast! Jättebra att ni vill hjälpa henne och ungen.

Om ni har väldigt ont om pengar kanske ni kan låna 1.000 kr till kastreringen av någon vän eller släkting och betala av med 100 kr i månaden. Det är ju en rätt liten summa ändå, särskilt om man flera som hjälps åt. Lycka till!

Hittehund
2014-11-12 22:57
#8

Det är ju fint att din pappa avser att behålla katten. Men om ni vill samla ihop pengar för att kastrera katten kanske det är lika bra att ni samtidigt lägger upp en annons att hon söker hem. För om ekonomin inte finns för en kastration blir ju en lika stor utgift att chippa och vaccinera och förhoppningsvis ha en löpande försäkringspremie. Det kostar helt enkelt att ha djur, och det är löpande omkostnader. Så om din pappas djurägande ska bygga på att någon annan behöver betala för katten är det ju lite riskabelt om samma katt blir sjuk framöver, för bara självrisken på en försäkring ligger ju över vad en kastration kommer att kosta, så om man vet redan från början att de marginalerna inte finns blir det ju inte så ansvarsfullt att "bara behålla". Man kan ju inte göra nya insamlingar fortlöpande varje gång det händer något med katten, för även enkla saker som ögoninfektioner eller vad som helst kommer att kosta.
Katthemmen och föreningarna dras ju med dessa omkostnader hela tiden, och de jobbar ju hela tiden för många djur, dag efter månad efter år. Så om man som privatperson kan tänka sig att en gång i sitt liv hjälpa en enda katt, och man är en familj som tillsammans hjälps åt, sparas kattföreningar eller privatpersoners välvilja.

Vinterdag
2014-11-15 09:10
Uppkatten
2014-11-15 11:53
#10

#9 Chickas minnesfond sponsrar inte kastreringar om jag minns rätt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kanderss
2014-11-16 08:25
#11

Nu framgår det inte var i landet du bor, men sista helgen i november erbjuder man bra priser hos Hagaveterinären i Oxie i annat fall kan du också kolla in kastreringsbussens facebooksida när/om de kan göra det, de har också bra priser.

grodprinsessa
2014-11-19 20:27
#12

Oj vad massa svar och jag har inte haft möjlighet att svara än. 

Vi kommer skrapa ihop och tömma det vi har på våra konton för att i första hand kastrera kattan. 

En del oroar sig för framtida veterinärbesök, Id-märkning med mera.. Ja det är kostnader man måste klara med katt. Och på sikt kommer det inte vara några problem. Problemet uppstod i att hon flyttade in för 3 veckor sedan och jag vet inte med er men jag har ingen buffert liggande för "eventuell hittekatt" 😐 Och som ni säger måste hon kastreras typ NU helst i förrgår och som det ser ut nu ska vi ha det löst vid löning. 🙂Då ungen är cirka 12 veckor utifrån vad man kan se kroppsligen på den funderar pappa på att låta den bli innekatt, dels för att kunna spara ihop till kastrering utan risk att den sticker. 

Jag förstår att en del här tycks tro att vi är småkorkade bonnlurkar som inte vet vad djurhållning innebär. För att lugna er kan jag säga. Det gör vi allihopa och har erfarenhet av både kattuppfödning och hunduppfödning men detta med katt som själv flyttar in är nytt och tyvärr kom hon väldigt olägligt ekonomiskt sett.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Icna
2014-11-20 09:40
#13

När jag kasterade 5 hemlösa katter som jag tog hand  2008 om fick jag hjälp med halva kostanden för kasteringen+idmärkning av göteborgs djurskyddsförening och andra halvan betalade jag själv, 2010 hittade jag en sjuk kattunge som kostade 4000 kr i vetvård som jag betalade själv(med hjälp av pengar i julklapp från familjen).
 Så mina tips är kolla med djurskyddföreningar i närheten och önska er ekonomisk hjälp till katten istället för julklappar.

Lycka till.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Annons:
Katthemsmatten
2014-11-20 11:40
#14

Bra att ni fixar kastration av mamman nästa vecka. Håll både henne och bebisen inne. Bebisen är i alla fall alldeles för ung för att gå ute fritt enligt min mening. Och inga katter ska vara ute om de inte är kastrerade.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: