Annons:
Etikettsajten
Läst 1553 ggr
Sara1214
2014-11-08 16:55

Hemlös katt

Hej! Ute i stallet finns det en katt som inte har något hem. Han går och äter mat från katterna som de har där. Och den jagar upp katter i träden och bråkar med dem. En katt blev nu skadad så hon nästan inte överlevde. Vad kan jag göra? Min mormor vill ta dit någon så han somnar in nu till vintern för hans eget bästa. Alla människor schasar iväg honom osv.. Jag tycker så jävulskt synd om honom..:(( det ända han vill ha är nog lite kärlek och omsorg. Jag säger till henne att det måste finnas någon annan lösning! Katthem? Men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Har sagt till henne att kommer anmäla om de tar dit och avlivar en frisk katt. DET MÅSTE FINNAS NÅGON MAN KAN GÖRA. Behöver snabba svar, tack på förhand

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Annons:
Uppkatten
2014-11-08 19:25
#1

Var finns katten? Har ni kollat om den är öronmärkt eller chipmärkt? Annars kan ni få hjälp hos veterinär att kolla detta, det brukar vara gratis att få detta kollat! Har ni efterlyst kattens ägare? Dels bör ni sätta upp MASSOR av lappar i närområdet samt lägga lappar i folks brevlådor där ni efterlyser kattens ägare. Ni bör också anmäla katten som upphittad till polisen på 114 14. Du bör också annonsera om katten på t ex Kattpolisen i Fokus, samt på Facebook-sidor som "Vi längtar hem", "Bortsprungna katter - djur.id", "Missing Cats Sweden" och liknande sidor. Många katthem har också upphittat-sidor där man kan lägga ut annons om att man har hittat en katt. Man bör också annonsera i lokaltidningen om att man har hittat en katt.

Tänk dock på att den som ev. ringer och säger att katten är deras helst skall kunna bevisa detta t ex genom att visa upp foto på katten, eller kunna berätta ngt spec. kännetecken som katten har. Detta för att katten inte ska hamna i orätta händer och råka illa ut.

Finner ni ingen ägare så bör ni ställa katten i kö till ett katthem om ni inte själva kan behålla katten. Välj då gärna ett No Kill katthem. På SVEKATTs hemsida kan du se en lista på No Kill-katthem (under "medlemmar").

Är katten okastrerad? Det kan i så fall vara därför som den beter sig "illa" mot andra katter. I så fall bör den kastreras så snart som möjligt, sedan brukar det kunna ta ytterligare några veckor innan man märker en förändring av beteendet.

Självklart ska inte en hemlös/vilsen katt dödas, utan den bör få den hjälp som den behöver. Katten kan ju därtill ha en ägare som letar efter den! Berätta var i landet ni finns (på ett ungefär) så kanske någon här inne kan hjälpa till eller förmedla kontakt.

Se till att katten får mat, vatten och skydd mot väder och vind medans ni ordnar en varaktig lösning för katten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Elsklingenelsa
2014-11-08 19:27
#2

Även de andra i stallet måste ju kunna förstå att katten bara gör det som är naturligt: slåss för revir och för den behöver mat. Det är inte för att den är elak eller agressiv utan den gör bara det alla djur skulle göra. Om ni fångar in den och kastrerar den och sen ger den mat kommer den att bli en av de andra katterna där och slagsmålen kommer att minska dramatiskt eller upphöra helt. (Man får vara lite tålamodig bara - kan ta några veckor, ibland månader innan hormonerna går ur kroppen - men kastrering har ALLTID bra effekt när det gäller denna typ av problem.) Vet ni säkert att det är en hankatt? Att kastrera en hankatt är billigt (300-500 kr beroende på var ni bor) och ganska enkelt d v s inga stora operativa ingrepp så det behövs ingen lång konvalecen - efter några dagar är han helt återställd. Är den tam? Annars försök låna en sk. Lotin grävlingsfälla och fånga den i och få den kastrerad (och vaccinerad) hos en veterinär som vet hur man hanterar en skygg katt (fråga innan ni åker in med honom). Visst, det finns katthem men de flesta har långa köer och det kan bli lång väntan - att kastrera katten är att göra både honom och de andra katterna en jättestor tjänst, även om ni sen sätter honom i någon slags kö. Är han skygg gör ni en jätteinsats om han kan bo kvar efter kastrering och få mat med de andra - för det är ju ofta svårare/kräver kunskap att omplacera en skyggis. Om katten är tam har den ju eller har haft ett hem - då gäller det att annonsera tex vid lokala affärer och online för någon kanske letar. Är det en hona är det såklart lika viktigt att kastrera men kräver att du funderar på var hon kan vara inne med såret under uppsikt ca 1 v efter operation, eftersom det är lite större operation. Lösningen är oavsett vilket att få katten kastrerad. Obs det finns strikta regler om att avliva/skjuta katter - så det är inte lagligt om de i stallet bestämmer sig för att "ta bort" problemet. Man måste bl a vara 100% säker att katten inte har ägare - och det kräver ju både annonsering, vetbesök vad gäller märkning etc. Och tillstånd. Då kan man ju likväl kastrera och ge katten en chans och göra det som är rätt.// Elsa

Elsklingenelsa
2014-11-08 19:35
#3

Verkar som jag och #1 skrev samtidigt. Håller såklart med om allt det hen skriver oxå.

Uppkatten
2014-11-08 19:47
#4

Såg nu att du också skriver på Kattpolisen i Fokus och utgår från att det är samma katt som det rör sig om. Svart lite skygg katt i Surahammar.

VARNING! Lämna INTE katten till djurskyddet Huskatten i Västerås. De avlivar regelbundet skygga katter.

No Kill katthem inom "rimligt åk-avstånd" skulle kunna vara t ex Örebro, Uppsala eller No Kill-katthem i Stockholm.

Jag vill också tipsa om Facebook-gruppen "Svarta katter - upphittade och bortsprungna". Där finns många som söker just efter sin svarta bortsprungna katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sara1214
2014-11-08 21:45
#5

TACK SÅ HEMSKT MYCKET FÖR ALLA SVAR. Får kolla runt

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Upp till toppen
Annons: