Annons:
Etiketttips-råd
Läst 2542 ggr
jela96
10/18/14, 2:43 PM

Arg katt!

Hej! Jag är jourhem åt en jätte fin norsk skogskatt tyvärr så är hon väldigt arg! Vi antar att det beror på att hon inte trivdes med alla katter på jour hemmet. Man kan absolut inte ta i henne för då är hon där med sina klor och fräser. Hon har två stora tovor som jag inte kan göra någonting åt då jag inte får röra henne.. Så, någon som har en tips till hur jag kan få henne lugn och inte så arg?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Carrosh
10/18/14, 2:48 PM
#1

Jag tror inte du kan göra så mycket annat än att vänta ut henne. Låt henne komma till dig istället för tvärtom. Det kan ta lite tid, men då får det göra det. Hon kanske behöver lite lugn och trygghet och få vänja sig vid att vara i ett nytt hem.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

kalindas
10/18/14, 3:11 PM
#2

Tålamod är det som gäller. Är du förresten säker på att hon är arg och inte rädd?
Testa och ge henne lite räkost på fingret. Ang. tovorna så är alternativet att ta henne till veterinären och söva och klippa henne. Då kan ni samtidigt känna igenom henne att hon är frisk. 🙂
Är hon fertil så passa på att kastrera henne samtidigt.
Mycket lättare att jobba med en klippt, och behandlad katt än en som är tovig och kanske t.o.m. har ont.

Lite OT: Sen bara lite nyfiken. Hur vet du att hon är en Norsk Skog"s"katt? Har hon stamtavla? Minst 99,9% av alla så kallade Norska Skog"s"katter är vanligt hederliga långhåriga huskatter. Absolut inte mindre värd än en äkta Norsk Skogkatt med stamtavla. Men är lite allergisk att se alla som blir lurade och tro att deras katt är något annat än det egentligen är.
Var stolta över era långhåriga huskatter! Kalla dom inte för nåt de inte är.

/Elisa

kattöga
10/18/14, 3:14 PM
#3

Feliway eller om inte det hjälper Zylkene kan dämpa stressen i katten.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
10/18/14, 7:56 PM
#4

Vad har katten för bakgrund?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
10/20/14, 4:28 PM
#5

Är inte det här samma katt som du skriver om i tråden 'Fin katt söker hem'?

Medarbetare Hittekatter iFokus

jela96
10/20/14, 4:32 PM
#6

Jag har nu kommit fram att damen inte var arg utan rädd och stressad. Hon är väldigt mycket lugnare nu och vill alltid komma och prata och hoppa upp knät. Vet tyvärr ingenting om kattens bakgrund.. är du intresserad

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Uppkatten
10/20/14, 4:41 PM
#7

Nej, inte alls. Jag har de katter jag har plats för. Men i ditt första inlägg bad du om tips för att få katten "lugn och inte så arg". Den typen av tips är lättare att ge om man vet hur katten har haft det tidigare, t ex om det är en katt som har levt tillsammans med människor tidigare, eller om det är en utefödd katt från en kattkoloni. Skönt hur som helst att kattflickan verkar må och fungera allt bättre nu.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
10/22/14, 8:56 PM
#8

Det brukar ofta vara rädsla det där som vi tolkar som aggressivitet. Får kissen landa i sin nya miljö brukar det där mattas av. Precis som många andra redan skriver handlar det som tid och tålamod för att bygga upp tilliten.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: