Annons:
Etiketthuskatten
Läst 4740 ggr
Jessicahagstrom94
2014-10-09 23:58

Nu går det segt..

för alla svarta och svartvita katter på Gefle katthem. :( 

Insåg det när jag kollade igenom hemsidan, det är mest katter av dem färgerna nu.. tråkigt att det ska vara svårare att adoptera bort svarta och svartvita katter än en katt som är sköldpaddsfärgad eller blå bland annat..

Annons:
[Lilyz]
2014-10-10 00:13
#1

Åh så tråkigt att det ska vara så. 😕Om jag hade kunnat hade jag lätt adopterat hela högen! Såg dina fina bilder på facebook btw, riktiga sötnosar ju. 😍 Hoppas de får egna hem snart!

Katthemsmatten
2014-10-10 11:45
#2

Det är likadant på alla katthem. De svarta går alltid sist, de svartvita går tidigare. Ibland har de en teckning med mer vitt i ansiktet och de går ganska fort. Min teori är att folk upplever att det är svårt att 'läsa av' kattens ansiktsuttryck när den är svart. Eller att de tycker det är svårt att se skillnad på en svart katt och en svart katt. I början är det naturligtvis så, men ganska snart ser man stor skillnad på individerna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jourhemmet
2014-10-10 20:21
#3

Jag älskar svarta katter. Konstigt att man går på färg och inte på personlighet.

Uppkatten
2014-10-10 20:27
#4

Själv dras jag ofta till de svarta och svart-vita katterna, men personligheten är definitivt viktigast!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kalindas
2014-10-11 21:24
#5

Svart är ju bara otroligt vackert och sitter själv hemma med 4 svartvita katter. 🙂

/Elisa

Maria
2014-10-12 10:05
#6

Vi adopterade en svart katt bara för att jag hört detta med att de oftast blir kvar.

Han kom i december och är en ljuvlig liten svart skönhet som heter Lakritz😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Lena
2014-10-12 10:29
#7

Jag har också svårt att förstå varför det är på det här sättet. Men de flesta katthem vittnar om samma sak tyvärr. Folk verkar allt för fixerade vid kattens utseende och glömmer bort den viktiga delen med kattens karaktär/personlighet som kan vara det som avgör hur det fungerar i långa loppet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kalindas
2014-10-12 17:43
#8

Tror inte det är utseendet utan att människor fortfarande är skrockfulla. 😕

/Elisa

Katthemsmatten
2014-10-13 11:06
#9

Vad det än beror på så är det märkligt att de svarta alltid blir kvar längst. Om man tänker på hur trendigt svart är i modevärlden, konstant, så tycker man ju att alla dessa 'esteter' borde välja en svart katt före alla andra färger 🤔

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jessicahagstrom94
2014-10-13 15:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Håller med er alla :/ svarta katter är ju så vackra. 

#1 Jaså vad kul :D jag hoppas också att dom får ett hem snart för alla är lika härliga :) 

Vi har ju själv en svart liten dam hemma och en svartvit gubbe :) 
Här är Dixie som är från Gefle katthem, oerhört söt men även världens snällaste tjej om än en aning skraj av sig. :)

majvi
2014-10-13 20:00
#11

Varför ska man adoptera en svart katt?Det kan finnas flera anledningar till det

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
2014-10-13 20:07
#12

Om det är sant att svarta katter är friskare än andra vet jag inte..

Jag gillar hur  Nevada Humane Society,visar på hur det kommer sig att en katt eller hund hamnar på djurhemmet.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
2014-10-14 23:05
#13

#12 Har också hört det där att svarta katter ska vara friskare och tåligare av sig. Hur som haver är de ju så vackra dessa svarta pantrar. Fattar inte att folk inte ser det!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Elsklingenelsa
2014-10-18 12:04
#14

Ja det är sorgligt - men tydligen samma i hela världen att svarta katter väljs i sista hand: även i de kulturer som menar att svarta katter ger tur tvärtemot vad vårt skrock säger. Undrar om det är jakten på det unika som man får skylla på: att alla vill ha katt som "sticker ut" i sin teckning. Har själv två svarta hankatter som är fd-hemlösa som hamnat hos mig på olika sätt - och de är utan jämförelse de smartaste katter jag haft, tåliga hos veterinär, hög social kompetens med andra katter och lätta att lära saker. Är nog inte färgen förstås - men ibland undrar jag…;) //Elsa Ps. Med åren o såren får de allt fler vita strån där de varit ärr - om man nu envisas med att vilja ha vit teckning på sin misse.

martdat
2014-10-18 17:22
#15

supertrisst att det skall vara så,  har en svartvit själv  . Sen vet jag inte om jag inbillar mig men jag har fått för mig att det föds fler svartvita kullar. när man kollar t ex blocket så tycker jag där finns fler svarta och svartvita  än de andra färgerna. nån mer som funderat på det eller jag inbillar mig ?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jessicahagstrom94
2014-10-22 20:26
#16

Ja, det är nog det där att folk vill ha katter med speciella färger och teckningar. Jag är lite så själv för att vara ärlig men hittar jag en svart/svartvit katt med en fin personlighet skulle jag välja den framför en sköldpaddsfärgad katt som kanske har en mindre fin personlighet.

Lena
2014-10-22 20:29
#17

Svarta katter ska visst vara tåligare och det kan ju i så fall förklara att det finns flera av dem.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jessicahagstrom94
2014-10-23 21:59
#18

Gefle katthem är även i akut behov av volontärer.. :/ 

Måste bara berätta.
Kom upp en familj till katthemmet idag som jag tyckte var skum, mannen skulle absolut ha en spräcklig hankatt och inget annat, det skulle vara en ung katt. Vi visade honom våra gråa kattungar och han bara skakade på huvudet. Han fick se några svarta och svartvita katter, men nej. Det var inget för han. Vi visade en sköldpaddsfärgad kattunge, men det var ju en honkatt. 

SUCK. Enligt mig ska dom eller iaf inte han ha katt alls om dom/han ska vara så ytlig/a.

kalindas
2014-10-23 22:45
#19

#18
Hade en lite speciell kontakt för ett tag sedan ang. mina kattungar. Blev utfrågad av mannen i huset hur stora föräldrarna är. Sa att pappan är jättestor och mamman är ganska liten/normal.
Fick då svaret att de inte var intresserade för att de ville ha en "liten" katt!?!
Hur liten de räknade med vet jag inte. 🤔

Svarade dom att det inte finns en möjlighet att svara på hur stor en huskatt kan bli. Visst kan man gissa om man ser föräldrarna, men det finns ju ingen garanti.

Är mest van att människor vill ha stora katter och inte tvärt om. Var tanken att om katten var liten att den var mindre farlig eller räknade de med att katten mer skulle likna en unge?

/Elisa

Jessicahagstrom94
2014-10-23 22:48
#20

Men herregud :o

Ja i det här fallet var det nog dels att sonen ville ha en kattunge som gjorde att dom här var ute efter en ungkatt/kattunge iallafall.. men ändå ._.

Annons:
Tyrisen
2014-10-24 01:52
#21

Har samma erfarenhet från katthem ang. svarta och svartvita. Jag tror att det handlar mycket om foton på hemsidor också. Många tittar på hemsidan INNAN dom kommer till katthemmet och kikar, och kanske är mer eller mindre inne på en viss katt redan vid dörren. Och tyvärr så är svarta katter ofta svåra att fota så ansiktet syns ordentligt. Sådana "enkla" saker som bra foton där man ser kattens uttryck kan göra skillnad har jag märkt. Som det jättefina fotot häruppe i tråden! En annan orsak är att folk vill ha en speciell katt. Då menar jag till utseendet, den ska gärna ha någon annorlunda teckning/pälslängd eller annat utmärkande. Tittar man inte så noga så ser svarta katter (i mångas ögon) likadana ut. Jättekonstigt i min värld, hur kan man välja husdjur utifrån utseende som första grej? Vissa vill ju inte ens titta på en del katter utan bara på dom med "speciella" utseendet. Då missar man verkligen poängen. Synd.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Jessicahagstrom94
2014-10-26 22:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag är fotograf på katthemmet och gör mitt bästa när det gäller de svarta katterna även om det är väldigt svårt ibland :/ många av katterna är tyvärr skyggisar just nu och då är det supersvårt att få fram en fin blick hos katten, och kollar folk på det och tycker att dom ser för rädda eller farliga ut så är det ju synd eftersom skyggisar också kan bli tama med lite tålamod.. :(

du har rätt i allt du säger #21 :)

Två skygga ungar som finns där just nu :) Cookie och Chocko.

Elsklingenelsa
2014-10-27 09:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Min ena svarta panter är född ute och fångades in vid 4 månaders ålder - och han är världens mest social katt! Snäll hos veterinären, nyfiken och kelig med gäster och jättebra i mötet med andra katter. Han är världens bästa reklam för att skyggisar/utefödda kattungar kan bli gosiga knäkatter. ;)

Uppkatten
2014-10-27 20:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Nog går det att fånga svarta katters ansiktsuttryck i bild! :-)

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Imasy
2015-01-14 22:35
#25

Nu sitter det väl kanske inte i färgen, men jag har haft katter i alla de kulörer och pasteller som finns, men de som varit svart/vita är faktiskt de som varit gosigast och socialast och inte varit sådär nonchalanta som katter kan vara i bland.

Men lakritstrollen var de som kom så fort det erbjöds ett tillfälle och satt gärna och pratade en stund :)

Lena
2015-01-17 15:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

dessa svartingar - de är ju så fina!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2015-01-19 12:51
#27

#26 Stor och stilig! Svart är min favoritfärg.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
bubbelbruden
2015-01-20 00:15
#28

jag säjer som alla andra dom är ju så vackra så det är synd att folk inte ser det vi har samma problem med att folk inted vill ha svart eller svartvita om dom inte har en jätte speciel teckning..vår tur är att vi har en jätte underbar fotograf som kan ligga på golvet i timmar bara för att få en bra bild på en skyggis så vi brukar inte ha så många långliggare iaf.

Upp till toppen
Annons: