Annons:
Etikettkattmat
Läst 4786 ggr
polgara
2014-09-29 11:40

Precis blivit idiotförklarad på Djurmagazinet!

Har varit inne på Djurmagazinet precis o hört mig för lite ang mat till mammakatt jag fick hem i lördags + hennes 3 kattungar som är en vecka gamla nu. Dom frågade givetvis vad jag fodrar med nu o sa att mina katter hemma äter Applaws Kyckling + Mjau burkmat. Kvinnan i kassan tittade på mig o frågade om jag försökte ta död på mina katter, Applaws är ett dåligt torrfoder, men det värsta av allt var att jag gav dom Mjau, det är totalt livsfarligt o ge det, för det innehåller ju bara 4% kött o katter ska ha 100% kött. Frågade ju givetvis vad hon rekommenderade till mamma katt eftersom hon är en dumpad sak o väldigt mager o dessutom har hon ungar. Då finns det tydligen bara ett enda foder som är bra o ge o det är Royal Canin mother&babycat + RC instinctive mousse mother&babycat, moussen skulle hon ha fri tillgång på dessutom o en burk på 195g kostade bara 29kr, eller hur det kan man ju ge fri tillgång på om man vill bli ruinerad på kuppen + då torrfoder från RC där en liten påse på 400g kostade 79kr o det räcker ju ingenstans. Men detta var enda fodret som gjorde så att kattmamma får tillräckligt med mjölk åt bäbisarna.

Sorgligt att personal i en djuraffär är så okunnig, även om jag inte har erfarenhet av kattungar o kattmammor så förstår även jag att det måste finnas mat som är mkt billigare o bättre än detta.

jaja dom får väl idiotförklara mig då, jag kommer inte köpa nån mousse för 29kr för 195g o ha fri tillgång på det, för dom pengarna får jag massa mer Mjau för o får väl ta risken att jag tar död på katterna här hemma

Annons:
johnnys girl
2014-09-29 11:59
#1

Mamman behöver mer energi än vad vanligt torrfoder för vuxna katter kan ge.
Satsa på ett kvalitetstorrfoder för kattungar som hon ska ha fri tillgång till. Inte Friskies, Whiskas eller liknande du köper i matbutiken.Jag vet inte om just RC är det bästa, det finns andra märken du kan kika på. Visserligen är sådant torrfoder dyrare, men å andra sidan äter hon mindre mängder om hon får i sig vad hon ska ha så det brukar jämna ut sig kostnadsmässigt

Om du har ett bra kattungetorrfoder som bas kan du mycket väl servera Mjau blötmat som komplement till henne

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

polgara
2014-09-29 12:21
#2

Som jag skrev innan så har hon fått Applaws torrfoder här sen hon kom hit i lördags, det är vad mina andra katter äter. Inga torrfoder som köps i vanliga mataffären här inte. Mina katter får enbart spannmålsfri mat iom att jag har en katt som är spannmålsallergisk

Jourhemmet
2014-09-29 14:42
#3

Jag kör alltid med RC babycat torrfoder när jag får hem dräktiga eller digivande katter. Det fodret är också  enklaste att vänja  ungarna med när de börjar äta vanlig mat vid ca 4 veckors ålder, då det är väldigt smakrikt. Brukar då börja med att lägga fodret i varmt vatten, då blir de mjuka. Sedan ger jag blötmat, fri tillgång på båda.

Torrfoder från mataffären ska aldrig ges till någon katt.

Hime
2014-09-29 15:54
#4

Korkat butiksbiträde. Applaws är mycket bättre än RC. Och mjau är super bra, mycket bättre än torrfoder.

kalindas
2014-09-29 19:02
#5

Otroligt korkad personal på Djurmagasinet. Applaws innehåller ju betydligt mer kött, fett och proteiner. Likaså Maju burkmat som bara innehåller kött o köttbiprodukter.
Att hon ens kan säga att RC är ett bättre foder än A, är ju skrämmande! Men det är väl som vanligt att säljer de mycket av RC så kan butiken vinna allt möjligt, t.ex. resor. RC är även otroligt bra marknadsförare.

Håller dock med om att RC babycat kan vara bra att ge ungarna, även om den innehåller mindre protein och fett än Applaws så är det små och lättätna bitar. Är ungarna lite tunna så är det bra om de får i sig lite extra kolhydrater.

Mina små hittebebisar får nu Porta 21 sensible och diverse burkmat, ska ev. köpa RC babycat för att de ska börja testa torrfoder. Men de är så runda och tjocka att det är lugnt. 🙂

/Elisa

Katthemsmatten
2014-09-30 11:11
#6

Om man ska nappa upp ungar skulle jag hellre rekommendera KMR än RC babycat. Bättre näringsvärde och mer likt 'the real thing'. Har man inte hur mycket pengar som helst, ge fri tillgång till ett torrt  kattungefoder för såväl mor som ungar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
kalindas
2014-09-30 11:56
#7

#6
Har hört att getmjölk ska vara det allra bästa att ge kattungarna om de inte får mammamjölk. Lite svårt att få tag i dock. 🙂
KMR är klart bäst av pulvermjölken! Pelle fick RC, men det var för jag behövde en nappflaska.

/Elisa

Katthemsmatten
2014-09-30 13:24
#8

Hmm, getmjölk har jag inte hört förut. D😉u har en poäng i att det blir svårt att få tag i

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2014-09-30 17:08
#9

#8
Getmjölk har väldigt hög fetthalt och den är mer naturlig är pulvermjölken. Ska finnas att köpa i varuhusen.

/Elisa

polgara
2014-09-30 17:10
#10

Här ska inte nappas några ungar, dom har mjölk från mamma så det räcker, runda o fina ungar, bara mammakatt som är tunn, O hon har fri tillgång på Mjau burkmat nu, tacka gud för Granngårdens stora burkar, går åt en sån om dagen åt henne just nu.

Upp till toppen
Annons: