Annons:
Etikettertnrskygga-katter
Läst 1279 ggr
kalindas
9/25/14, 10:44 PM

Fånga katt - tips!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nästa torsdag ska jag ta Stjärna till veterinären så hon blir kastrerad. Även om hon nu accepterar att jag klappar henne och att hon verkar ganska nöjd med att vara instängd med ungarna (hon slipper ju jaga mat). Så är hon fortfarande en skygg och förvildad katt.
Nu till problemet…
Hur ska jag på bästa sätt fånga henne och få in henne i transportburen?
Helst utan att jag blir sönderbiten eller att hon helt tappar förtroendet för mig igen? Hade det gått så hade jag velat att en annan fångade henne, men det blir nog jag som får göra det.

Tänker mig en filt eller handduk över hennes huvud och sen ett kraftigt tag i nacken. Men jag vet inte om jag är tillräckligt snabb.
Finns det andra tips hur jag kan göra som är bättre?

/Elisa

Annons:
Whippet
9/25/14, 10:48 PM
#1

Sätt lite mat u buren och så kommer hon. Väl komma dit efter ett tag..

I'm out Vilar huvudet i handen

kalindas
9/26/14, 9:24 AM
#2

#1
Hon är redan infångad och sitter i en in-nätat grisbox ihop med ungarna. Så jag kan både prata och klappa henne. Jag måste alltså ta henne med händerna, utan att hon får panik eller att jag blir sönderbiten. 
Hade jag haft en fälla så hade det varit enkelt.

/Elisa

Katthemsmatten
9/26/14, 11:43 AM
#3

Sätt in en transportbur och sätt maten i den. Ingen annan stans. Det är säkert så #1 menar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
9/26/14, 12:02 PM
#4

#3
Kruxet är att damen är väldigt mätt just nu. 😉
Hon äter ju ungarnas mat och sen har hon fri tillgång till annat. Hon ser nöjd ut och jag misstänker det är för att hon slipper göra något.
Blir krångligt att sätta in all mat i en transport, för ungarna ska ha också. 
Funderar på en stor filt, handskar och sen ta tag i henne och stoppa in henne i buren. Det blir ju bara en gång detta händer, så det borde fungera. 🤔

/Elisa

Whippet
9/26/14, 2:33 PM
#5

#3 Ja det var så jag menade ;)

#4 Gör vad som känns bäst bara, hon kommer glömma bort det, och hon måste ju till vet

I'm out Vilar huvudet i handen

[[eskils_]]
9/26/14, 2:45 PM
#6

Testa att ställa transportburen på högkant med öppningen uppåt. Ta på handskar och långärmad jacka, lyft upp katten och "häll" ner henne i buren med rumpan först, stäng dörren fort.

Inte prövat detta själv men hört andra som säger att det fungerar. Lycka till!

Annons:
Jourhemmet
9/26/14, 2:57 PM
#7

Jag brukar lägga en stor handduk över buren så att den ser tryggast ut att gömma sig i när jag försöker fånga katten. Sen går jag mycket långsamt fram och försöker tränga in katten i ett hörn samtidigt som jag håller buren  mot katten.  Allt med mycket försiktiga rörelser.

kalindas
9/26/14, 5:47 PM
#8

Hon ligger kvar när jag klappar henne och jag har gjort det några gånger nu. Så jag tror att jag kan få ner henne i buren. Bra tips med att ställa den på högkant! 🙂

/Elisa

Upp till toppen
Annons: