Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 3061 ggr
kalindas
9/24/14, 6:40 PM

Hemtjänsten i Borås?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta inlägg delas nu på FB. Enligt vad jag förstått så ska det vara hemtjänsten i Borås som släppt ut katten!?! Man undrar ju hur kunskapsnivån på de som jobbar där är i så fall? Om personen inte hade några anhöriga så är det ju ännu viktigare att katten får komma till ett nytt hem. Man släpper inte bara ut en innekatt!!! 😡

/Elisa

Annons:
Mari
9/24/14, 10:50 PM
#1

Men du inte första gången det händer. Här där jag bor så släppte polisen ut katten när ägaren hade begått självmord. Helt sonika tog upp katten i famnen och släppte ut genom ytterdörren 😮Också en innekatt…

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

kalindas
9/25/14, 12:19 AM
#2

#1
Man blir ju rädd av sådan nonchalans! 😮
Jag hoppas verkligen att grannar eller andra som har mer info om katten ser till att anmäla de skyldiga.  För så här får det inte gå till!!

/Elisa

Katthemsmatten
9/25/14, 10:27 AM
#3

#2 Jag är inte med på fb (aktivt val), men du kan ju skriva ett inlägg och tipsa den som skapat tråden om vad som bör göras. Kanske en anmälan till lst om vanvård, vilket det är när hemtjänsten aktivt har slängt ut katten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
9/25/14, 10:32 AM
#4

#3
Tror att det är folk som kontaktat henne ang. detta.

/Elisa

Katthemsmatten
9/25/14, 10:42 AM
#5

Skadar inte med fler som gör samma kommentar för att visa på hur brådskande och viktigt detta är. Stackars kisse!

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
9/25/14, 10:44 AM
#6

#5
Kruxet är att de hamnar i personens "annat" mapp och det är inte alltid man ser meddelandena där. Men jag kan skicka iväg ett mejl.

/Elisa

Annons:
Uppkatten
9/25/14, 8:27 PM
#7

Tycker jag har sett att den här katten har fått ett hem. Däremot vore det ju spännande med ett samtal till hemtjänsten….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kalindas
9/25/14, 9:33 PM
#8

#7
Låter ju bra om den fått ett hem. 🙂
Men som sagt utbildning av personal och djurskyddsfrågor hade ju inte skadat. Varken hos hemtjänst eller polis (om det som #1 säger stämmer), för det är skrämmande med sådan okunnighet och nonchalans!

/Elisa

martdat
9/26/14, 11:02 PM
#9

skrämmande hur man kan göra så.  Hoppas de blir åtalade…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
9/26/14, 11:39 PM
#10

Märkligt! Måste vara okunskap blandat med villrådighet när sådant sker.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Magi-cat
9/27/14, 7:23 AM
#11

#10 Tror jag också. Knappast illvilja.

Hemtjänstpersonalen har väl (antar jag) inga direktiv för vad de ska göra i sådana fall, och jag misstänker att om man hade det skulle det inte vara att lägga ner arbete på att skaffa ett nytt, bra hem för katten.

Ringer man polisen blir det väl avlivning.😕

Det naturliga är väl att anhöriga tar hand om beslut rörande katten, men det är inte alltid det finns, eller är möjligt.

(Sedan finns det också hemtjänstpersonal på sina ställen, som är riktiga änglar och på eget initiativ ser till kattens bästa i sådana här fall…)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kalindas
9/27/14, 9:06 AM
#12

Anklagar inte hela hemtjänsten. Om man ska anklaga nåt så är det ledningen som inte har några färdiga direktiv när det gäller djur som är ensamma kvar efter dödsfall. Det är något både polis, ambulans och hemtjänst mm skulle ha.
Kanske låter krasst, men hellre att de avlivar djuren än bara släpper ut dem utan vård, för då går det fort och de slipper lida!
Men det ultimata är ju att de lämnar in katterna på ett hem där ev. anhöriga kan hittas.

/Elisa

[[eskils_]]
9/27/14, 10:54 AM
#13

#12 Håller inte med dig. Tycker det är "bättre" att de släpper ut katten än att de avlivar den. Då ha den i alla fall en chans att få fortsatt liv.

Men självklart bör hemtjänsten ha direktiv för att i första hand lämna husdjuren till anhöriga, i andra hand till grannar/djurvänner/djurhem. Principen i ett civiliserat samhälle måste vara att friska husdjur har rätt att leva.

Annons:
kalindas
9/27/14, 11:02 AM
#14

#13
Att låta en innekatt svälta eller frysa ihjäl ute är knappast djurvänligt.

/Elisa

Monsva
9/27/14, 7:58 PM
#15

Vill inte försvara handlandet på ngt sätt men jobbar själv i hemtjänsten och vet hur svårt det kan vara när det är djur inblandade. När någon brukare/vårdtagare avlider får hemtjänsten inte på några villkor gå in i bostaden. Tänk om hemtjänsten visste att ingen skulle gå in i lägenheten på lång tid. Kanske trodde man att katten skulle klara sig bättre utomhus än inlåst utan mat. Verkligheten är oftast inte svart eller vit och de flesta människor gör det de tror är det bästa.

kalindas
9/27/14, 8:27 PM
#16

Det borde som sagt finnas regler när det gäller djur hos avlidna. Något som staten bekostade när sådana här saker händer. Det ska inte vara på hemtjänstens ansvar att ta hand om djuren på de sätt de tror är det bästa, utan det bör i varje kommun finnas en "djuransvarig" som kan rycka ut snabbt vid akuta ärenden.

/Elisa

Lena
9/28/14, 10:27 AM
#17

Sådant här skulle kunna undvikas med bättre samarbete mellan myndigheter och de ideella katthemmen. Dödsbokatter brukar få förtur på katthemmen. Men det gäller ju att katthemmen vet att katten finns. Sedan borde det även följa med en peng också.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Imasy
9/28/14, 10:01 PM
#18

Katten borde väl räknas in i dödsboet, och där får man ju inte vara och ta saker hur som helst.

Hade ju varit intressant att få veta om anhöriga till den avlidne blivit kontaktade gällande katten och vad som skulle hända med den?

kattöga
9/29/14, 11:30 AM
#19

I min tråd om att testamentera till katthem fick jag tipset av Kalindas om att testamentera bort sina husdjur.  Fick denna länken: http://www.djurtestamente.se/.

Nu vet jag inte om man behöver köpa ett färdigt testamente, men kan kanske va bra så att man får det juridiskt korrekt. 

Jag har ännu inte skrivit in mina djur i testamentet jag nyss gjorde (det glömde jag bort helt……..) men ska upprätta ett testamente där dom ingår asap.

Tänk om alla med djur kunde göra det. Fast jag vet inte om det hade hjälpt i denna situation, personalen kan ju inte veta om nåt testamente i såna här situationer……… 

Artikel från cancerfonden.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
9/30/14, 7:00 PM
#20

#19 När det gäller att "testamentera bort sina husdjur" så är det tveksamt vad jag förstår, eftersom man aldrig kan ålägga någon annan att ta hand om ens djur. Vad händer om du testamenterar katten till en vän och vännen inte alls vill ha katten när allt kommer omkring? Kanske är det i så fall bättre att ha någon slags skriftligt avtal med den som man vill ska ta hand om katten?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
kalindas
9/30/14, 7:03 PM
#21

#20
Man bör ju ha frågat vännen först. 🙂
Då jag inte äger nåt av värde bortsett från mina djur har jag bara ett enkelt hemmagjort testamente. Där står vad jag vill ska hända med mina djur. Uppdaterar det då och då.
Hade jag hemtjänst hemma så hade jag varit noga att tala om för dem vad de skulle göra med mina djur om jag blev sjuk och inlagd eller dog.

/Elisa

Gullan402
10/7/14, 9:03 AM
#22

Har själv jobbat mycket i hemtjänst och sett problem som uppstått då brukaren hamnat på sjukhus och de har katter hemma. Inte alltid det finns anhöriga eller att de anhöriga bor på annan ort eller andra omständigheter som gjort att de inte kan hjälpa till med katten. Vi i hemtjänsten FÅR INTE gå in hos brukaren om denne bevisligen inte är hemma. Har många gånger tillsammans men en arbetskamrat (för att då har vi i alla fall varit två om någon skulle anmäla att vi varit inne i någons bostad utan att denne är hemma) varit och matat katter. I vissa fall har även kollegor tagit hem husdjuret en tid tills brukaren kommit hem. Har själv inte möjlighet att ta hand om fler djur än mina egna.

Vid dödsfall har vi hitintills på mina arbetsplatser ordnat med ev husdjur. Oftast tar anhöriga hand om den biten och då vet vi inte vad som händer men samtidigt är det ju inte vårt ansvar då vad de anhöriga väljer för väg att gå. Men finns det ingen anhörig eller att anhöriga inte vill ta sig an husdjuret har vi i hemtjänsten fixat med katthem eller nytt hem. Ibland har djuren flyttat hem till en kollega etc.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Magi-cat
10/7/14, 9:07 AM
#23

#22 Man blir glad att höra sådant! ❤️🐱

Hemtjänstpersonalens arbetssituation är tuff nog som den är, och att dessutom en del engagerar sig extra är verkligen berömvärt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kalindas
10/7/14, 9:30 AM
#24

#22
Bra gjort att ni engagerar er! Men det som du skriver visar ännu mera att någon typ av avtal eller kontrakt behövs som den ni är hemtjänst åt bor själv och har djur.
Där ni akut kan flytta djuret om personen dör eller blir sjuk.
Samma så borde ambulansmännen och polis ha någon sorts rättighet att ta djuren från platsen vid allvarliga situationer.
Har för mig Djurambulansen Skåne har nåt sånt avtal. Men det känns jäkligt osäkert att lämna djuren där.  😮

/Elisa

Katthemsmatten
10/7/14, 11:54 AM
#25

#22 Stor eloge till dig och dina kollegor som tar på er  ett ansvar som inte åligger er.

#24 Det finns en del organisationer som jag inte skulle anförtro mitt djur. Du nämnde just en av dem. 😕

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
10/7/14, 12:21 PM
#26

#25
Precis. Djurambulansen Skåne vill man inte ska ta hand om ens djur. 😕

/Elisa

Lena
10/14/14, 11:11 PM
#27

#26 Nej det är väl inte det allra bästa precis!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
martdat
10/19/14, 9:47 AM
#28

nej fy. då är det bättre att avliva sin katt själv än att vända sig till djurambulansen skåne.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
10/19/14, 12:35 PM
#29

Inga friska katter ska avlivas. Varken av djurambulansen eller av ägarna. Vi måste få slut på den där slit och slängmentaliteten. Avlivning ska inte vara en lösning helt enkelt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: