Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 4001 ggr
Bea Gullmark
2014-09-14 12:47

Bortsprungen katt i Uppsala

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du sett vår Alfons?Han försvann onsdagen den 10/9 från Gråbergsvägen 12 i Eriksberg/Uppsala.Han är skogisblandning, inte så stor, långhårig och ljusröd med vitt längst ut på svansen, ser ut som en räv.Han är väldigt kelig.

Vet du något?Ring oss snarast på tel 0705 25 43 13 eller 0705 50 92 22

Annons:
[[eskils_]]
2014-09-14 12:59
#1

Lägg ut efterlysningen även på Kattpolisen.ifokus. Skriv Eriksberg/Uppsala först i rubriken. Skriv också om Alfons är kastrerad, id-märkt, registrerad och om han är van att gå ute eller om han är innekatt.

Lena
2014-09-14 14:50
#2

Ja det är viktigt att orten blir synlig i rubriken!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2014-09-14 15:50
#3

Hej! Jag bor alldeles i närheten av adressen där katten försvann och har tidigare själv letat katt i området. Det är inget lätt område att leta i, MASSOR av ställen där en katt kan gömma sig eller bli instängd av misstag. För att vi ska kunna ge dig bra söktips så måste du berätta lite mer, se #1. Självklart kommer jag att ha stenkoll när jag går ut den närmaste tiden, och jag hör av mig  till dig om jag ser någon katt som kan vara din. Där jag bor finns det f ö en grannkatt som påminner mkt om denna. Har sett dina lappar i området i dag. Se till att lappa minst 400 meter bortåt i varje riktning sett hemifrån. Ta fram en karta och rita en cirkel så ser du hur stort ditt första sökområde bör vara.

Är det en innekatt som kommit ut av misstag så är det viktigt att du börjar ställa ut mat och vatten i närheten av där han tog sig ut, ställ ut det på kvällarna så att inte fåglarna tar det.  Leta ffa i skymning-mörker-gryning, och var ute MÅNGA timmar i sträck och sök (i sakta mak!) i närområdet så han får chansen att våga ge sig till känna. Lämna gärna en ytterdörr eller ett fönster öppet över natten så att han har en fri väg tillbaka in. Placera isåfall mat en bit in i rummet, men tänk på er egen säkerhet om ni testar detta!

Är det en utekatt som  inte har kommit hem så bör du istället inrikta dig på att lägga lappar i grannarnas brevlådor där du ber dem söka igenom garage och uthus. Jag gick också runt i området här och bad att själv få söka igenom uthus och folk var HELT OTROLIGT hjälpsamma!!! Så dra dig inte för det!

Efterlys honom också i UNT, på Uppsala katthems hemsida under privata annonser, anmäl honom som bortsprungen till polisen på 114 14 o s v. Lägg också upp annons på Facebook-sidor som Vi längtar hem, Bortsprungna katter - djur id, Missing Cats Sweden o s v. Lägg också ut en annons på Blockets efterlystsida.

Är han skygg ute så att du kan behöva en fälla så kontakta föreningen Samvetet/Uppsala katthem. De var till stor hjälp när jag sökte efter min katt!!!

Jag kommer att vara ute en del nu under eftermiddagen och tar en extra sväng här över gårdarna i Sommarro framåt kvällen!

Håller tummarna för att han snart är hemma hos er igen!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2014-09-14 18:53
#4

Såg på annan sida att den här katten inte bor på den aktuella adressen, stämmer det? Är han van vid att vistas i det här området?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2014-09-15 19:54
#5

Har fått en uppgift om att den här katten dessvärre ska ha hittats påkörd samma dag som den försvann, precis här ute vid vägen. Ägaren ska vara underrättad enl. upphittaren (jag har dock själv inte varit i kontakt med ägaren för att få detta bekräftat). Ledsamt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
2014-09-15 20:56
#6

#5 Oj vad ledsamt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Uppkatten
2014-09-15 22:02
#7

#6 Ja, det är dessvärre många katter som skadats och dödats på den där vägen under de åren jag har bott här… och ändå tycker många att det här är ett bra område att bo i om man vill ha katten ute… Jättefina 40-tals gårdar (vid flerfamiljshus) och ett underbart äldre villaområde bakom… men en stor väg som katterna försöker ta sig över… och det slutar tyvärr allt för ofta illa… Har själv hjälpt till att söka efter påkörd katt på samma plats tidigare, samt sett ett antal påkörda katter precis här utanför, + tvingats informera grannar om att deras katt legat trafikdödad i närheten… Och tyvärr kommer det förmodligen att fortsätta…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
2014-09-16 10:57
#8

Hur får man folk att förstå att är det vägar i närheten så kommer katten att gå dit - med känt resultat som följd? Jag blir lika ledsen varje gång jag hamnar i diskussion om det här med folk som tycker att "den har ju i alla fall fått ett härligt liv". Kanske det, men vet man hur mycket katten plågades innan den dog? Alla katter dör inte momentant vid en träff av ett fordon……..

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2014-09-16 16:43
#9

#8 Har ofta de diskussionerna med grannar, vänner, släktingar - det är som att stånga huvudet i väggen… För mig är det obegripligt att så många inte inser att katter saknar trafikvett och att de inte kan något om trafikregler… och att katter och trafik faktiskt inte går ihop. Ser varje dag foton på Facebook av ihjälkörda katter. Det är så otroligt onödigt och så otroligt sorgligt. Jag blir lika ledsen varje gång… och jag ser verkligen inget slut på eländet…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2014-09-16 16:57
#10

#8-9 Håller med, vissa människor borde verkligen inte ha katt.

Bostadsbolagen borde inte tillåta att folk har "katt-trappor" ner till marken från sina balkonger, om bostadsområdet ligger nära starkt trafikerade vägar. Har sett sådana trappor t.o.m. ett par meter från gator där det går både bilar och bussar…

Upp till toppen
Annons: