Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 2554 ggr
Thaeri
2014-09-13 18:54

Jourhem finnes!

Jag och Tarzan skulle gärna öppna vårt hem för en kisse i behov av ett🙂

Vi bor i en tvåa på 65m²,  med takhögt klösträd i vardagsrummet, bredvid bokhyllan, och innätad balkong, och skyggisar är inget nytt för oss.

Det som är är att det bör vara en ungkatt då Tarzan inte riktigt förstår när andra katter försöker sätta honom på plats, och jag har inte orken att ta hand om en hel kull kattungar.  Jag hoppas att ingen ser detta som själviskt, det handlar helt enkelt om att det ska funka mellan Tarzan och jourkatten, och att dela av sovrummet eller så i ett halvår (har varit med om liknande förut) skulle vara för elakt.

Sen är ett annat krav att jag är just jourhem och att det finns en organisation bakom som garanterar veterinärkostnaderna, för jag har inte råd att ligga ute med stora summor själv då det betyder sämre säkerhet för Tarzan.

Hälsningar
Johanna och Tarzan

Annons:
Lena
2014-09-13 19:09
#1

Det låter jättebra! I vilken del av landet bor du?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Thaeri
2014-09-13 19:11
#2

Lidköping, så i Västra Götaland. Lite mitt emellan Göteborg, Jönköping och Örebro.

Lena
2014-09-13 19:14
#3

Evas Katthem i Skara finns ju.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Thaeri
2014-09-13 19:18
#4

Jo, har varit jourhem åt henne tidigare, men när Tarzan slogs med grannkatten och akut fick flytta hit så fick jourkissarna flytta tillbaka till katthemmet. Det var en fråga om liv och död vad gällde Tarzan, men samtidigt så svek jag henne rätt rejält.

Hon vet att jag är intresserad, och jag har skickat trevare då och då, men jag har inte hört något därifrån på länge så jag antar att jag inte är intressant längre på grund av det.

Maria P.
2014-09-14 12:10
#5

#0 KKS (Kattkommando Syd) behöver akut hem åt flera katter. Du hittar förmedlarnas kontaktuppgifter på: www.kks.nu

Thaeri
2014-09-16 03:42
#6

KKS är jag lite tveksam till då jag har mindre bra erfarenhet av dem. Men det hela beror på förmedlare, vissa är bättre och andra sämre.

Min erfarenhet är att jag och min dåvarande pojkvän fick hem en stödkatt och sen gjorde sig förmedlaren oanträffbar; vi försökte flera gånger om dagen till en början, sedan varje dag, till några gånger i veckan, sedan någon gång i månaden, tills vi gav upp efter något halvår. Vi kände oss totalt svikna, men vi var inte satta helt och hållet i skiten utan såg helt enkelt kissen som vår egenomhändertagna jourkatt istället. Jag har inte den lyxen själv, jag har en buffert visserligen, men den är Tarzans säkerhet, så jag kan helt enkelt inte ligga ute med pengar mer än en dag eller två (bokstavligt!), än mindre ta på mig hela ansvaret.

Jag är hyfsat säker på att före detta jourkatten aldrig ens registrerats som stödkatt hos KKS då det här var 6 år sedan och jag inte hört ett knyst från dem.

Jag säger inte blankt nej, men jag vill inte lämna in en allmän intresseanmälan på grund av detta. Om en bra förmedlare hör av sig eller någon tipsar mig om en skulle jag absolut vara intresserad🙂

Annons:
Katthemsmatten
2014-09-16 11:00
#7

Sök katthem i din närhet med en uttalad policy för hur de bedriver jourhemsverksamhet. KKS är ju, som jag uppfattar det, en löst sammanhållen organisation som vill väl men som inte i alla led har förmågan att ta ansvar för de katter och jourhem de har.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[[eskils_]]
2014-09-16 11:09
#8

Föreslår att du tar kontakt med Göteborgs Katthjälp. De är seriösa och duktiga och medlem i Svekatt. 🌺 http://v3.goteborgskatthjalp.com/

(Övertygad om att Evas katthem är precis lika seriösa och duktiga!🌺)

Thaeri
2014-09-16 16:13
#9

Göteborgs katthjälp har jag varit jourhem åt innan och de är kontaktade, men jag har inte fått något svar.

Maria P.
2014-09-16 16:49
#10

#6 Thaeri: KKS styrelse skriver såhär: 

Vi vill gärna veta vilken förmedlare du hade kontakt med för sex år sedan så att vi kan reda upp situationen. Tur att du behöll Tarzan (om det var denna katt du var stödhem åt). Kan du maila direkt till styrelsen@kks.nu./Birgitta Carlsson, ekon ansv KKS

Hoppas att ni kan reda upp det hela.

Thaeri
2014-09-18 03:59
#11

#11, När det gäller min före detta jourkatt så föredrar jag att lämna det olöst, både för min skull och KKS själva, plus de som var inblandade. Men ska man sammanfatta det: vill de ha tillbaka honom har de ett antal tusen kronor att betala i försäkring och speciellt veterinärvård, och jag har exakt noll förtroende för den innersta kretsen.

De kan ta kontakt med mig här på iFokus om de är intresserade av det. Men med tanke på mejladressen du länkade till så lär väl det knappast hända.

Edit: jag är inte intresserad av ett öppet krig med KKS, handlar det om rätt förmedlare så kan jag absolut bli jourhem igen som sagt. Men jag vill heller inte bråka om en katt som redan blivit omplacerad ett par gånger efter att jag och exet inte fick kontakt med "vår" förmedlare.

Maria P.
2014-09-18 21:44
#12

#11 Thaeri: en annan kontaktadress är: birgitta@kks.nu

Thaeri
2014-09-23 22:18
#13

Fick nej från Göteborgs Katthjälp igår 😕  Jag förstår dem, jag bor ju trots allt en bra bit ifrån.

Annons:
kalindas
2014-09-23 23:15
#14

#13
Kolla med Falkenbergs Djurskyddsförening. De har visst stora problem med en koloni vid en camping och söker jourhem. Tyvärr vet jag inte vilken ålder katterna är i där eller hur tama. Men det finns kanske möjlighet du kan hjälpa där om de inte tycker du bor för långt bort.

/Elisa

Thaeri
2014-10-14 20:38
#15

#14, lite sent svar kanske, men jag absolut höra med dem, om de verkar vara ett vettigt katthem🙂

Och jag har inga problem med att ta hand om skyggisar, det viktiga är att kissen kommer överens med Tarzan.

Edit: de verkar inte ta in skyggisar alls, så de går bort. Jag är inte bekväm alls med att man antingen avlivar dem eller lämnar dem åt sitt öde.

kalindas
2014-10-14 20:53
#16

Nej, de är tyvärr snabba på att avliva. :-( Ville inte ta in mina ungar om de var skygga. Fast nu tog jag de sista ungarna själv. 

 Djurskyddet Norra Halland är mer villiga att hjälpa skyggisar o söker jourhem.
Tala med Camilla, vet att de söker jourhem just nu.

/Elisa

Thaeri
2014-10-14 21:05
#17

#16, jag hittade inget på deras sida… men skickade en fråga om deras syn på det i alla fall🙂

kalindas
2014-10-14 22:26
#18

#16
Tror det är lite blandat i den föreningen. De nya är för nokill och de gamla är mer för avlivning om förvildade katter. Så där gäller rätt kontakt.

/Elisa

Lena
2014-10-14 23:00
#19

#Kan säkert vara så!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Thaeri
2014-10-16 23:37
#20

Har varit i kontakt med Djurskyddet Norra Halland, och de lät väldigt positiva i alla fall🙂

Annons:
kalindas
2014-10-17 15:15
#21

#20
Kul! Hoppas att ni kan komma fram till ett samarbete. 🙂

/Elisa

Katthemsmatten
2014-10-17 16:41
#22

#20 Vad kul att höra. Hoppas det blir ett bra samarbete.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Thaeri
2014-10-20 21:59
#23

Och så fick jag positivt svar från Evas Katthem också… å andra sidan hamnade jag i en diskussion om kattmat med henne, så det kanske sket sig☺️

Katthemsmatten
2014-10-21 11:43
#24

Ibland kan det löna sig att inte ge sig in i detaljer, #23. Foder hör väl till det som vi har flest bataljer kring på iFokus sajter och alla håller stenhårt på sitt synsätt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2014-10-22 20:52
#25

Foder kan vara en mycket känslig fråga, den saken är klar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Thaeri
2014-10-23 12:53
#26

Problemet för min del är att jag inte kan ha torrfoder ståendes framme av rent praktiska skäl, Tarzan blir smällfet med en gång då. Och att bygga in det i ett hus han inte kommer in i fungerar inte heller, för då blir han superstressad av att inte komma åt maten som finns där mitt framför näsan på honom. Plus att vi pratade om en 5-månaders kisse, så frågan är om det ens går att fixa en anordning som den kommer in i men inte Tarzan, särskilt på ett par månaders sikt.

Sen visst går det att dela upp torrfoder på måltider, men det brukar sluta med att den stackars kissen går runt och är hungrig större delen av dagen. Och jag är lite rädd för att Tarzan ska bli stressad av att känna lukten av torrfoder, han är lite av en junkie även om han mest är ett matvrak i största allmänhet.

Annars har jag inga problem med att ett katthem vill att kissen även ska äta torrfoder, det är deras katt liksom.

Jourhemmet
2014-10-23 13:31
#27

Men vad ger du för torrfoder? Ge endast blötmat då, det gör honom inte tjock. Jag har en femårig katt som aldrig någonsin ätit torrfoder, han är den som har perfekt vikt här hemma.

Annons:
Thaeri
2014-10-23 13:46
#28

#27, det är just det jag gör, Tarzan får enbart blötmat 🙂 Det är också det jag tycker är det bästa för katter, om man inte BARF:ar då.

Men katthemmet ger både torrfoder och blötmat till sina katter och var ytterst tveksamt till det här med att bara ge blötmat.

Jourhemmet
2014-10-23 13:53
#29

Katthemmen ska väl vara tacksamma över att få hjälp och inte avgöra vad man ger katterna för mat, om det inte är dålig mat såklart

Alla katter inkl jourkatterna här hemma har fri tillgång på både torr och blötmat men väljer att äta ca 90% blötmat.

Thaeri
2014-10-23 21:16
#30

Jag är väldigt glad över att det här katthemmet inte lämnar över sina katter till vem som helst, det visar på att de bryr sig.

Uppfattningen om vad som är bra och dåligt när det kommer till kattmat varierar massor dessutom.

Thaeri
2014-11-05 23:29
#31

Nu har jag en liten Micko i sovrummet🙂Svart hankatt på 5 månader från Evas katthem.

Gunki
2014-11-06 12:21
#32

Va kul Thaeri! Hoppas det kommer att fungera bra mellan katterna.

Har själv tänkt tänkt skaffa jourkatt/kattfamilj eller helt enkelt adoptera katt från Evas katthem när tiden blir den rätta. Men det blir inte så länge vår 15-åriga katthona lever eftersom hon blir stressad av det.

Katthemsmatten
2014-11-06 13:28
#33

#31 Vad roligt. Hoppas det kommer gå bra att föra samman lillkillen med dina egna katter om ett tag.

#29 Jo, eftersom katthemmet är ägare av och har det fulla ansvaret för katten när det kommer till dess medicinska vård så är det självklart att man har åsikter om fodret. Dessutom är det inte bra för katter att utsättas för täta foderbyten vilket också är en anledning till att man har åsikter. Självfallet är man tacksam för hjällpen, men lika litet som man skänker bort de katter man har tagit ansvar för med samma motivering, folk tycker man ska vara tacksam för att man tar en katt, ska man lägga sig platt. Man behöver seriösa och långsiktiga jourhem, liksom kattägare.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Thaeri
2014-11-06 15:07
#34

Än så länge går det bra, katterna bryr sig inte särskilt mycket om varandra. Lite fräs från den lille när Tarzan råkar komma för nära, men det är ju inget konstigt såhär i början.

Annons:
Jourhemmet
2014-11-07 20:48
#35

#33 Fast just foderbyte kan inte katthemmet kräva att det inte ska ske, isf får katthemmet stå för det foder de anser att katten ska ha, om inte jourhemmet har fler katter så kan det fungera.

Jag har massor med katter hemma jämt, mina egna plus jourkatter från olika katthem/föreningar så för mig att köra med det foder katthemmet vill är helt uteslutet. Ska jag då ha massor med olika foder beroende på vilken katt som ska ha mat? Alla katter har dessutom fri tillgång på både blöt och torrfoder här hemma så uppgiften är omöjlig för mig iaf.

Sedan gissar jag att vissa jourhem ger det absolut sämsta billigaste fodret för att de inte vill lägga pengar på en katt som inte är deras egen.

Och givetvis ger jag enbart kvalitetsfoder till alla katter. Jag frågar tom intressenter som är här för att köpa katt, och har en katt sedan tidigare, vad för mat den katten får. Jag har även nekat en köpare som ansåg att Friskis duger utmärkt till katter.

Katthemsmatten
2014-11-09 17:45
#36

#35 Ett seriöst katthem brukar inte acceptera att man samtidigt har jourkatter från andra katthem och de ser till att jourhemmet får foder och sand just för att säkerställa primära behov.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jourhemmet
2014-11-10 09:04
#37

#36 Jag hjälper bara seriösa katthem. Jourhem är en bristvara så valet mellan att ha katter i jourhem som har andra jourhemskatter eller att låta katten gå kvar ute är ju inte så svårt. I Sthlm är det endast sthlms katthem som inte accepterar andra jourkatter.

Jag har egna katter och vill inte ha andra foder än det jag använder. Det jag ger till mina katter ger jag även jourkatterna. Jag har fri tillgång på både torr och blötfoder så olika sorter fungerar inte.

Thaeri
2014-11-11 01:05
#38

Hela grejen i det här fallet är att Tarzan ska hjälpa Micko att bli ordentligt tam, det var med de förutsättningarna jag anmälde mitt intresse redan från början, och det var därför jag blev jourhem åt just honom.

Utan det som var var att föreståndaren för katthemmet var osäker på det här med att ge enbart blötmat, och det förstår jag fullt ut för det är det många som är, plus att det oftast är enklare att hitta ett bra hem till kissen om den är van vid att äta båda. Det var absolut aldrig tal om krav på märken eller så, mer än att både torrfoder och blötmat skulle vara av OK kvalité då.

Men nu fick jag ju grönt ljus🙂

--------------------

Jourhem som ger sina jourkatter den billigaste skiten man kan hitta ska överhuvudtaget inte vara jourhem, så där har katthemmet verkligen rätt att sätta ner foten! På torrfodersidan då, på blötmatssidan kan även det billigaste vara riktigt bra, men då är det ju å andra sidan inte skit heller🙂

Jourhemmet
2014-11-11 16:25
#39

#38 Håller fullkomligt med. Jag vet tom jourhem som ger kvalitetsfoder till sina egna katter och skitfoder till jourkatterna. Jag förstår inte hur man kan bete sig så mot små stackare som haft det för jävligt med kyla och hunger, de är endast värda det absolut bästa. De ska skämmas bort för resten av deras liv.

Thaeri
2014-11-13 04:17
#40

Jag håller inte med om att de ska skämmas bort, skulle jag göra det med Tarzan skulle han rulla fram.

Visst, han har ett hem där han slipper tävla om uppmärksamhet, och han får äta ifred, och får helt och hållet näringsriktig mat, men han får absolut inte diktera villkoren för sin existens, för i så fall skulle han inte leva så väldigt länge till.

Och det är det jag känner att skämma bort betyder om mat, att katten får bestämma helt.

Thaeri
2014-11-13 04:28
#41

För de som är mindre intresserade av debaten och mer hur det går med Micko, så har jag goda nyheter🙂

Micko och Tarzan kommer jättebra överens, de är inte bundisar helt och hållet än, men minst en gång om dagen lägger de sig och myser med varandra, och de leker jättebra ihop🙂Micko är även OK med att jag klappar honom om det sker vid rätt tillfälle, då lägger han magen i vädret samtidigt som han sträcker på sig och spinner som en tok❤️

Sen är det ju inte alltid tillfället är det rätta, och speciellt om jag är uppe och rör på mig så kan han bli tveksam, men det är ju fullt naturligt med tanke på att det bara gått en vecka. Nyfikenheten tar alltid över till slut dessutom, så även om jag råkat skrämma honom kommer han fort fram och nosar på min hand🙂

Så om några månader tror jag Micko kommer vara en riktig gosekisse, kanske inte med främlingar, men absolut med sin ägare.

Annons:
Katthemsmatten
2014-11-13 10:17
#42

#41 Vilken härlig nyhet! Tänk att det går så bra efter bara en vecka. Både med katternas tillvänjning till varandra och till Mickos tillvänjning till dig. Bra jobbat!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: