Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 1380 ggr
[[eskils_]]
2014-08-30 23:42

Tidig kastrering är ok

På veterinärförbundets hemsida kan man läsa att rekommendationen om kattkastrering vid 6 månaders ålder kommer att tas bort. 

http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Smadjurssektionen/Normgruppen/Normgruppen-informerar/Maj-2014/

"Kastration av hund och katt är en annan fråga som normgruppen för närvarande arbetar med. Gruppen är enig om att den nuvarande åldersrekommendationen på sex månader för kastration av katt inte har vetenskapligt belägg och därför ska tas bort. Vi diskuterade kring att behovet av att kunna kastrera tidigt är större för katt än för hund, då problemet med oönskade individer främst gäller detta djurslag."

Det måste väl innebära att katthem och andra katträddare kan kastrera ungkatterna, åtminstone unga hankatter, innan man säljer dem. Praktiskt och bra.

Annons:
kalindas
2014-08-31 08:37
#1

Låter bra om det går igenom. Sen hitta ett veterinär som gör det.
Letade runt efter en veterinär i trakten omkring Halland som kastrerar vid ca 12v/1kg, men hittade ingen. Nu vet jag att de som köpt mina kommer kastrera, men det känns alltid lugnare när man vet att det är gjort.
Skulle jag börja föda upp igen så hade jag kastrerat de ungar som skulle gå till sällskap innan flytt. För att motverka BYB.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: