Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Ny kategori 000. Vanliga frågor - FAQ - ej för diskussion! 001. Kattambassadörer TNR/Skygga Katter 02. Hittekatter i Fokus 03. Hittekatter i media 04. Katthem, jour- & stödhem, föreningar 05. Kattens status 06. Kastrering, ID-märking, Vaccination 07. Djurskyddsfrågor 08. Bilder & Filmklipp 09. Goda ideér, råd och tips! 10. Huskatten 11. Kattsjukdomar & problem 12. Kattmats relaterat 13. Kattprat i allmänhet 14. Katter söker hem! / Katter sökes! 15. Bortsprungna/upphittade katter 16. Transporthjälp önskas/erbjudes 17. Solskens- och molnhistorier 18. Evenemang på Katthemmen/ Kampanjer 19. Insamlingar, Auktioner 20. Dagens Ros & Ris! 21. Till minnet av 22. OT Utanför ämnet 23. Utsatta djur av annat slag 24. Annonsdiskussioner 25. Information om Forumet & oss Medlemmar Ny kategori
06. Kastrering, ID-märking, Vaccination

Tidig kastrering är ok

2014-08-30 23:42 #0 av: eskils

På veterinärförbundets hemsida kan man läsa att rekommendationen om kattkastrering vid 6 månaders ålder kommer att tas bort. 

http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Smadjurssektionen/Normgruppen/Normgruppen-informerar/Maj-2014/

"Kastration av hund och katt är en annan fråga som normgruppen för närvarande arbetar med. Gruppen är enig om att den nuvarande åldersrekommendationen på sex månader för kastration av katt inte har vetenskapligt belägg och därför ska tas bort. Vi diskuterade kring att behovet av att kunna kastrera tidigt är större för katt än för hund, då problemet med oönskade individer främst gäller detta djurslag."

Det måste väl innebära att katthem och andra katträddare kan kastrera ungkatterna, åtminstone unga hankatter, innan man säljer dem. Praktiskt och bra.

Anmäl
2014-08-31 08:37 #1 av: kalindas

Låter bra om det går igenom. Sen hitta ett veterinär som gör det.
Letade runt efter en veterinär i trakten omkring Halland som kastrerar vid ca 12v/1kg, men hittade ingen. Nu vet jag att de som köpt mina kommer kastrera, men det känns alltid lugnare när man vet att det är gjort.
Skulle jag börja föda upp igen så hade jag kastrerat de ungar som skulle gå till sällskap innan flytt. För att motverka BYB.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.