Annons:
Läst 3258 ggr
Medaljjägaren
2014-08-30 12:25

Okej att ta hem en katt utan halsband?

Rubriken kanske var konstig, men jag kan ju inte skriva allt på en rubrik. Tycker ni att man ska få ta hem en katt om man tror att den är hemlös? Jag tycker inte det är så himla okej. Men vad tycker ni? Alltså, man hittar en katt man tror är hemlös, och matar med kattmat. Sedan låter man den sova hemma osv. som om man äger den själv. Men vad tycker ni?

YEY, INSIDER!

Annons:
Calcifer
2014-08-30 12:31
#1

Absolut inte. Det är inte halsbandstvång även om det naturligtvis är bra. Verkar katten däremot fara illa av att vara ute, eller den är otroligt tunn etc, så tycker jag det är ok att ta hem den och sedan annonsera efter ägare samt åka till vet och kolla om den är chippad och även kontakta polis. Men att bara överta ägandet är stöld om man inte vet till 100% att den är hemlös och det kan man i princip aldrig veta. Även om katten ser riktigt illa ut däran så kan den ju ha rymt och vara saknad.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
2014-08-30 12:34
#2

Ja självklart om man tror att den är hemlös av olika anledningar.

Däremot tycker jag att man har skyldighet att kolla om den är chippad eller tatuerad för att söka efter ägare och man ska givetvis annonsera, sätta ut lappar och göra allt man kan för att få tag på eventuell ägare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Paxxie
2014-08-30 12:35
#3

Tycker det beror på situationen lite. Om det är en tillsynes helt frisk, vanlig katt så tycker jag inte att man ska ta in den (eller mata heller för den delen)

Om katten är avmagrad, smutsig och helt enkelt inte ser ut att må bra kan jag tycka det är OK att ta hem den. Sen borde man givetvis sätta upp lappar och höra runt om någon saknar en katt, är ju möjligt att den sprungit bort.

Rafflan
2014-08-30 12:35
#4

Annat

Är katten mager eller på annat sätt visar tecken på att vara  hemlös så är det okej att ta den till veterinären för att kolla märkning (detta ska göras SAMMA dag som man tar katten, alt dagen där på, man ska inte vänta typ 1 vecka…) och är katten omärkt anmäler man den upphittad till polisen, hör ingen ägare av sig har man rätt att behålla den.

Ser katten dock välskött ut och är utan halsband har man ingen rätt att ta den.

Tyvärr är de allt för många som tar in magra katter utan att kolla märkningen om katten är mager eller liknande för då "måste den ju vara hemlös" (för katter går ju aldrig vilse och har då en ägare som saknar och letar efter dem?), det är stöld och otroligt elakt emot kattens riktiga ägare.

Även hört historier om katthem som tar katter som verkat hemlösa, inte kollar märkning och sen omplacerar och när ägaren hittar katten och vill ha tillbaka den kan dem inte gå det pga att katthemmet omplacerat katten. Det är jätte fel och elakt.

[Emma--]
2014-08-30 12:37
#5

Svarade annat.
Ja om katten verkar hemlös så självklart. Men då måste man också anmäla det hos polisen att man hittat katten och kolla upp eventuell idmärkning och söka efter ägaren. 

Dom allra flesta katterna här t.ex har inte halsband, och det är trist att man ska behöva avvakta tills katterna visar tecken på att vara hemlös, men så är det ju tyvärr när folk får släppa ut sina katter.

Medaljjägaren
2014-08-30 12:41
#6

Det är ju ofta folk tar hem katter som är tunna för att dom tror det är sommarkatter. Det är ju rätt dumt.

YEY, INSIDER!

Annons:
Zolah
2014-08-30 12:41
#7

Om man anmäler att man funnit en katt hos polis eller en lokal kattjour, nån kan ju vara allvarligt rädd att katten blivit överkörd etc.

Medaljjägaren
2014-08-30 12:42
#8

#7 det tycker jag man ska.

YEY, INSIDER!

[[eskils_]]
2014-08-30 12:43
#9

#4 Även hört historier om katthem som tar katter som verkat hemlösa, inte kollar märkning och sen omplacerar

Detta låter helt osannolikt! Vilket katthem gjorde så? Hur vet du att de inte kollade märkning?

[Emma--]
2014-08-30 12:45
#10

#6 Varför är det dumt?

#9 Fanns ju något katthem som hade gjort så. Dom hade hoppat över att anmäla katten som upphittad och när ägaren hittade sin katt på deras sida så var den redan omplacerad. Däremot hade dom nog kollat idmärkning. 

Edit: hittade tråden http://hittekatter.ifokus.se/discussions/51fb8dc6ce12c47fce003b1b-fiahemmet-igen?participating-1

Medaljjägaren
2014-08-30 12:50
#11

#10. För att det kanske, eller nästan alltid är så att någon äger katten och vissa tror att det efter att de matat äger katten.

YEY, INSIDER!

Veda
2014-08-30 12:53
#12

Nej, det tycker jag inte som regel. En katt som får mat kommer tillbaka även om den har ett hem. Vi har haft en katt som var överkänslig mot halsband (tappade pälsen och blev röd i skinnet på två veckor) så det kan man inte gå efter. Verkar katten mager, tufsig och så tycker jag att man kan ta med till veterinär, som också kan kolla om den är märkt och även ta hand om den.

[Emma--]
2014-08-30 12:54
#13

#11 Jo men det är väl inte dumt i sig att ta in en katt för att kolla efter en ägare. 🙂

Annons:
Calcifer
2014-08-30 12:54
#14

Ja, varför ska man mata en katt som bara råkar sakna halsband?! Då är risken stor att katten helt sonika slutar återvända till sitt riktiga hem och börjar hänga i ens eget kvarter istället. Ser katten ut att ha farit illa eller är extremt utmärglad är det en annan sak, men en katt utan halsband ska man låta bli att mata om den i övrigt ser frisk och kry ut!

Sen är det värt att komma ihåg att katter, precis som människor, är olika byggda och att en del kan se lite slankare ut än andra utan att de för den sakens skull svälter. Jag hade en honkatt som alltid såg slank ut, trots att hon fick gott med mat. Nu var hon ju innekatt, men hade hon varit utekatt skulle det säkert kunnat sett ut som om hon var lite för smal. Skulle någon annan börjat mata henne hade hon inte gått upp i vikt men kanske försvunnit för mig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Medaljjägaren
2014-08-30 12:55
#15

#12 du är väldigt smart. Det var ett bra tips tycker jag. Eller vad man ska kalla det.

YEY, INSIDER!

[[eskils_]]
2014-08-30 12:56
#16

#10 Tack!

Maria
2014-08-30 12:58
#17

#14 Men det handlade ju inte bara om halsband vad jag förstod utan att man trodde att katten var hemlös.

Då gissar jag att man sett katten ett tag och har visst belägg för att den eventuellt kan sakna hem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
2014-08-30 12:59
#18

Nej inte OK. Vissa katter har helt enkelt inte halsband på sig av olika anledningar. Man måste vara säker först och verkligen kollat upp det innan. Och absolut inte ge mat förrän mat vet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Medaljjägaren
2014-08-30 13:00
#19

Himla populär denna tråd blev på två sekunder^^ Jag skrev ett inlägg med tre, fyra meningar och sedan var det nog fyra kommentarer jag inte såg.

YEY, INSIDER!

[Emma--]
2014-08-30 13:03
#20

Tolkade det som #17
Ser jag en katt som är normalviktig, ser pigg och fräsch ut och om jag ser den första gången så antar jag inte att den är hemlös. 
Däremot katterna jag ser här för första gången så brukar jag försöka spana på kattakutens sida vilka katter som är anmälda som saknade där. 

Sen skulle jag gärna vilja veta säkert, för det kan ju lika gärna vara någons katt som rymt. Men så länge man får släppa ut sina katter så är det ju inte möjligt att kolla upp varje katt.

Annons:
Rumblebee
2014-08-30 13:08
#21

Tycker inte man ska mata katter man inte äger, med eller utan halsband. I och med att om dom har ett hem så kanske de föredrar att stanna hos en, alternativt att maten man ger gör katten dålig för att den knte tål det eller är van vid det. Undantag är ju givetvis om den ser svulten eller hemlös ut, då tycker jag helt klart att man ska hjälpa den. MEN, självklart tycker jag åven man ska anmäla den upphittad och se om den har id chip eller/och tatuering. För bara för att en katt kan se ovårdad ut så kan de än ha ett bra hem. Katten kanske kom bort på en resa tex.

[Trevor_S]
2014-08-30 13:14
#22

Katten kan ha chip så nej, det är inte okey!

FemFem
2014-08-30 13:15
#23

Jag tycker att man bara ska ta hand om en katt om den ser ut att inte må bra. Men samtidigt kolla om den är chippad/tatuerad och försöka hitta ägaren.

Lena
2014-08-30 13:21
#24

Svarade annat då det inte är någon fråga med ett absolut rätt eller fel-svar. 

Man ska naturligtvis inte utgå från att alla katter som går ute och saknar någon form av ID-märkning eller bär halsband är hemlösa. Tyvärr är det fortfarande många som inte ID-märker och sedan även registrerar sin katt. Och katter som bär halsband kan tappa dem under utevistelsen.  

Vad man får titta på är kattens allmäntillstånd. Ser katten mager ut och/eller verkar sjuk, illa medtagen? Ruggig päls? Har katten vistats i området under en längre tid och verkat vilsen? Skulle man sedan ta in en katt som verkar hemlös så är det viktigt att göra följande insatser:

  1. Kontakta polisen och anmäla att man tagit in katten. 

  2. Kontrollera om katten är märkt med chipp. Om den är öronmärkt söka i SKK,s register efter ägare. 

  3. Sätta upp lappar i området om att man hittat och tagit in katten. 

  4. Göra vad man kan för att hitta ägaren på annat håll genom att söka och själv annonsera på olika kattforum och på katthemmens sidor.  

Det är ofta farhågan kommer upp på olika forum att folk engagerade inom hittekattssektorn går omkring och stjäl ägda katter för folk.  De gånger som en ägd katt förväxlats med en hemlös katt har det alltid haft sina rutiga och randiga skäl att så skett. Antingen har katten sprungit bort. Eller också har katten varit i dåligt skick pga bristande tillsyn och därför verkat vara hemlös. Om en ägare kan identifieras så är ingen gladare än vi. Problemet vi har är ju annars att hundra tusentals katter saknar en ägare. 

Glöm inte att id-märka och registrera era katter! Lika viktigt om de är innekatter - för även innekatter rymmer och springer bort.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Twiggys]
2014-08-30 13:40
#25

Om jag hade trott att den var hemlös och varit intresserad av att behålla den så hade kollat om den var chippad , om den inte hade varit det så hade jag köpt ett halsband med en adresstub och skrivit mitt telenr där, om katten sen har en ägare så ringer väl hen då till mig :)

zorro2
2014-08-31 07:44
#26

beror på hur katten ser ut og verkar må, ser den vilsen ut, mager og jamar(behöver ikke jama då) så absolut kan man ta inn den og sen aktivt söka etter ägaren. Det er ikke säkert at ägaren hittas direkt. Om ägaren hittas så måste man lämna ifrån seg kissen även om man har tagit hand om katten under den tiden. Det er det der som jeg ikke forstår, sto om en familj der katten kom bort/rymde etter mkt sök etter katten hittades den hos en annan familj langt langt hemmifrån. katten var öronmärkt, otydligt dock. trots alle bevis og forsök ville ikke familjen som hittad katten lämna den ifrån seg. Först etter tidningsartiklar kom kissen hjem til sine riktiga ägare. Og så skal det ikke vara. svar på frågan ja absolut speciellt om man mistenker at katten er vilsen, eller hjemlös.

Upp till toppen
Annons: