Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1889 ggr
Vinterdag
8/24/14, 10:25 AM

LST vill ta hans katt

En man, som sitter i rullstol får inte behålla sin katt.

www.bltsydostran.se/nyheter/ronneby/august-83-far-inte-behalla-sin-katt%284414569%29.gm

Annons:
Cindy S
8/24/14, 11:03 AM
#1

Det låter som om han behöver överklaga och visa att han kan ta hand om djur nu, om det går att överklaga. Men, hur förlorade han de andra djuren? Han misskötte hunden och den togs ifrån honom, det ser jag inget problem med. Men anmälde någon honom? Vägrade han att inse faktum när de kom dit och menade att all var väl? Är han oansvarig som person eller var det ett tillfälligt bristande omdöme? Hur lätt eller svårt är det att få djurförbud?

Jag hade för mig att det var svårt för länstyrelsen att göra något(så lät det när jag nyligen anmälde en djuraffär till Dalarnas länstyrelse) för att de måste prioritera, så de har väl inte tid att undersöka och göra något åt milda fall. En rastlös hund som lever i sin egen skit låter som skäl nog.

Han kan ju inte bara vänta och hoppas på det bästa. Länstyrelsen har väl inte resurser nog att åka ut och kolla hela tiden, eller ge folk en ny chans utan att de överklagar.

Väldigt svårt att ta sida med så lite info i den artikeln. Jag finner sådant otroligt frustrerande för jag vet inte om jag ska tycka synd om människan eller inte.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Stallmima
8/26/14, 7:00 PM
#2

Länken fungerar inte

Lena
8/26/14, 11:20 PM
#3

Nej länken går tyvärr till en artikel som man måste vara prenumerant för att läsa.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Cindy S
8/26/14, 11:32 PM
#4

Jag googlade artikeln med hjälp av url:en. 83 får inte behålla katt

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Vinterdag
8/27/14, 7:00 PM
#5

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=9158

På insamlingssidan finns också en länk som fungerar.

Katten mår bra, har kattlucka, sover i sängen hos honom på nätterna. Är både vaccinerad och försäkrad. Så vad är problemet???

Cindy S
8/27/14, 7:15 PM
#6

Nu har jag hittat lite info och tydligen ska det gå bra att överklaga http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/djur-och-natur/djurskydd/Anmal-misskotsel-av-djur/Pages/omhandertagande-och-djurforbud.aspx

Det är ju synd att den som skrev artikeln inte ställde en fråga om eventuellt överklagande. Kanske han redan försökt men fått avslag(av bra eller dåliga skäl)?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
[[eskils_]]
8/27/14, 9:40 PM
#7

Här finns en tillgänglig artikel om August och Sotis:

http://www.expressen.se/kvallsposten/myndighet-vill-skilja-august-och-sotis-at/

"så fort han ser en bil som det står "Länsstyrelsen" på, springer han och gömmer sig. Jag trodde inte att katter kunde läsa, men Sotis kan tydligen det…"

Och där står att August tänker överklaga.

Stallmima
8/27/14, 11:30 PM
#8

Jättesynd det gick som det gick med hunden, men har inte mannen hemtjänst tex??  En katt sköter ju sig i princip själv  🤔

Katthemsmatten
8/28/14, 12:59 PM
#9

Det ingår förmodligen inte i hemtjänstens sysslor att ta hand om katten, men det kanske skulle kunna gå att hyra in någon som hjälper honom. Fast jag har erfarenheten att rullstolsburen inte behöver innebära att man inte kan sköta sin katts alla behov: städa lådor, göra rent skålar, mata, klippa klor och borsta. Mer praktiskt än så behöver de inte och mannen verkar ju klar i huvudet så nog låter det litet knepigt att han inte ska få ha katten kvar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Cindy S
8/28/14, 1:14 PM
#10

#9 Ifall han överklagar får han säkert ha katten kvar. Det borde inte ha tagit honom 2 år. Han måste ha trott att de inte skulle kontrollera.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Upp till toppen
Annons: