Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1992 ggr
wippwapp
8/22/14, 6:25 AM

Katt får vila sig men är helt galen

Hej!

Kanske någon har erfarenhet med något liknande? Min (ute)katt har skadat hasleden, inget å se på röntgen förutom svullnad, så han ordinerats inflammationshämmande och vila.

Men just det med vilan fungerar inte 😕Han har varit inomhus i 2 dygn nu men står inte ut med det och vill verkligen ut. Och han ska ju röra på sig så lite som möjligt, men i natt var han helt galen och sprang omkring på nedre våningen (upp trappan fick han åtminstone inte gå) och upp och ner på sängen, hela tiden jamande. Har stängt honom in i ett litet rum nu, där han trivdes och gömde sig när han hade ont i hasen, men han är helt galen där också, jamar och klösar på dörren.

Mitt problem är att han får smärtstillande och måste ju tro att han är OK - och förstår inte varför han inte får gå ut. Finns det inte något sätt att lugna honom? Så som han springer omkring (även i lilla rummet hoppar han jämt upp på sängen och ner igen) just nu är det ju föga lite skillnad från att vara ute! Hos veterinären finns tyvärr lite hjälp och råd att få angående detta.

Hoppas att någon har upplevt en sådan katt själv och kan hjälpa mig och Linus! Mycket uppskattat!

Linda

Annons:
Bill&Bull
8/22/14, 7:41 AM
#1

Förstår att det är svårt, man kan ju inte förklara för dom att man vill deras bästa å att dom ska vila;) Det enda jag kan komma på är om du har någon typ av aktiveringsleksak som han kam roa sig med. Fast håller med om att inne blir det inte samma som ifall han skulle ut och springa så kanske går bra ändå. Annars vet jag i vissa fall katten får sova i en bur om den verkligen inte får röra sig.

||My Love For Animals Is Immortal||

kalindas
8/22/14, 8:55 AM
#2

Har han varit och gjort allt på lådan? Han kanske är van att kissa ute o då blir det jobbigt om han måste kissa ellet bajsa fel.

/Elisa

Katthemsmatten
8/22/14, 11:09 AM
#3

Hur mycket tid spenderar du med katten? Om han är van vid stimulansen ute så behöver han stimuleras extremt mycket inomhus. Helst då givetvis sånt som gör att han inte hoppar och anstränger hasen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

cattisa
8/23/14, 4:10 PM
#4

Du kan pröva att sätta i en Feliway i en kontakt i väggen. Det är ett "må bra" ämne för katter. Det finns att köpa på apotek och djuraffärer.

Annars är tipset att sitta i rummet han är i och hålla honom sällskap så mycket du kan. Mycket kel och prat så att han inte är ensam och sysslolös. Har du tur lugnar han ner sig efter ett par dagar och accepterar situationen. Det brukade min förra katt göra när han blev tvungen att vara inne efter veterinärbesök o d.

Lycka till!

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Upp till toppen
Annons: