Annons:
Etikettsajten
Läst 955 ggr
MissanTissan
2014-08-21 20:38

Hej hej! Fråga om hemlösa katter

Hejsan, jag är en 14 årig djur intresserad tjej som verkligen vill göra skillnad i djurvärlden. Hemma har jag två hundar och två råttor.

(To get to the point)

Jag skulle vilja veta vart i stockholm det finns som mest hemlösa katter, så jag kanske skulle kunna hjälpa till lite. (Mata, tämja, gosa) Osvosv.
Och vad ni tycker om det här.

Sen funderar jag på att skaffa en kattunge. Men det är inte säkert

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Lena
2014-08-21 21:05
#1

Du kan vända dig till något av katthemmen i Stockholm så kan de berätta vad du kan göra för hjälpa till. Det finns ganska många katthem där.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2014-08-21 21:07
#2

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MissanTissan
2014-08-21 22:29
#3

Har redan försökt få volontär arbeta på ett antal, men är för "liten" och dom katterna får ju redan hjälp!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

kalindas
2014-08-22 01:01
#4

Dåligt av katthemmen att inte låta dej jobba som volontär. Det är väl jättebra att en ung tjej är intresserad att hjälpa till på katthemmen och lära sig om hur man hjälper katter på bästa sätt. 
Att du inte kan vara själv i katthemmen ännu, är en sak, men vara där och fixa med lådor, gos och matning borde du ju kunna hjälpa till med.

När det gäller jourhem och den typen av hjälp, så är det bäst att ta det med dina föräldrar. Att skaffa en kattunge kanske inte gör den största hjälpen, utan hellre köpa ett par äldre katter från ett katthem (för man bör helst ha två) och ta hand om dem.

Men jag tycker du ska ringa runt till katthemmen och be att få hjälpa till, alla kan ju inte neka dej.

/Elisa

MissanTissan
2014-08-22 01:21
#5

Det var något om att försäkringen inte höll för ungdomar under 16. *suck*

Som sagt, har två hundar och två råttor, och jag skulle helst vilja ha ett problem fritt hem så att inte katten är livrädd för hundarna, och en katt som försöker äta mina råttor. Vilket jag då fått tipsen att ta en kattunge så jag kan vänja dom allihopa med varandra.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

kalindas
2014-08-22 08:53
#6

Hur vana katterna än är vid råttorna, så finns risken alltid att de ser råttorna som byten en dag.

/Elisa

Annons:
Katthemsmatten
2014-08-22 11:07
#7

TS, eftersom katthemmen har sina volontärer försäkrade - det finns alltid en risk för arbetsskador som t ex infektioner om man råkar bli biten - så är det försäkringsvillkoren som styr åldern på volontärerna.

Av säkerhetsskäl, ffa katternas, så avslöjar katthemmen inte de kolonier man sköter i en öppen tråd.

Att t ex mata en TNR-koloni är en uppgift man tar på sig för lång tid och som man måste fullfölja oavsett årstid och väderlek. Tänk därför noga igenom om du, när du har åldern inne, är beredd att hjälpa till i ösregn och snöstorm, julafton eller när kompisen har party. Visserligen är det (oftast) flera som hjälps åt i en koloni, men katterna behöver omsorg 365 dagar per år. Man ska också vara beredd på att man inte kan ta t-bana eller buss till en koloni, så man ska kunna ta sig fram med många kg foder och vatten.

Till dess att du är gammal nog för att bli volontär kan jag tipsa dig om att läsa allt du kan om förvildade katter och om foder, hur man ser om en katt mår dåligt osv.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
2014-08-22 16:22
#8

Okej, ska läsa på lite! :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

[[eskils_]]
2014-08-23 13:09
#9

MissanTissan, en sak som du kan göra redan nu för att hjälpa katterna är att sprida information. Det behövs massor av människor som hjälper till med det! 🌺

Du kan t ex beställa (gratis) sådana här små foldrar om varför kattägare bör kastrera och ID-märka sina katter, och lägga ut foldrarna på vterinärmottagningar, zoo-affärer etc i din hemstad. En jätteviktig insats gör du då!

Och så kan du tipsa kattägare och kattvänner om att läsa och lära sig massor av intressanta saker om katter här.

Lycka till och tack för hjälpen! ❤️

MissanTissan
2014-08-23 13:52
#10

Äntligen! Jag har fått tag på Norrtälje katthem och ska åka ditt och hjälpa till på måndag ^c^ Sen ska jag kolla om jag kan få börja jobba där regelbundet på måndagar ^^ 

#9 Ska jag kolla in på! :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Lena
2014-08-23 19:22
#11

#10 Så bra att du kan få hjälpa till på Norrtälje Katthem! Det är ett bra katthem som jobbar även med skyggare katter. Lycka till!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MissanTissan
2014-08-23 22:12
#12

#11 Ja! Verkligen. Nu är det här hundar, men jag har jobbar ju som jourhem till en hund organisation, och vi får oftast dom lite skyggare hundarna. Min hund Chip gick inte ens att kolla på när vi fick honom utan att han låg och skakade i ett hörn. Så helt ny till sånt är jag inte!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Jassan
2014-08-24 06:59
#13

#10  Så roligt att höra att du kan hjälpa till på Norrtälje katthem. 😃

Cecilia har ju katthem, kattpensionat o hunddagis så det lär ju finnas saker att hjälpa till med där!! Ja hon har ju en liten försäljning där oxå av kattgrejer! 

#11   Ja dom är jätteduktiga på att hjälpa katter i nöd! En liten ros till dom för att dom kämpar så hårt för djur som far illa!🌺

https://jazzans.wordpress.com/

Annons:
MissanTissan
2014-08-24 13:37
#14

#10 Tycker jag också är fantastiskt!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Upp till toppen
Annons: