Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1008 ggr
jnielsen
8/20/14, 9:18 PM

Mammakatt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För er som inte tröttnat på att höra om mina hittekattungar och deras Mammakatt så kan jag berätta att på ons 27 augusti är tid bokad för kastrering av Mammakatten!

 Bara två av ungarna finns kvar till försäljning och de ska innan onsdag (så fort vi kommer på hur man lämpligast avgränsar två rum) flyttas till ett eget rum och därifrån introduceras med våra katter. Alternativt får de bo i eget rum tills vi kan introducera alla tre samtidigt, jag vet inte vad som är bäst?

Samtidigt kommer hon att chippas samt tatueras i örat med ordet "Chip" och när veterinären undersöker henne kommer hon att avgöra om hon är i skick till att vaccinera eller om hon ska sättas på antibiotika för sin oroliga mage.

Så fort ungarna flyttat ut ur hennes rum ska hon börja äta ett i/d foder vi köpt som ska vara bra vid känsliga magar. Så länge ungarna är kvar därinne äter de samma foder på fri tillgång..

Annons:
kalindas
8/20/14, 10:55 PM
#1

Smart det där med att skriva CHIP i örat. Det ska jag rekommendera till den tjejen som köper två av mina som ev. ska gå ut när de blir äldre.

/Elisa

jnielsen
8/21/14, 11:54 AM
#2

Ja detvar veterinären som tyckte att två olika idnummer kan förvirra, samt att om katten är tatuerad kanske folk inte kollar efter chip, och är då tatueringen svår att tyda blir det kanske problem. Jag är inte säker på att Mammakatt kommer gå ut, men sambon har ställt Ultimatum att om hon vill gå ut ska hon få det. Själv är jag för kontrollerad utevistelse och kommer försöka hålla det om hon vill gå ut, men man vet aldrig och därför vill jag vara säker på att det syns tydligt att hon har en ägare. Kommer även träna henne på att ha halsband isåfall.

jnielsen
8/21/14, 11:55 AM
#3

Desdutom kostar tatueringen bara 50kr och då tatuerar veterknären in vad jag vill.

Katthemsmatten
8/21/14, 3:46 PM
#4

Det är lika viktigt att en innekatt är id-märkt som en utegående katt. Man vet aldrig när de lyckas smita ut och då kan det vara skönt att det går att spåra ägaren. (Glöm inte att registrera hos id-registret och Sverak.)

Lycka till med Mammakatt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattöga
8/21/14, 4:49 PM
#5

Smart idé med CHIP i örat! 🙂 Bara inte människor som läser det tror att katten heter Chip……. Jag skulle nog kanske göra det……. men en veterinär, polis eller så skulle kanske fatta att kolla om katten är chipmärkt!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
8/21/14, 4:50 PM
#6

Glömde: Helt underbart med vad ni gör för katter som behöver extra hjälp av människan! 🌺

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
jnielsen
8/21/14, 9:30 PM
#7

Våra innekatter är idmärkta med chip, självklart reggade hos djurid och sverak! Jag har också tänkt på att folk kanske tror att hon heter chip ;) men oavsett så visar tarueringen att hon har ett hem iaf! Jag funderar på att göra samma sak med våra andra katter, men eftesom de redan är kastrerade handlar det om ett större och mer kostsamt projekt. Men ska de någon gång sövas kommer jag passa på att göra det samtidigt, och om jag inte går sålt de två kvarvarande ungarna så tatuerar jag dem med samma ord när se kastreras, det är ju lika bra, särsklit när det inte kostar mer än några tior!

kattöga
8/22/14, 9:59 AM
#8

Kan man inte registrera tatueringen ändå, med namnet CHIP? Om det inte går automatiskt så kanske man kan kontakta SKK/Sverak och be dom registrera tatuerings-ID:t manuellt? Det borde väl gå, kan man tycka…… I så fall är ju både chipnumret och tatueringen registrerad ändå…. 🙂

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Katthemsmatten
8/22/14, 11:11 AM
#9

Jag tror att om det finns en tatuering, oavsett om det bara är en fläck, ett namn eller siffra, så kan den som inte är så insatt i hur man idag märker katter åtminstone förstå att katten har en ägare och då ta den till veterinär eller polis för att få hjälp att spåra ägaren.

Medarbetare Hittekatter iFokus

jnielsen
8/22/14, 1:08 PM
#10

#9 det är så jag tänker! En katt tatuerar ju inte sig själv ^^

Upp till toppen
Annons: