Annons:
Etikettsajten
Läst 592 ggr
[moapetrova]
2014-08-15 22:23

Har den något hem?

Någon gång i veckan så kommer det en katt till våran gård, har aldrig sett den gå in i något hus i närheten så jag är inte säkert att den har något hem. Tycker ni att jag ska ge den mat? Eller kanske vatten?

Annons:
Uppkatten
2014-08-15 22:43
#1

Jag tycker att du ska erbjuda vatten och försöka bilda dig en uppfattning om kattens hull. Är den väldigt mager så bör man överväga att börja mata.

Är du orolig för katten eller om den verkar vara i dåligt skick så bör du börja leta efter kattens ägare. Man kan t ex sätta upp lappar i närområdet där man frågar vem som äger katten. Man kan även annonsera efter kattens ägare på Facebook, på Blocket, i lokaltidningen, ringa till polisen på 114 14 och berätta att katten finns på er gård (ifall någon har efterlyst den) o s v. Du kan också kolla om katten har någon ID-märkning i örat och i så fall använda den för att spåra kattens ägare (via SVERAKs eller SKKs register). En del katter har ett chip inopererat i nackskinnet som veterinären kan läsa av, det görs gratis. Via chippet kan man också spåra kattens ägare i de båda nämnda registren.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[moapetrova]
2014-08-15 23:11
#2

#1 Ska försöka göra allt jag katt, att inte veta om katten har ett hem att gå till svider i katthjärtat.

Magi-cat
2014-08-16 08:19
#3

Bra att du bryr dig om kisse…

Men det kan ju också vara en katt på strövtåg som återvänder hem när den sett sig omkring lite. Som sades ovan kan man utläsa en del ur kattens kondition, hull osv.

Hoppas det löser sig!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Katthemsmatten
2014-08-17 09:18
#4

Om du är tveksam om den är ägd eller ej, införskaffa ett halsband som kan lösas ut om katten skulle fastna, och märk det med text, t ex: "Är det här din katt? Vänligen kontakta mig (telefonnummer)". Har katten en ägare så hör den förhoppningsvis av sig till dig.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: