Annons:
Etikettkattprat
Läst 770 ggr
Blawe
8/14/14, 11:51 PM

Hittekatt

Hejsan!

Igår gick jag ut och ställde mig på trappan och kikade ut över trädgården. På trätrappan som står mitt i trädgården ligger en långhårig katt och kikade tillbaka på mig. Den har kommit tre gånger och ätit maten vi gett den. Den var mager och hade stora kala fläckar på kroppen.  Vi har bestämt oss för att försöka ta hand om den, men hur gör man med en de kala fläckarna? är det några slags pälsätarlöss? Och hur gör man med en skygg katt om det skulle behöva behandlas? Hur gör man med en hittekatt?? Går det över huvud taget att få en sådan förvildad katt att lita på en? Hur ska vi göra för att den ska känna sig trygg med oss??

Annons:
Uppkatten
8/15/14, 7:35 AM
#1

Du tror inte att det är tovor som lossnat som ger de kala fläckarna? I så fall kommer pälsen så småningom att växa ut igen.

För långhåriga katter är det extra plågsamt om de kommer vilse/blir hemlösa eftersom de får tovor, och under tovorna far huden illa och katten får ont. De kan också få svårt att röra sig p g a tovor + svårt att fånga mat. När en sådan katt kommer in t ex på ett katthem så behöver den ofta rakas så att pälsen får börja växa ut på nytt + att man då kammar den varje dag.

Just nu gäller det förstås att mata katten och att försöka hitta dess ägare. Ge katten mat och vatten varje dag på ett och samma ställe vid ungefär samma tider. Sitt gärna i närheten, men inte närmare än att katten vågar sig fram för att äta. Många katter som går ute har en gång haft en ägare och de brukar snart visa sig vara mer tama än vad man först trodde.  Så småningom kommer du kanske att kunna sitta allt närmare katten, få börja klappa den o s v.

Om katten behöver till veterinär så kan man fånga den i en s k kattfälla. En sådan brukar man kunna hyra/låna från t ex ett katthem. De kan också berätta om hur fällan ska användas. Fråga också om de känner till någon veterinär som är duktig med just skygga katter. Annars kan du skriva här i tråden och berätta ungefär var i landet ni bor så kan vi tipsa om bra veterinärer, och berätta mer om hur man kan göra inför/vid veterinärbesök etc. Det går absolut att ta med en skygg katt till veterinären!!!

Börja omedelbart att söka efter kattens ägare! Kanske finns det någon förtvivlad kattägare som just nu letar efter sin katt! Katter som varit på rymmen en tid blir ofta lite skygga för människor. Gör lappar och sätt upp i närheten av där du bor där du efterlyser kattens ägare, anmäl till polisen på 114 14 att ni har hittat en katt, lägg ut en upphittat-annons på Kattpolisen i Fokus, lägg ut annons på olika Facebook-sidor (Vi längtar hem, Missing Cats Sweden, Bortsprungna katter Djur id) mfl, lägg in en upphittat-annons på katthemmens hemsidor, på Blockets efterlyst-sida, annonsera efter kattens ägare i lokaltidningen o s v.

Om ni har möjlighet så är det bra att ta katten till veterinär så kan veterinären kolla om katten är id-märkt t ex med ett chip under kattens nackskinn. En del katter har också en ID-märkning tatuerad i örat. Via ID-märkningen kan man spåra kattens ägare i SKKs eller SVERAKs register.

Kan ni inte själva ta hand om katten så kan ni ställa den i kö till ett katthem. Ta då kontakt med ett SVEKATT-anslutet katthem, eftersom de är duktiga på just skygga katter. Vilka katthem som är med i SVEKATT kan du läsa på SVEKATTs hemsida. En del katthem tar inte emot skygga katter och en del katthem avlivar skygga katter, därför rekommenderar jag just ett SVEKATT-anslutet katthem.

Skriv gärna här och berätta hur det går, lägg gärna också upp ett foto på katten så kan vi försöka hjälpa dig att kolla om katten är efterlyst någonstans på nätet. Flera av oss ser dagligen efterlysningar på många, många katter runt om i landet!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Blawe
8/15/14, 10:32 AM
#2

Men det verkar vara ganska bråttom, dvs, den ser ut att vara i väldigt dåligt skick. Om jag skulle ta den till veterinären, det blir inga problem om man tex. rakar katten och sen hittar dess ägare? Jag tycker att det ser hemskt ut för katten och den har säkert mask också😢ska jag bara fråga en veterinär om avmaskningsmedel för både band- och spolmask? Självklart att jag ska efterlysa kattens ägare, men vi måste nog göra något ganska snart, så katten inte blir så dålig att den måste tas bort😮Den har nog haft med människor att göra förut, eftersom jag gick nära innan den rörde på huvudet och jag märkte den. Om vi inte hittar en ägare ska "Murre" självklart få stanna, eftersom han verkar ha skapt sitt revir här. Jag har en gissning att Murre har bott i stugan inne i skogen. Där har varit hejdlöst många katter, men de är någorlunda tama, men är inte kastrerade, så de har ingen kontroll på antal. Jag antar att han kanske blivit bortdriven av en starkare hane. Eftersom han e röd antar jag att det är en hane, för det är ju helt klart vanligast.

Sen har jag en annan fråga. De flesta katter man hittar, som liksom har varit utan "människa" en lång tid, typ en sommarkatt, är väl oftast ganska ung? Om Murre är någorlunda ung, är det lättare att få honom att uppskatta kontakt med människor än om han vore några år? Eller beror det på om han haft mänsklig kontakt tidigare??

En bild ska jag försöka ta, men han e inte vacker för tillfället. Men ge honom lite tid så. Jag hoppas, och är glad att han slapp frysa eller svälta ihjäl  till vintern. Om  det inte går så får han avsluta sina dagar på ett betydligt humanare sätt.

Katthemsmatten
8/15/14, 11:48 AM
#3

Skulle, mot förmodan, en ägare dyka upp så lär nog vederbörande inte ha något emot att du hjälpt katten. Så bekymra dig inte om det utan se till att du gör det som är bra för katten här och nu. Rakning, maskmedel, skabbehandling eller vad veterinären ordinerar. Katter som varit hemlösa en lång tid kan ha fått problem med lever, njurar och sköldkörteln så man bör låta ta blodprov för att se om katten är OK trots att den är mager.

Alla hemlösa katter är inte unga. Många kan ha gått hemlösa i 8-10 år och har lyckats överleva genom att äta sopor, söka kontakt med människor som inte hjälpt den på annat sätt än att mata ibland. Eller så kan de av okänd anledning hamnat ifrån sin ägare även i högre ålder. Ålder har alltså inte någonting med om den är hemlös eller inte. 

Hoppas att kissen verkligen kommer att få hjälp. Som du själv skriver så är det ju i alla fall bättre att få avsluta sina dagar på ett värdigt sätt än ensam i en vägren dö av hunger och törst.

Håll oss uppdaterade om hur det går!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Blawe
8/15/14, 12:53 PM
#4

Den har dykt upp igen, på sin trätrappa och fått lite mera grädde, men "riktig" kattmat ska inhandlas😃Den ser rätt liten ut, så vi hoppas på att den är ung. Lille Murre ska i vilket fall som helst få en chans till, och vi är inställda på att ta hand om den lille. Vi ska se när en kattfälla kan skaffas, eller när vi får komma tillräckligt nära honom.

Uppkatten
8/15/14, 11:10 PM
#5

Grädde ska ni undvika, eftersom han nog har en känslig mage om han är i dåligt skick, och många katter är därtill laktosintoleranta. Ge honom vatten att dricka och kattmat. Är han i dåligt skick så tycker jag att du ska försöka ta hjälp av ett katthem så fort som möjligt. Var i landet (på ett ungefär) finns ni? Kanske kan vi tipsa dig om något bra katthem eller om någon person som du kan vända dig till för hjälp med att få in honom + få honom till veterinär. Det är möjligt att vi även kan tipsa dig om någon bra veterinär, lite beroende på var ni bor (du behöver inte skriva exakt adress!).

Om katten är i dåligt skick så tror jag att de allra, allra flesta kattägare skulle bli tacksamma om katten fick hjälp med t ex rakning. Det kan ju t ex vara en katt som kommit vilse. Kanske är den t o m id-märkt vilket veterinären kan hjälpa dig att kolla. Tänk på att en rakad katt kan behöva hållas inne en tid efter att den rakats - diskutera det med veterinären. Men det finns flera efterlysta långhåriga röda katter i dagsläget, kanske är det en av dem?

Katter som tidigare har haft kontakt med människor är ofta lättare att få tama igen. Likaså riktigt unga katter. Men även om katten skulle vara något eller några år så är det ofta fullt möjligt att få den hyfsat "tam" - men den kanske aldrig blir någon riktig "knäkatt". Jag tror att den här katten har goda chanser att bli hyfsat social utifrån vad du beskriver, bara den får lite tid och omvårdnad. Ofta kan de behöva få några dagar/veckor på sig efter att de fångats in innan man kan bedöma om de t ex varit riktigt "tama" en gång i tiden.

Men börja ge honom kattmat och vatten så snart som möjligt så han inte blir i ännu sämre skick.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: