Annons:
Etikettsajten
Läst 2849 ggr
Eva Ahlqvist
2014-08-11 13:48

Elsa har inte kommit hem

Nu har Elsa varit borta sedan 13 juni. Hon försvann fredagen den 13…jag är inte vidskeplig men det är i alla fall ett datum jag aldrig kommer att glömma. Jag har annonserat i min lokalpress (Eskilstuna-Kuriren), Polisanmält, efterlyst hos distriktsveterinär, anmält till alla katthem, lappat hela min by (Skogstorp), åkt på varenda tips jag fått om en orange katt. Hittills har jag fått trösta gamla tanter som har tyckt det varit förskräckligt  när de läst mina annonser. Jag har fått tipsat djurskyddet om andra alldeles uppenbart bortsprungna katter. Sent en lördagkväll ringde en tant och berättade att "det finns folk som plockar herrelösa katter och hundar och skickar dem till djurexpriment i Göteborg, så det så!". Det vill man ju höra när man håller på att gråta ögonen ur sig ändå…Nästan alla tips jag fått är "kalla" - "jag såg din annons men tänkte inte på att ringa men jag såg en sådan katt för 2 veckor sedan på min gata" eller "tidigt i morse såg jag en sådan katt kanske var den din" . I min enfald trodde jag också att alla visste vad en "ID-märkning" betydde. Men för folk utanför djur- eller kattvärlden vet man inte det.

Beskrivning på Elsa: tigré (orange) slank honkatt. Kastrerad. Bläcktatuerad i örat med 94L2 som kan vara svagt eftersom hon fyllde 15 år 8 augusti. Har en flikig skada på ett öra, f ö ser ut som katten Findus i Pettssonböckerna. Var helt frisk när hon försvann från Ärlavägen 35 i Skogstorp, Eskilstuna. Ring familjen 016-25620 för att lämna upplysningar.

Jag har också blivit "tröstad" med kommentarer som att det finns så många katter som går hemifrån och kommer hem efter fem år som om inget har hänt. Elsa är 15 år, hon har inte fem år på sig att vara borta.

Eva Ahlqvist, Skogstorp cirka en halvmil från Eskilstuna mot Katrineholm på ena sidan och Malmköping på den andra!

Annons:
[[eskils_]]
2014-08-11 21:40
#1

Lägg gärna en efterlysning även i Kattpolisen.ifokus. Där läser folk som hittat en katt. Skriv då Eskilstuna först i rubriken, så syns det bättre. Hoppas Elsa kommer tillrätta!

Kristine
2014-08-11 21:47
#2

Sänder en varm tanke och hoppfull kram att hon kommer hem snart.

Uppkatten
2014-08-12 07:34
#3

För det första: att någon skulle plocka in katter och skicka till djurexperiment tror jag du kan glömma helt! Djurexperiment måste ske under kontrollerade former och med etiskt tillstånd. Man kan inte plocka in djur från gatan och få ett "säkert" forskningsresultat, så något sådant låter helt osannolikt i mina öron! Men vill du vara helt säker så föreslår jag att du tar kontakt med Djurens Rätt och diskuterar detta, de borde veta om några!

När det gäller din katt:

Har du anmält till id-registret att hon är bortsprungen? Annars: gör det.

Har du lagt ut annons på Blockets efterlyst-sida? Kan också vara bra att göra.

Dessutom finns det massor av Facebook-sidor där man kan efterlysa katter. Har du inte Facebook i dagsläget så kan du enkelt skaffa dig ett konto, använda det nu när du söker din katt, och sedan aldrig använda det mer.

Facebook-grupper där du kan efterlysa henne är t ex "Bortsprungna katter Djur id", "Vi längtar hem", "Missing Cats Sweden", "Bortsprungna och efterlysta djur" mfl. Där kan du också be att folk delar din efterlysning till andra efterlystsidor/kattgrupper så den får riktigt stor spridning. 

Lägg även in annons på Kattpolisen i Fokus.

Har du lappat i grannbyarna? Har sett flera katter på Kattpolisen nu i sommar som påträffats just i grannbyn, så det kan vara värt ett försök.

Tänk på att ringa tillbaka till polisen då och då för att höra efter om de har fått in tips om någon matchande katt. Polisen jobbar sällan särskilt aktivt med kattärenden, vi har sett att samma katt kan vara anmäld både som bortsprungen och som upphittad - utan att polisen kopplat samman de båda ärendena.

Uppdatera också dina efterlysningslappar då och då så att folk förstår att katten fortfarande är borta. Byt design och ha alltid datum på lapparna.

Även annonser i t ex lokaltidningen, på Blocket och på Facebook behöver "uppdateras" då och då.

Håller tummarna för att hon snart är hemma hos er igen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
2014-08-12 09:34
#4

Kan bara hålla med det Uppkatten skriver. Och dessutom vidimera att för experiment så använder man kontrollerade stammar av djur som är uppfödda för ändamålet (sjukt, jag vet men så är det) just för att kunna få ett korrekt resultat av experimentet. Så just det kan du glömma. Dessvärre kan det kanske vara så att hon blivit påkörd och dragit sig undan och därmed blir svår att hitta, men ge inte upp. Sök i en radie om minst 500 m från platsen hon försvann, men helst 700 - 800 m. Du behöver hjälp för att noggrant kunna genomsöka ett så stort område. Hoppas du har folk i din bekantskapskrets som kan lägga ett antal timmar för att hjälpa Elsa och dig.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Eva Ahlqvist
2014-08-12 15:49
#5

Jag har inte trott att någon kattnappare åker runt och letar efter enstaka individer till djurförsök utan det var ett samtal från en sjuk kvinna. Turligt nog var det min man, som jobbar på en psykosmottagning, som tog just det samtalet - jag hade blivit "Kalle Anka-tokig" på kärringen…Sedan har jag gjort precis allt det ni beskriver ovan. Jag har annonserat i lokaltidningen med någon några veckors mellanrum . Jag har lappat inom 1 mils radie från mitt hem. Jag har lusgått hela stora och lilla vägen praktiskt taget. Jag har varit ute och cyklat kl 4 på morgonen (eftersom det då är tyst och lugnt). Jag har skickat signalement till alla mina grovt geografiskt spridda kamrater. Jag har en kusin som jobbar på Återvinningscentral där man ibland får djur i skokartong som man ställer utanför grinden…Jag har verkligen försökt med allt. Jag har numera ganska bra koll på var alla tigrékatter i stan bor! Eftersom hon är borta utan ett spår börjar misstankarna ligga mer åt räven…Och det får hellre vara räven än en påkörning men, hon är som uppslukad från jorden. Det är absolut det värsta. Att det inte finns några spår alls.

vindfrost76
2014-08-12 22:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ring Strängnäs katthem och Mariefred s och be dom hålla uppsikt.Katter kan vandra långt i bland.Ring djurskyddet och fråga om du kan få låna en kattfälla att ställa ut,där katten brukade hålla till ute.Leta i skymningen efter katten .Ring ett medium( det gjorde vi) sadias dotter Siv Gun Berglund 070-310 32 98 0911-20 21 20 Södra altervägen 670 94592 ALTERSBRUK hon tar inte betalt utan man sätter in pengar om man vill själv,en symbolisk summa..Hon hjälpte oss och är bra.Bästa mediumet är annars Lena ranehag.lägg ut en bild här så ska jag hålla utsikt här i Strängnäs.Förstår din oro hoppas kissen kommer hem.Kram anne

Annons:
[[eskils_]]
2014-08-17 17:55
#7

Hur har det gått?

Upp till toppen
Annons: