Annons:
Etiketttips-råd
Läst 3074 ggr
[Sniff]
8/4/14, 9:48 AM

Avlivningshotade kattungar

I helgen träffade jag ett barn som började berätta om sina katter. En av dem hade fått tre ungar, som precis har öppnat ögonen. Dessa skulle avlivas om ingen ville ha dem, och där de bor (på landet) finns det ingen som vill ha dem. Så jag sa att jag tar dem och försöker hitta hem åt dem. Så om ca 10 veckor kommer de hem till mig, där de ska få stanna ett tag och bli rumsrena (de går ute hela tiden) och vänja sig vid ett inneliv. Jag ska också vaccinera, ID-märka och helst kastrera innan de flyttar. 

Problemet är att jag inte har så mycket pengar. Kattungarna är tre honor, så kastreringen kommer kosta en del. Därför undrar jag om ni har något bra tips på sidor där jag kan starta en insamling för att få lite pengahjälp. Även allmänna tips på sådant jag måste tänka på mottages tacksamt!

Annons:
Tanjis
8/4/14, 9:54 AM
#1

Man får inte kastrera en katt förrän den är minst ett halvår. Kanske du ska överväga att hitta ett hem åt dom innan så får den nya ägaren avgöra om dom vill träna kattungen att bli innekatt eller ha dom som ute katter. Det här börerde mig rätt illa, vilka hemska föräldrar som hotar med att avliva kattungarna utan att ens försöka, ungen måste ha varit heöt förtivlad. Jag går lite smått i katttankar då min ena katt dog för snart ett år sen kruxet är bara att vi har en busig unghund som kanske kan skada kattungen om man inte är med. Ska prata med min sambo pm detta. Vart finns ni någonstanns?

[Sniff]
8/4/14, 10:01 AM
#2

Ja, i så fall får jag hitta hem där jag kan se till att de blir kastrerade. Barnet tyckte att det var jättetråkigt och blev så glad när jag sa att jag kunde hjälpa. Vanligtvis när de fick kattungar gömde kattmamman dem så att de blev helt otama, men den här mamman hade barnet gjort tam och hon bor med ungarna precis vid huset. Så ungarna kommer bli ordentligt tama i alla fall! 

De kommer flytta från mig i Umeå 🙂

[[eskils_]]
8/4/14, 10:21 AM
#3

#1 Jo, man får kastrera katter tidigare än 6 månader. Det fick man nog förut också, men rekommendationen var 6 månader. Det är veterinären som gör bedömningen, ibland kan kastreringen göras vid 3-4 månaders ålder utan problem.

Håller med #1, vilka hemska kattägare!!! 😡 Självklart är det de som ska betala för kastreringarna och även mat och sand till dig tycker jag. De borde vara väldigt tacksamma att du ställer upp och tar ett ansvar som de tydligen inte är mogna för själva. Dessutom bör deras egna katter kastreras omgående!

[Sniff]
8/4/14, 10:36 AM
#4

#3 Tänkte väl det! Har ju läst här ett tag och sett många som kastrerat tidigare 🙂 Ska höra runt och se om jag hittar en veterinär som kastrerar kattungar här i närheten. 

Jag tror inte att jag kommer få några pengar från familjen. De ger mig kattungarna och sa att om jag säljer dem så vill de inte ha pengarna. Jag försökte prata om kastrering, men de verkade väldigt negativa. Det var mycket prat om hur "naturligt" det är för katterna att gå ute själva och få kattungar hela tiden.

[[eskils_]]
8/4/14, 10:43 AM
#5

#4 Bra, försök hitta en sådan veterinär! Det bästa är ju om ungkatterna är kastrerade och klara redan när du säljer dem.

Du kanske kan tipsa de där idioterna till kattägare att katter ofta blir bättre råttjägare om de är kastrerade, för då behöver de inte besväras av könsdrift, revirstrider, digivning osv, utan kan koncentrera sig helt på jakten.

[Sniff]
8/4/14, 11:00 AM
#6

Jag ska göra mitt bästa för att få dem att kastrera. Jag blir så ledsen när jag ser katter som lever så och får höra hur nonchalant familjen pratar om det. 

Vilken mat är bäst att ge dem? Det var så länge sedan det bodde en katt här och jag har helt glömt vilka märken som är bra 🤔

Annons:
[[eskils_]]
8/4/14, 11:14 AM
#7

Man brukar rekommendera blötmat Mjau (säljs på ICA) och Bozita (säljs i zooaffärer), för de har mer kött och mindre spannmål än andra märken. Kul att du börjar planera mat 10 veckor i förväg! ❤️

[Sniff]
8/4/14, 11:38 AM
#8

Tack, då kör jag på det! Hihi jag måste ju göra något för att få tiden att gå, vill ju helst ha hem sötisarna nu! 😇

Mari
8/4/14, 3:19 PM
#9

Ett sätt att få ihop lite pengar är att du ser dig omkring hemma vad du har för saker du kanske kan sälja för att få ihop en slant, har du inte möjlighet att ha en liten loppis så finns det en uppsjö av köp & säljsidor på facebook eller tex. blocket.se  eller radannons lokaltidningen. Berättar du för släkt och vänner vad du ska använda pengarna till så är det säkert flera som kan avvara lite grejjer, det är sjukt vad folk samlar på sig 😉

Bästa vore ju om du fick ägarna att kastrera mamman, kanske att du tar betalt för kattungarna och pengarna du får in kan gå till kastrering av henne? För annars har de ungar snart igen som de säkerligen hoppas du eller någon annan tar hand om. Vi får hjälpas åt att skriva ihop alla bra fördelar med en kastrerad katt så du kan lämna över

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Josefa
8/4/14, 3:59 PM
#10

Du kan ju förklara för ägarna att det knappast är så naturligt att kattmamman får sina ungar ihjälslagna, bara för att det inte finns hem till ungarna. Om de nu vill att deras katter ska leva naturligt.

martdat
8/4/14, 7:02 PM
#11

Uttjatat men Katrering av mamman är av yttersta vikt. svårt att påverka andra , jag vet men ändå.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Sniff]
8/5/14, 11:07 AM
#12

Hur tar jag upp kastrering på ett bra sätt då? Vill inte bli ovän med dem. Jag vill hemskt gärna att mammakatten blir kastrerad, tro inget annat, men jag känner mig så maktlös. Har sagt att de pengar jag får för kattungarna kan gå till hennes kastrering men de vill inte ha några pengar.

Lena
8/5/14, 11:25 AM
#13

Du kan ju börja prata med ägarna om kastrering och se om du kan så något frö. Frågan är varför de inte kastrerat henne ännu?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
8/5/14, 11:29 AM
#14

I den här artikeln kanske du kan hitta bra argument: Kastrering den magiska formeln.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Sniff]
8/5/14, 4:53 PM
#15

Jag försökte fråga men fick inget bra svar. Har försökt argumentera, men det är svårt eftersom de inte ser problemen som problem. Tack för artikeln, ska läsa och se om jag hittar något som jag missat!

[[eskils_]]
8/5/14, 4:58 PM
#16

Du kan väl passa på någon gång när barnet/barnen är inom hörhåll, och påpeka att det är både jobbigt och riskfyllt för en katthona att få så många kullar. Så om de tycker om katten bör den kastreras genast, och få ett långt och lyckligt kattliv. ❤️

Barnets kärlek till katterna är nog ditt starkaste kort i det här fallet.

kalindas
8/5/14, 11:23 PM
#17

Du "råkar" bara hitta mamma katt ute, tar med henne till ev veterinär och kastrerar henne. Lite olagligt men då vet du att katten inte får fler ungar. 😇

Mer allvarligt. Fattar inte att folk lär sig, pratade nyligen med en ung tjej där familjen hade haft en vit honkatt som födde flera kullar varje år. 
Hennes kommentar: "Det blev lite svårare att ge bort de sista kullarna och sista åren fick hon bara ett par stycken…"
Förstår dom inte hur mycket detta sliter på katten!?!

/Elisa

[Sniff]
8/7/14, 3:06 PM
#18

Problemet är att jag inte bor nära familjen, jag var bara där tillfälligt. Jag har telefonnummer men vill inte ringa och vara "jobbig". Jag har redan försökt prata med de vuxna, men det är inte lätt. Men jag ska fundera på vad jag kan göra!

Alwyn
8/7/14, 3:14 PM
#19

Det är tydligen mycket vanligt att bönder gör så här. Problemet är att man kan ta emot ungarna för att rädda dem, men det stoppar ju inte bonden från att låta katterna få fler kullar som även de ska dödas 😕

Jag pratade med en i somras som skröt om att han sköt av katterna på sin egen gård när det blev för många kattungar. Så gör man på landet, sa han. Det svartnade för ögonen på mig, men vad ska man göra? 😕

[Forest]
8/11/14, 10:39 AM
#20

Jag skulle inte kosta på kastrering utan avmaska dom, vacc dom. Ring runt till olika veterinärer har du tur kan du få ett bra "pris"

Annons:
[[eskils_]]
8/17/14, 6:06 PM
#21

Hur har det gått?

[Sniff]
8/17/14, 9:51 PM
#22

Det har inte hänt så mycket. Jag jobbar på att hitta en veterinär som vill kastrera dem, men det går trögt. Har inte haft någon kontakt med familjen, tyvärr. 

Längtar så efter de små kattsebebbsarna! Har börjat sticka leksaksmöss bara för att känna att jag gör någonting, haha. Vill ha hem dem nuuuu!

[[eskils_]]
8/17/14, 10:12 PM
#23

Du kan kontakta http://www.djurskyddetvasterbotten.se/index.shtml i Umeå. De kanske kan tipsa om en bra veterinär.

Det blir nog populära leksaksmöss när de små anländer! 🎈

[Sniff]
8/17/14, 11:50 PM
#24

Tack, får göra det!🙂

[Sniff]
8/19/14, 5:07 PM
#25

Nu har jag hittat en veterinär som kan kastrera dem! 😃

[Sniff]
8/30/14, 10:45 AM
#26

Hallå igen! 

Behöver lite tips och stöttning… Hur hittar jag bra familjer? Har börjat annonsera på så många ställen jag kan, men ingen som har hört av sig har varit verkligt intresserad. Många verkar tycka att det är dyrt med vetkostnaderna. Funderar på att stå för en del av kostnaderna själv så att det blir billigare för de nya familjerna. Typ att jag betalar vaccinationerna och besiktningen, men att familjerna får stå för kastrering och ID-märkning.  Hur mycket brukar ni ta betalt för kattungar? 

En annan sak jag funderar på är hur jag ska få dem rumsrena. De kommer ju aldrig ha använt en kattlåda. Finns det något jag kan göra för att det ska bli lättare för dem att förstå att det är den de ska använda? Tänker fixa två-tre kattlådor. Troligtvis kommer kissebebbsarna få hålla sig mycket på mitt rum eftersom min pappa inte är så glad över att de kommer hit. Finns det något jag kan göra (förutom att ha många kattlådor och visa dem var de är) för att undvika att de kissar i min säng? 

Tacksam för hjälp!

kalindas
8/30/14, 11:04 AM
#27

#26
Många kattlådor är viktigt. I början kan du testa att ha dem på mindre yta. t.ex. i en större bur eller pallkragar med lock på. Så de hittar lådan fortare. Annars är det lätt att de kissar och bajsar där det är bekvämt.
Om de som vill ha kattungarna inte är villiga att betala för dem, så är det inte rätt ägare. 
Jag avmaskade, vaccinerade, id-märkning och gav stronghold mot skabb. För detta fick nya ägaren betala det löjligt låga priset på 1000kr. De var även försäkrade i Optimal sen de var 7 veckor.
Nu känner jag de som jag sålde till denna gången och vet att de kommer kastrrera. Men annars hade jag tagit 1500kr och betalat tillbaka 500kr när katten var kastrerad. Gick säkert back X antal tusen, men vad gör man inte för att ungarna ska få det bra! 🙂
Men som sagt prova att gör deras yta så liten som möjligt första veckan, med låda och mat nära. Sen öka ut och sätt in många lådor.

Lycka till!

/Elisa

Annons:
[Sniff]
8/30/14, 11:07 AM
#28

#27 Tack! Det är så bra att få läsa hur andra gör🙂

[Sniff]
8/31/14, 11:47 AM
#29

Nu har jag en facebooksida! "Hjälp till tre små kissebebbsar" heter den. Ta gärna en titt! Blir så glad när jag ser att folk hjälper till och bryr sig🤗

Upp till toppen
Annons: