Annons:
Etikettkattmat
Läst 3189 ggr
Puma99
2014-07-30 20:20

Mat till överviktig kastrerad honkatt (innekatt)?

Är det någon som känner till något lämpligt foder till min överviktiga honkatt, kastrerad innekatt? Hon äter f n torrfoder Four Friends weight control. Hon äter inga stora mängder men jag tycker hon blir rundare och rundare. Vad ska man göra?

Annons:
[mommo 12]
2014-07-30 20:27
#1

Först tänkte jag "Det måste vara ungar, vad dum puma99 är!" men hon är ju kastrerad, så det går ju inte, men jag kommer inte på det, är hon förstoppad? eller har du kollat hos veterinären?

kalindas
2014-07-30 20:46
#2

Äter hon burkmat så ge henne mjau burkmat och liknade burkmatssorter som inte innehåller kolhydrater (spannmål) och socker.
Hoppa över bantningsfoder, det blir de bara fetare av. Katter är köttätare och de går därför lätt upp i vikt av kolhydrater.
Det är även viktigt att katten verkligen äter det den får, då katter lätt utvecklar leverförfettning om de äter för dåligt.

Så enbart burkmat och din katt kommer både må bättre och gå ner i vikt. 🙂

/Elisa

Puma99
2014-07-30 21:10
#3

Tack för intressanta svar! Hon är inte dräktig och inte förstoppad🙂 Däremot kan det nog vara värt att testa burkmat i stället för torrfoder. Så får det bli! Jag får iväg till affären och botanisera bland burkmaten 😎

kalindas
2014-07-30 21:16
#4

#3
Tycker hon om burkmat är det de absolut bästa. Men som sagt köp inga sorter som innehåller något annat än kött. Mjau burkmat vet jag att flera katter gått ner i vikt med.

/Elisa

Uppkatten
2014-07-31 13:24
#5

Jag bantade en av mina tidigare kattpojkar rejält genom att övergå från de bantnings-torrfoder som veterinärerna rekommenderade till Mjau burkmat. Dock viktigt att vara försiktig i övergången mellan 2 foder så att katten inte blir dålig i magen. Kolla också så att katten verkligen kommer igång och äter av det nya fodret + undvik att ha fri tillgång på mat. Själv hade jag koll på hur mkt han skulle ha per dag, och delade sedan upp det på flera mindre måltider över dagen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Puma99
2014-07-31 16:31
#6

Tack snälla för era kloka råd. Jag undrar nu bara hur jag ska gå tillväga när jag börjar ge Mjau burkmat, ska jag ge henne en liten portion burkmat + att hon får ha kvar en liten portion torrfoder så att man fasar ut torrfodret succesivt?

När jag har bytt mellan olika sorters torrfoder så får man ju införa det nya undan för undan så det kanske gäller även övergång från torrfoder till burkmat? Är det någon särskild smak bland Mjaus burkmat som är lättare att införa som katterna verka föredra?

Annons:
kalindas
2014-07-31 16:39
#7

#6
Det viktigaste när det gäller burkmaten är att hon äter det. Om hon inte är van att äta burkmat så är det en bra idé att fasa in det. Annars kan du nästan börja direkt. Du kan som lite godis ge henne en liten näve torrmat då och då, men lägg det på en bricka eller i leksaker, så hon får jobba lite.
Det är väldigt viktigt att hon äter burkmaten! Äter hon inte så kan hon lätt drabbas av leverförfettning. Så är hon svår att få igång att äta, så får du fasa ut mer sakta. Var även beredd på mer skrikande och tiggande. För även om du ger enligt vad det står på burken, så är det inte lika mättande med Mjau.
Ang. sorter, så undvik de som innehåller fisk. 🙂

/Elisa

Jourhemmet
2014-07-31 16:43
#8

Börja med en mmatsked om dagen om katten inte är van vid blötmat och låt torrfodret vara kvar medan du fasar in blötmaten. Ingen av mina katter äter burkarna från Mjau utan enbart tetrorna, den med oxkött i sås är godast. Om katten bara slickar i sig såsen så mosa bullarna. Jag har även denna årstid på extra vatten. Jag har fri tillgång med både blöt och torrfoder till mina katter men de äter ca 90% blötmat.

 En av mina har aldrig ätit torrfoder i hela sitt liv och han är den som är absolut perfekt i hullet.

Skippa allt vad light, kastratmat heter då det konstigt nog brukar vara ännu mer spannmål i och mindre fett. En katt tar sin energi från fettet och det ska ligga på ca 20-22% fett.Bozita är samma svenska tillverkare om du vill variera dig, dessa finns i djurbutik. Här hemma är pussi portionspåsar favoriten.

Puma99
2014-07-31 17:04
#9

Vad roligt att det är flera som delar med sig av goda råd 🙂tack så mycket för alla tips och råd. Mycket bra och konkreta tips. Jag hör av mig igen när jag prövat några dagar, då kanske jag behöver mera stöd och hjälp eller bara lämnar rapport 😃

Uppkatten
2014-07-31 17:19
#10

Jag anser också att blötfodret ska sättas in lite i taget, inga snabba övergångar mellan foder! En del katter klarar övergångar bra, andra katter är känsliga. Ta det därför lugnt i början och se hur det fungerar för just din katt. Här hemma äter mina katter enbart Mjaus Anka i sås (tetra) - övriga Mjau ratar de… De äter dock torrfoder också + annan blötmat (och är ej överviktiga).

Min erfarenhet är därtill att katter får en mkt bättre mättnadskänsla av blötfoder än av torrfoder vilket bidrar till att det är lättare att få ner katten i vikt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: