Annons:
Etikettkattprat
Läst 2412 ggr
kalindas
2014-07-28 13:07

Artikel i Aftonbladet

Så tragiskt att se när viljan att hjälpa blir till vanvård istället. 😕
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19282057.ab

/Elisa

Annons:
Uppkatten
2014-07-28 13:11
#1

Och ytterligare tragiskt när katterna sedan hamnar i händerna på en veterinär med det här synsättet…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2014-07-28 14:01
#2

#1 Håller med! Hur kan katter i en bostad vara förvildade?!

Så typiskt att de s.k. djurskyddsinspektörerna alltid klagar över att katterna har kissat och bajsat, så att det luktar i bostaden . Det är ju för farao inte deras fel att det luktar, det är ÄGAREN som misslyckats med att hålla rent!!! När ska inspektörerna fatta en så enkel sak? "Katterna hade förstört hans hem" - vilken idiotisk formulering!

Och varför står det inte att ägaren får djurförbud? Dålig reporter också.

Katthemsmatten
2014-07-28 14:31
#3

Jag har precis mailat journalisten. Gör gärna det ni andra också för att få litet debatt. Här är vad jag skrev:

Hej Johan!

Som volontär på ett av Sveriges största katthem följer jag regelbundet rapporteringen om katternas situation i landet. Jag blir extremt upprörd när jag ser rubriken på ditt reportage i aftonbladet.se. Även om du kanske inte är ansvarig för rubriken, det finns säkert någon okunnig rubriksättare med sinne för sensationsrubriker som fixat den, men det är du som signerat artikeln och därför skriver jag till dig.

Med tanke på att kattens status i samhället är oerhört låg, hur ska man annars tolka att folk utan vidare kan skänka bort katter men inte hundar, kan dumpa dem när de ska på semestern, slänga ut dräktiga honor, underlåta att kastrera osv., osv., önskar jag att journalistiken var mer nyanserad än den artikel jag hänvisar till. För att inte tala om hur mycket jag önskar att länsveterinärer kunde inse vad som är orsak och vad som är verkan. Och att länsstyrelser, som redan har en person på sin lista över personer som vanvårdat katter följer upp dessa ärenden regelbundet med en tätare intervall än vartannat år.

Det som helt säkert kommer hända nu är att dessa katter avlivas oavsett vilket skick de befinner sig i när det gått 10 dygn och samhället inte längre betalar för uppstallningen. Jag förnekar inte att det säkert finns katter vars lungor skadats svårt av att andas in ammoniak, men alla katter kommer inte att ha dessa skador. Att vara skygg, vilket en katt blir om den inte hanteras, är ingen sjukdom. Det går att nå dessa katter och få dem att återfå förtroendet för människor om man bara vet hur man ska arbeta med dem och att man har en långsiktighet i sitt arbete. Att som veterinären kollektivt döma ut katterna anser jag fullständigt vansinne och jag är långt ifrån ensam om detta synsätt.

Kan vi inte få artiklar som kritiskt granskar hur djurskyddet i Sverige, som påstås vara det bästa i världen, egentligen fungerar. Länsstyrelser som inte vill ta till sig modern forskning utan stödjer sig på gamla studier och tolkar dem på ett sätt som inte ens de som utfört studien har gjort när vi kontaktat forskarna. Länsstyrelser som inte vill etablera samarbete med frivilligorganisationer med erfarenhet och praktiskt möjlighet att hjälpa till med vanvårdade och/eller förvildade katter. Ett Jorbruksverk som inte aktivt söker nyare forskning om ferala katter eller kolonikatter och ser till att Länsstyrelserna får dessa studier på sitt bord för att ha som riktlinjer i sitt arbete. Sådana artiklar skulle bidra till att vi kanske får ett fungerande djurskydd och till att höja kattens status i samhället.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jassan
2014-07-28 15:20
#4

#3 Kanonbra skrivet!!!!!!👍 

 Tänk om dom ändå kunde skriva rätt sorts artiklar! Hoppas på detta!

https://jazzans.wordpress.com/

Lena
2014-07-28 15:32
#5

Riktigt bra skrivet Katthemsmatten! Det verkar som denna händelse är nyhet i flera svenska dagstidningar. 

Denna formulering i Aftonbladets artikel kan man ju reagera emot: "Katterna omhändertogs i förra veckan och befinner sig på ett pensionat där de just nu veterinärbesiktigas. Enligt länsveterinärern har de svårt att knyta an till “människan”.

– Det mesta tyder på att katterna har förvildats och då måste de avlivas, säger länsveterinär Juha Toropainen till Aftonbladet".

Wikkibloggen skriver även om fallet i en kritisk artikel: 36 katter omhändertagna - men hur många för överleva? 

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2014-07-28 15:36
#6

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Jourhemmet
2014-07-28 16:16
#7

Det står nu i aftonbladet att beslut om avlivning av ALLA katter är fattat. Kunde man ge sig fan på. Hundarna som blev omhändertagna i ett annat misärhem härom dagen där avlivades bara en hund!

Uppkatten
2014-07-28 16:20
#8

#7 Ingen av oss är väl direkt förvånad, men det är så otroligt onödigt och tragiskt. Katter som levt inomhus och matats av "husse" kan naturligtvis inte betraktas som förvildade bortom all räddning.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kalindas
2014-07-28 16:22
#9

Om han nu har tagit hand om katterna av ren välvilja, vilket mycket väl kan vara fallet och Länsstyrelsen har beviljat honom att ha 9 katter. Kan de då inte ha hjälpt honom med kastrering av katterna?
Vet inte de på länsstyrelsen att om det finns minst en hona av de 9 så blir det väldigt snabbt flera!?!
Fast i deras värld är det mer viktigt att mäta cm i stall och i kaninburar. Bara någon cm fel, så blir det djurförbud direkt. I deras värld så verkar det vara viktigt än en gammal gubbe och massa katter som lever i sanitär misär…

/Elisa

Lena
2014-07-28 19:59
#10

Kasteringskampanjer på det sättet brukar de inte ägna sig åt. Men det är ju det vi tycker som driver namninsamlingen: "Sluta avliva katter med mina skattepengar" kunde vara ett smartare sätt att lägga pengar på än de djurpensionat etc som tjänar en massa pengar på att hysa och avliva katterna.  Det råder ett systemfel någonstans.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[[eskils_]]
2014-07-28 23:33
#11

Helsingborgs Dagblad har en lite längre artikel.

http://hd.se/helsingborg/2014/07/28/35-katter-omhandertagna/

#3 Bra jobbat, Katthemsmatten!

Rödis
2014-07-29 11:59
#12

#3 Så bra skrivet!

[[eskils_]]
2014-07-29 15:39
#13

Skickade också ett mail till artikelförfattaren:

Hej Johan

Jag blev väldigt illa berörd över din artikel igår med rubriken "Katter tog över hans hem". Jag anser att det gränsar till okänslig sensationsjournalistik av värsta sorten. 

Du utmålar katterna som någon sorts skadedjur eller rymdvarelser, som tagit sig in i en persons bostad och förstört hans hem. Och hur har de gjort det, jo genom att kissa och bajsa, vilket ju faktiskt är en ofrånkomlig aktivitet för alla djur och människor.

Ditt fokus i artikeln är alltså fel, anser jag. Fokus borde ha legat på den egentliga orsaken till att hemmet var förstört och till att katterna mådde dåligt. Orsaken är självklart att ägaren inte har hållit rent. Ibland kan dock en välmenande djurägare inte ta hand om sina djur ordentligt pga ålder och/eller psykisk ohälsa. Vem har då ansvaret om det inte finns några nära släktingar eller vänner som ställer upp? Jo, självklart samhället, i detta fall Länsstyrelsen, som formellt har ansvar för djurskyddet i Sverige. De har betalt av skattemedel för att hjälpa djur och djurägare när det behövs. Där behövs det många kritiskt granskande tidningsartiklar! Detta är ingalunda ett isolerat fall……

Enligt artikel i Helsingborgs Dagblad igår har Länsstyrelsen i Skåne sedan 2010 vetat om hur den aktuelle mannen hade det med katthållningen. År 2011 "omhändertogs" (=troligen avlivades) 15 katter hos honom. SEDAN, PÅ TRE HELA ÅR, HÄNDE INGENTING. Varför? Där tycker jag att ditt fokus i artikeln borde ha legat! Varför har Länsstyrelsen inte tagit sig djurskyddsansvar och kollat mannens djurhållning på 3 hela år? Att de över huvud taget dök upp nu, när det kanske är försent att rädda katternas liv, berodde tydligen på att en granne slog larm. Annars hade det väl dröjt ännu längre. Så långt är det väl ändå inte att åka från Malmö/Kristianstad, där Länsstyrelsen har sina kontor, till Helsingborg. Vad kan det ta med bil - en timme?

Den skattefinansierade Länsstyrelsen Skåne har här grovt brustit i sitt ansvar för att hjälpa djur och djurägare. Det är viktigt att detta kommer till allmänhetens kännedom, för en öppen debatt. Betänk att katter är det mest populära av alla sällskapsdjur i Sverige med ca 1,7 miljoner ägda katter. Så intresset är stort.

Själv tillhör jag den stora och växande skara engagerade kattvänner, som på olika sätt, liksom den gamle mannen, försöker att i någon mån bistå de drygt 100 000 hemlösa nödlidande katterna i vårt land. 

Jag hoppas du skriver en uppföljning av din artikel, med rätt fokus.

Annons:
[[eskils_]]
2014-07-29 17:19
#14

#13 Skrev ett tillägg:

Hej igen

Fick en idé till en givande infallsvinkel på en uppföljningsartikel till historien om mannen i Helsingborg med 35 katter. Du/någon skulle kunna göra ett reportage om vad de 21 Länsstyrelserna egentligen vidtar för FÖREBYGGANDE åtgärder i sina resp län för att minska den ständiga tillströmningen av nya hemlösa katter och kattungar. De drygt 100 000 hemlösa katterna har ju kallats för det största djurskyddsproblemet i landet.

* Har Länsstyrelserna någon plan för hur de ska följa upp kända kattsamlare oftare, innan katterna hunnit föröka sig okontrollerat?

* Kör de informationskampanjer till kattägare att sluta släppa ut sina katter okastrerade (= i förslaget till ny djurskyddslag, bordlagt av riksdagen i våras)?

* Uppmanar de kattägare att id-märka och registrera sina katter? (=också i förslaget till ny djurskyddslag)?

* Kör de kastreringskampanjer där folk kan lämna in sina och upphittade katter till rabatterad kastrering?

De har ju ändå ansvar för djurskyddet………….

Eller heter deras enda "djurskydds"-åtgärd kommunskyttar och avlivningssprutor? Se länk med namninsamling http://www.skrivunder.com/sluta_avliva_katter_med_mina_skattepengar

Lena
2014-07-29 19:22
#15

Kanonbra jobbat Eskil! Det var ytterst välformulerat och skarpt skrivet! Hoppas journalisten hör av sig och tar fasta på ditt förslag. 

Faller påminner en del om Vargökatterna. Där var förvisso kattägaren död, men hade också varit föremål för djurskyddsåtgärder några år tidigare.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jassan
2014-07-29 19:28
#16

#13  #14  Bra skrivet!!👍 

Att ta upp ett problem o sen även en lösning är ju kanon.

https://jazzans.wordpress.com/

Katthemsmatten
2014-07-30 15:58
#17

Jättebra skrivet, Eskils! Speciellt blev jag imponerad av ditt uppföljande mail. Gissar att du har hört precis lika mycket från journalisten som jag har gjort, dvs inte ett enda ord.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tarotstollan
2014-07-30 17:32
#18

#3,13,14. Bra skrivet!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[mommo 12]
2014-07-30 17:56
#19

Jag trodde bara man fick ha nio katter? Men det är inte katternas fel att dom ska avlivas. Vem har bestämt det? Bara för att katter är många behöver man inte avliva dem. Men varför avlivar man inte 81 åringen då? Det är ju han som inte kan hålla koll på sina katter. Eller varför bestämmer man bara inte att han inte får ta hand om fler katter?

[[eskils_]]
2014-08-29 14:30
#20

#17 Stämmer bra, inte ett ord till svar har jag fått från Aftonbladet. Man hoppas ju ändå att våra mail nådde någon ansvarig redaktör på tidningen och sparades.

Annons:
Katthemsmatten
2014-08-29 14:48
#21

#20 Dessvärre tror jag inte man bryr sig ett dugg. Det är ju "bara" katter och det "vet man ju vad galna kattkärringar tycker".

Medarbetare Hittekatter iFokus

polgara
2014-08-30 08:23
#22

Visst är det tragiskt att 36 katter ska avlivas, men samtidigt så lider inte en död katt, medan en som är sjuk, skygg o som man inte kan garantera hamnar i bra hem kan lida nått oerhört. Jag vet att jag säkert blir halshuggen nu men om man ser helt realistiskt på det, vart skulle man placera 36 sjuka, vuxna katter? Alla katthem är överfulla av vuxna katter som inte är helt lätta att hitta hem till, inte ens de som är fysikst friska, hur ska man då kunna placera ut 36 sjuka vuxna katter? Jo jag är en av dem som skulle kunna öppna mitt hem åt en, men det behövs 35 frivilliga till, vem ska bekosta foder, sand o veterinär för 36 sjuka katter? Alla vet vi ju att staten inte går in o hjälper till. Sverige har 100 000 katter som behöver hem, var ska vi hitta dom hemmen? Jo givetvis är jag för kastrering för att minska antalet katter, men nu gäller det o fixa för de friska individerna som redan finns, lägga energi på dom o få hem åt alla. Givetvis vill inte jag heller att katterna ska avlivas men nån som kan komma med ett konkret svar på hur man ska bära sig åt? Öppna fler katthem? Vilka orkar engagera sig? Vem hinner sköta det på heltid, ja katter behöver omsorg på heltid. Jag ser bara hur svårt det är att placera ut friska kattungar (inte mina dock, har kastrater+ 2 ungar jag öppnat mitt hem åt, där den ena har kattsnuva, jag vet hur mkt tid det tar med en sjuk kattunge, hur mkt tid tar då inte 36 sjuka katter? Ingen av oss vet i vilket skick katterna är i, jo det står att de ska avlivas pga att de är skygga, men jag tror inte det ens är halva sanningen, ligger nog nått mkt mer bakom beslutet än det.

Men som sagt, katthemmena är fulla o lite där till, folk skaffar sig inte en skygg , sjuk vuxen katt bara för att, de flesta föredrar friska katter, oavsett de är vuxna eller bäbisar, risken är stor att de blir sjuka ändå nån gång i livet.

Uppkatten
2014-08-30 17:44
#23

#22 Det finns flera exempel på hur katthem (ibland tillsammans med andra katthem!) har tagit sig an misärhemskatter/kolonikatter där antalet varit så här stort eller större. Mina egna katter kommer t ex från en koloni där det fångades in ett 40-tal katter sammanlagt. Samtliga omplacerades! Många av dem var skygga, en del halvtama eller tama.

Vad som är viktigt här är ju att se till katternas hälsa och hur illa åtgångna de ev. är. Men skygghet i sig är ingen sjukdom och heller inget hinder för ett gott liv, antingen som TNR-katt/stallkatt eller i ett lämpligt hem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

polgara
2014-08-31 08:35
#24

Har aldrig påstått att skygghet är en sjukdom, men uppenbarligen är katterna inte friska

Uppkatten
2014-08-31 09:16
#25

#24 Dessbättre går många sjukdomar att bota. 🙂Och andra sjukdomar kan man ha som katt och ändå leva ett gott liv med.  Först om en katt inte kan ha ett bra kattliv p g a sin sjukdom/skada bör man överväga avlivning.

Problemet med överflödet av katter kan vi aldrig få bukt med genom avlivning. Vi måste istället "stänga av kranen", d v s få folk att kastrera, id-märka och registrera sina katter för att på så sätt strypa tillflödet av (hemlösa) katter och få situationen mer hanterbar. Då ökar också kattens status.

Det här är något som var och en måste hjälpa till med, och det är här vi skulle behöva få med oss lagstiftningen. Det skulle också behövas mer omfattande kastrerings- och ID-märkningskampanjer med bra priser. För de katter som redan är hemlösa vore det bra med t ex kommunala katthem finansierade av skattepengar (det är skattebetalarna som själva ligger bakom kattproblematiken genom att inte ta ansvar för sina katter så det vore rimligt att skattebetalarna fick vara med och bekosta katthemmens verksamhet).

Av Sveriges typ 1,2 miljoner katter dör också rätt många per år = vilket skulle kunna ge möjligheter till hem för hemlösa katter ifall folk inte köpte huskatter som är uppfödda för folks nöjes skull på Blocket istället, vilket sker i stor utsträckning i dag… För mig är det obegripligt att folk tar kattungar efter sin söta, gulliga huskatt när det redan finns 100 000 huskatter som saknar hem och som far illa där ute, och som vi i första hand borde se till att ge ett hem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: