Annons:
Etikettkattens-status
Läst 2580 ggr
[[eskils_]]
2014-07-13 17:13

Katter försummas och missköts på bondgårdarna

Föreningen Katthjälpen i Malmö berättar i en debattartikel om den dåliga katthållningen som pågår på många gårdar. Det är märkligt hur gårdens övriga djur ofta sköts bra, medan katterna lever ett hårt liv utan den tillsyn de förtjänar. Katthjälpen uppmanar gårdarna att sköta sina katter bättre, och att den som ser vanvårdade katter på gårdarna ska göra en anmälan.
 Den sorgliga sanningen är att för Länsstyrelsen är den enda räddningen för katterna döden. Katthjälpsorganisationerna vill gärna hjälpa dessa katter, men får sällan chansen när Länsstyrelsen fått in en anmälan. Vi måste få till ett bra samarbete mellan myndigheten och de ideella krafterna, så skulle betydligt fler katter kunna räddas till ett bättre liv.

I väntan på ett sådant samarbete bör man försöka tala förstånd med bonden själv.

Man kan "gilla" och kommentera artikeln.

Annons:
Katthemsmatten
2014-07-13 20:43
#1

Jag läste den mycket bra artikeln. Kan bara hoppas att fler jordbrukare börjar fundera över hur de hanterar de katter som ser till att de har det råttfritt i ladugårdar och stall.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2014-07-13 21:02
#2

Med tanke på hur många år det tog innan bönderna började mata sina katter, så är det ingen lätt uppgift. 
Att de äldre bönderna har svårt att ändra tankesätt och lever kvar i det gamla är en sak. Även om man måste förklara för dem hur fel det är. Fick ju min hyresvärd att ändra tankesätt. :-)
Men tyvärr har jag träffat yngre lantbrukare (under 40 år) som anser att katterna varken ska matas eller tas om hand. De ska bara bo där på gården, sen att de med jämna mellanrum bli missbildade av inavel eller dör i kattpest. Det är livets gång. Hade en diskussion med en sådan kille för några år sedan och det var som att tala med en vägg… :-(
Kom inte ihåg alla korkade åsikter han hade, men de saknade helt logik.

/Elisa

JenL
2014-07-14 08:22
#3

Det är tyvärr också fortfarande rätt vanlig att bönderna vägrar kastrera sina katter och istället dränka kattungar varje år.  Det kan ju inte vara tilllåten, eller ? Finns det någon lag som förbjuder detta ?

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

kalindas
2014-07-14 08:41
#4

#3
Nej, det är olagligt att dränka katter. Kattungar är extra grymt att dränka, speciellt om de gör det när de nästan är nyfödda. För då kan de fortfarande "andas" under vatten vilket gör att det tar lång tid och är extra plågsamt. 😕

Jag hade tur med "min" bonde, då han bara hade en katt i stöten och ofta hankatt som han kastrerade. Men småsnålheten kom in då han inte ville kastrera hon katten. Ena kullen fick hon behålla två. Men andra som hon fick trots p-piller avlivade han direkt och Lisa grät i dagar. Ledsen
Som tur var behövdes en amma, så hon fick bebisar iallafall och blev sen kastrerad som betalning.

Det är därför jag kastrerar här. Vill inte höra gråtande mammor, när ungar avlivas…

/Elisa

JenL
2014-07-14 09:48
#5

Vart kan jag hitta där det står i lagen att det är olaglig ?
Saken är att vi har kontakt med en bonde som dränka jättemånga kattungar varje år. Vi har sagt att vi kan ta hand om ungarna och även hjälpa till med kastration av honor men han vägrar. Kanske det hjälper när man visar lagtext ?

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

kalindas
2014-07-14 12:23
#6

#5
Tror det står på jordbruksverkets sida när det gäller avlivning. 

"Hundar och katter Den vanligaste metoden att avliva hundar och katter är att låta en veterinär avliva djuret genom en överdos av narkosmedel. Det är också tillåtet att skjuta djuret under vissa förutsättningar. Hundvalpar och kattungar som är yngre än 14 dagar får avlivas genom slag mot huvudet."

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/slaktochannanavlivning/annanavlivning.4.37cbf7b711fa9dda7a18000230.html

/Elisa

Annons:
Hesat
2014-07-14 13:18
#7

#5 Be personen läsa  SJVFS 2008:69.

8 KAP beskriver vilka avlivningsmetoder som är lagliga för olika djurslag och hur de får utföras. De metoder som inte finns nämnda är att betrakta som brott mot Djurskyddslagen. 

Om det inte hjälper kanske det hjälper med en artikel om en person som 2003 fick totalt djurförbud för att ha dränkt en katt:

http://www.corren.se/nyheter/58-aring-forbjuds-att-ha-djur-4513012.aspx

Medarbetare - Halloween.ifokus

JenL
2014-07-14 20:44
#8

Tack.

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

Katthemsmatten
2014-07-15 09:48
#9

JenL, jag tycker du ska göra en anmälan hos länsstyrelsen där du bor. Det går att göra anonymt på deras hemsida om du är orolig för grannsämjan, men det är lättare att bli trodd och få lst att agera om man gör en öppen anmälan. Görs på samma sida.

Jag tycker det är för j-igt att det ska vara så svårt för jordbrukare, och i all synnerhet dem som har djurbesättningar, att ta till sig nya sätt att tänka. Är det lika trögt när det kommer till den djurbesättning de tjänar sina pengar på? Kan inte hjälpa att jag känner mig rejält ilsken när jag läser de attityder ni har mötts av. Hoppas ni orkar fortsätta kampen, för alla djurs skull.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2014-07-15 10:26
#10

Det finns inga pengar i katter. Därför skiter de i dem. Det är tyvärr den enkla förklaringen. 😕
Nu använder man Anticimex och anser inte katterna behövs så mycket längre. Enda fördelen mot för är att de flesta bönder köper mat till sina katter. För bara ca 20 år sedan så var det på sin höjd lite matrester de fick att äta.

/Elisa

Magi-cat
2014-07-16 10:23
#11

Fast man ska inte dra alla över en kam, varken bönder eller någon annan kategori. Jag vet inte hur vanligt det är med just bönder som missköter katter eller inte ger dem mat, men det finns säkert minst lika många exempel där man sköter katterna väldigt bra. Lyckligtvis!

Bönderna omkring där jag bor har välskötta, ompysslade katter som får god mat. 🙂 🐱

Det har nog inte med ålder att göra heller.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kalindas
2014-07-16 11:02
#12

#11
Visst finns det det. Min fd. arbetsgivare tog väl hand om sina katter. Men han hade bara en i taget. Min hyresvärd där jag bor nu har alltid matat katterna här och de är friska, tjocka och pigga. Här är dock nackdelen att de är förvildade, så behandla mask och skabb är omöjligt. 
Men såsom det var här och som det är på många bondgårdar så är katterna fertila. Så länge de är det så blir det ändå inte bra, hur väl de än blir behandlade i övrigt. För får de ungar 2-3 ggr per år och ungarna avlivas eller självdör, eller ges bort till alla möjliga. Så höjs ju inte kattens värde eller liv.
Själv har jag en hona kvar att kastrera (om jag bara får in henne i buren), sen ska det förhoppningsvis inte vara fler ungar här längre fram.
Men välskötta bond och stall katter finns det gott om, tyvärr är de ofta fertila.

/Elisa

[[eskils_]]
2014-07-16 11:21
#13

Håller med dig kalindas, det allra viktigaste är att katterna på gårdarna kastreras, eftersom de rör sig fritt utomhus! Det syns på kattbilderna från "din" gård att flera katter är missbildade med för många tår - en följd av inavel. Vem vet vilka osynliga defekter de kan ha invärtes.

Tycker att vaccination, kastrering, nyttig mat och friskt vatten är absolut minimum för gårdskatter! Helst förstås också veterinärbesiktning,  ID-märkning, registrering och försäkring.

Annons:
[[eskils_]]
2014-07-16 11:27
#14

#7 Tack för info Hesat!

Det kan man gärna sprida till bönder med okastrerade och försummade katter, att det är förbjudet att dränka katter!!! Att man kan få djurförbud om man gör så! Inte vill de väl riskera att bli av med sina djur….

JenL, jag håller med Katthemsmatten - gör en anmälan mot den grymma bonden!

kalindas
2014-07-16 12:28
#15

#13
Jo, tre av honorna har defekta tår och Ozzy kattungen har ärvt det. Lika så har Penny den ena honkattungen en knick på svansen och bär den gärna som en krok under magen, även om hon kan lyfta den utan problem.
Det tragiska med de defekta tassarna som bl.a. Ozzy har är att folk tror att det är något exklusivt en egen ras en "Skeppskatt". De är inte medvetna om att det kan finnas fler ärftliga defekter i skelettet.

/Elisa

Katthemsmatten
2014-07-16 17:19
#16

#12 och 15 Kloka inlägg. Håller med om att det är bedrövligt att folk inte kastrerar sina utegående katter. Har man som jorbrukare bara en enda katt så är det inte en oöverstiglig summa det handlar om. Dessvärre tror jag att väldigt många helt enkelt är förändringsobenägna. Det har alltig gått katter på gården och de har alltid blivit överkörda. Varför inte göra något litet för att förändra?

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2014-07-16 18:30
#17

Vet ju bara hur det var i min familj för 30-35 år sedan. Man skaffade en katthona och det man fick lära sig då var att honan måste få en kull innan hon får p-piller. alltså fick hon en kull och sen avlivades ungar (inte via dränkning) så hon hade två kvar, oftast hanar. Antingen behöll vi båda eller så gav vi bort en till vänner.
Hanarna kastrerades alltid, medan honorna fick p-piller (efter den obligatoriska kullen).  Kastrera honkatter fanns inte på kartan, detta för att de då hette sterilisering och varför låta honkatten löpa och bli stressad trots hon inte fick några ungar.
Men till skillnad mot många andra så lärde vi oss med tiden. 
Tyvärr går många runt i samma hjulspår. "Så har det alltid gjorts och det funkar så därför fortsätter vi med det. Varför prova nåt nytt?"

/Elisa

Katthemsmatten
2014-07-17 15:00
#18

Dessvärre vet tydligen inte alla att p-piller för katt, till skillnad för dito för kvinnor, inte förhindrar dräktighet bara tar bort löpbeteendet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2014-07-17 17:02
#19

#18
Nej och alla vet inte heller om risken både för pyo och juvertumörer.  
Sen tycker jag att tet är helt förståeligt att alla inte kan allt i början, men det viktigaste är att de tar till sig ny fakta och inte fortsätter i gamla hjulspår.

/Elisa

majvi
2014-07-19 10:32
#20

Det finns också gårdar som har sina egna katter kastrerade men där folk dumpar sina okastrerade katter och kattungar

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
kalindas
2014-07-19 10:44
#21

#20
Japp. :-(

/Elisa

Katthemsmatten
2014-07-19 14:48
#22

Dessvärre kan vi konstatera att vi har en väldigt lång väg att gå innan katten har samma status som hunden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2014-07-20 17:17
#23

#20 Ja det verkar vara ganska vanligt det där. Därför skulle bönder erbjudas kastreringskampanjer kan jag tycka.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Krullsvans
2014-07-26 13:01
#24

Någon som har erfarenhet av kastreringskampanj för bönder? Eller erbjudande av infångningshjälp etc. många av lantbrukets katter är ju förvildade.

kalindas
2014-07-26 13:08
#25

#24
Det hade blivit otroliga kostnader och jag är skeptisk till att det finns någon som har ekonomi till det. Tror de flesta bönder hellre väljer att skjuta av alla sina katter och köra med Anticimex än att fixa så katterna blir kastrerade. Tyvärr. 😕

/Elisa

Krullsvans
2014-07-26 13:28
#26

Svarar själv det jag vet om:

Har ett vagt minne av att jag sett en kastreringskampanj riktad mot lantbruket på Gotland. 

Har inte Kastreringsbussen gjort något liknande i Skåne?

Har själv hjälpt en lantbrukare med infångning av hans tre honor och deras totalt sju ungar. Han kastrerade honorna och vi tog hand om ungarna.

[[eskils_]]
2014-07-26 13:56
#27

#24-25 Det enda jag känner till är Kastreringsbussen i Skåne, som gör ett fantastiskt ideellt arbete med att åka runt och kastrera, vaccinera och ID-märka katter till mycket förmånligt pris. Har tydligen också ett bra samarbete med Djurens rätt för TNR-arbete m.m. ❤️❤️

Såg i deras fb att det var ett möte den 18 juni om ett ev samarbete mellan Kastreringsbussen och Malmö kommun. Måtte det bli av!!! 👍

Kan dock tycka att Jordbruksverket och Länsstyrelserna borde betala för detta arbete, eftersom de formellt har ansvaret för djurskydd här i landet! Eller kommunerna.  De borde finansiera minst 10 sådana bussar i varje län, riktade på att få ner antalet hemlösa katter. Och de borde ha informationskampanjer till bönderna om att de måste kastrera sina egna utegående katter. Det kan inte vara så dyrt!

Annons:
martdat
2014-07-27 07:21
#28

ja tyvärr får många bönder katter de inte bett om. katter som vandrat dit och katter som dumpas med vilje . Inte roligt för dem heller.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Katthemsmatten
2014-07-27 12:44
#29

#28 Det kan jag förstå, men det gör det väl än mer angeläget att de kanske kan göra upp med en veterinär om billigare kastreringar för annars kommer de ju raskt att få en enorm mängd katter. Fertila katter innebär alltid att det blir fler.

Medarbetare Hittekatter iFokus

martdat
2014-07-28 10:44
#30

har bett de jag känner att ringa polisen om upphittad när nya katter dyker upp i alla fall, och be organisationer om hjälp. det är ju som sagt inte deras och det kan bli många nya på ett år. mycket pengar för katter som inte är deras .En jag känner bor jämte ett hundpensionat men allmänheten tror det är för alla djur så de dumpar katter och drar iväg. sen kommer de till lagården…. Sjävfallet ser jag med att det bässta är kastrering och det tala jag om .men viss förståelse kan jag ha när det aldrig ta slut . hoppas på att kravet om lag om ID märkning går igenom någon gång så ägare tvingas att ta ansvar.,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[[eskils_]]
2014-07-28 11:20
#31

Man kan väl knappast begära att någon ska betala för kastrering av katter som inte är deras, även om det vore önskvärt. 

Men när det nu förekommer så mycket katter "utifrån" på gårdarna så är det ju superviktigt att bönderna åtminstone skyddar sina egna katter genom vaccination, kastrering och ID-märkning + registrering, och näringsrik mat.

Lantbrukarnas Riksförbund LRF skulle ju kunna påminna om detta. Här är deras facebooksida, där vem som helst kan skriva ett inlägg eller skicka ett meddelande:

https://www.facebook.com/lrf.se

Katthemsmatten
2014-07-28 11:46
#32

#31 Nej, man kanske inte kan begära att någon ska bekosta kastrering för katter som inte är deras egna MEN det är exakt vad vi som arbetar som volontärer i en eller annan form gör. Vi betalar kastrering och sjukvård för katter som inte är våra för att göra vad vi kan för att inte kolonierna ska bli större. Det är vad TNR handlar om och då talar vi om större kolonier än vad som uppstår på de flesta lantbruk. Jag har svårt att förstå skillnaden. 

Håller med om att Jordbruksverket och lst kunde ha ett konto för att åtminstone subventionera kastration av ägarlösa katter. Allt för att på sikt minska problematiken. Får vi sedan en lag som är tvingande betr. märkning av alla katter och som gör det obligatoriskt för veterinären att göra registreringen så kommer vi en bit på väg. Dessutom önskar jag en lag som kräver kastration av alla katter man har för avsikt att ha som utekatter.  Hittar man en okastrerad utekatt så kan man lätt via registret spåra ägaren som ska tvingas betala ett bötesbelopp som övergår kostnaden för kastration av en honkatt. Eftersom det är billigare att kastrera hanar så borde mellanskillnaden fonderas för att bekosta kastration av ägarlösa katter för att på så sätt stödja frivilligorganisationernas arbete för att omplacera hemlösingar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[[eskils_]]
2014-08-07 16:46
#33

Puttar upp apropå en kommentar i en annan tråd om bönder som skryter med att de skjuter ihjäl sina katter… 😡

Har en känsla av att det kan vara lättare att få deras FRUAR att förstå varför man måste stoppa dödandet och istället kastrera sina utegående katter. Machogubbar av den här outvecklade sorten är nog bortom all räddning. 🤢Möjligen ändrar de sig om det kommer en lag om kastrering, och det tycks ju tyvärr dröja.

kalindas
2014-08-07 19:42
#34

Hörde i dagarna om en kompis mamma där det varit massor av katter(ca25st), de flesta förvildade, på gården. Sonen hade då för några år sedan skjutit av alla utom två tre stycken. Självklart hade de inte kastrerat dem och nu var de lika många igen!😡
Mamman var över 90 år och enligt min kompis var katterna relativt tama mot mamman och sonen.
Planen var enligt min kompis att behålla  alla katter tills mamman dör. Tills dess får de föröka sig som de vill. Därefter är planen att de ska skjutas av igen…

/Elisa

Annons:
Katthemsmatten
2014-08-10 17:29
#35

#34 Fy f-n!

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2014-08-10 18:53
#36

#35
Kan inte annat än hålla med dej! Men orkar inte ta ännu en strid eller lära upp ännu fler okunniga.😕

/Elisa

Upp till toppen
Annons: