Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4402 ggr
kalindas
2014-07-08 19:54

Öronskabb

Hur länge överlever öronskabb utanför kroppen?
De kattungar jag har inne har öronskabb och jag har köpt Stronghold för att behandla dom och även mina fyra vuxna katter och hunden.
Vet ju att jag bör tvätta tyger mm. Men jag hoppas slippa sanera huset.
Funderar på om skabben dör fortare om man t.ex. köper Radar och sprayar i rummen? 🤔
Vill ju gärna slippa detta på katterna i framtiden.

Sen fråga nr2.
Kattungarna väger mellan 400 - 550 gram. De är säkert 6 veckor, men små för sin ålder pga svält. Skulle vilja behandla dem nu med Stronghold, för speciellt den ena har stora problem med kliandet. 
Vågar jag sätta det i nacken på dem nu?
Vill ju gärna slippa att de blir sämre i öronen och att mina vuxna får problem.
Bortsett från att de är små, är de pigga och friska. 🙂

(Denna tråd gäller skabben och inget annat)

/Elisa

Annons:
Katthemsmatten
2014-07-09 10:54
#1

Jag tycker du ska rådfråga en veterinär ang. Stronghold till kattungarna. De har väldigt låg vikt å ena sidan, men å andra sidan vill man ju inte att de kliar sönder öronen eller får hörselgångarna förstörda. Jag skulle inte rekommendera att själv behandla så små individer.

Jag vet inte hur länge skabb kan leva utanför värddjuret, men jag har anledning att googla på det. Återkommer om jag hittar någonting som verkar relevant.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2014-07-09 11:16
#2

#1
Tack. 🙂
Ska kolla med veterinär, vad de säger. Det står på stronghold att de överdoserat många ggr den dosen de ska ha och inte sett några problem. Men det känns ändå lite osäkert.
Jag har googlat om skabben, men det enda jag hittar är om den skabb som går på människor och där står det två dygn. Men på samma sida så står det att de kan leva länge i mjuka material. Så lite dubbeltydigt. 😮

/Elisa

Jourhemmet
2014-07-09 11:20
#3

Skabb kan leva upp till en vecka utanför värddjuret. har du provat med olja på en bomullsrondell som jag skrev? Det tar död på lite av skabben tills du kan behandla.

kalindas
2014-07-09 11:38
#4

#3
Jo, jag har testat det. Är bara så rädd att de ska få problem med hörseln. Har även vanlig öronrengöring som jag droppar i öronen, gnuggar och torkar ur.

/Elisa

Rödis
2014-07-09 13:08
#5

Det finns ett annat problem med strongholden… katterna får inte slicka varann efter det man behandlat dem! Lite svårt hindra kattungar från detta är jag rädd…

kattöga
2014-07-09 14:15
#6

Jag skulle inte våga spraya med Radar i rummen där katterna sen får vara… Eller kanske förresten, om jag skurade rent efter en stund…..?  Får för mig att Radar och andra insektssprayer kan vara farliga även för katter……. Men jag kanske har fel?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
kalindas
2014-07-09 15:58
#7

#5
Får försöka ha katterna särade tills pälsen torkat. För det är knappast nyttigt att äta. 😮
#6
Jo, Radar är knappast bra. Mest en funderare om det skulle återkomma efter behandling. Katterna skulle inte få vara i det rummet på timmar.

/Elisa

Lena
2014-07-09 19:12
#8

Öronskabb är inte extremt smittsamt utanför kattens kropp. Det kan finnas larver på liggplatsen men de överlever inte så länge. När katter blir smittade är det via direktkontakt. Dammsug och vädra liggdynor och plädar som katter ligger på. Det viktigaste är att få bort smittan i örat.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kalindas
2014-07-09 20:16
#9

#8
Då gör jag så. 🙂
Måste bara kolla med veterinär om jag ska gå efter ålder eller vikt på strongholden.

/Elisa

Katthemsmatten
2014-07-10 11:02
#10

#8 Tack för att du bekräftar det jag trott mig veta. Tror inte att smittan är så vanvettigt stor,  möjligen med undantag om de ofta slickar varandra speciellt runt huvudet men självfallet finns risken, .

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jourhemmet
2014-07-10 12:45
#11

Har aldrig varit med om att någon annan katt har velat slicka bort det då det luktar väldigt starkt.

Josefa
2014-07-10 17:44
#12

#Kalindas du kan droppa  barnolja i öronen morgon och kväll i 2 veckor så kvävs skabben. Kattungarna är inte så granna under den behandlingen eftersom de blir fettiga runt öronen, men det är ofarligt. Både för hörseln och om de andra kattungarna slicka på det. Om du har en liten flaska med pip så kan du fylla den med oljan eller dra upp oljan i en medicinspruta, så är det lättare att droppa ner i ögonen.

kalindas
2014-07-10 17:46
#13

#12
Har droppat i olivolja, då jag inte hade någon barnolja hemma.

/Elisa

Annons:
Upp till toppen
Annons: