Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3343 ggr
[Skörbjugg]
7/3/14, 5:48 PM

Njursvikt och påverkad kattgrupp

Hej allihop.

Min vän har en hittekatt sedan några år tillbaka. Denna katt har nu fått njursvikt, som de nu försöker behandla.

I familjen finns 3 katter till och dessa har nu, sedan den sjuka katten kom hem, börjat matstrejka och spy. Vad kan det bero på? Är det något som kan vara relaterat till att de känner av sin kamrats sjukdom?

De ger blötfodret Hill's k/d på veterinärens inrådan (något som katten inte verkar så glad i - finns det något annat bra foder för katter med njurproblem, utom Hill's eller Royal Canin?)
Katten behandlas även med antibiotika - är det något de andra kan märka av?
De andra katterna får främst blötmat, men har mest petat i sig lite torrfoder när det har ställts fram.

Tack på förhand…

Annons:
Rumblebee
7/3/14, 5:57 PM
#1

Kan inte svara på mat för just njursvikt, men ang de andra katterna… Äter de också av specialmaten? Kan inte tänka mig att de kan bli sjuka av den kattens njurproblem.

[Skörbjugg]
7/3/14, 6:18 PM
#2

Nej, de får sin vanliga mat, som de helt plötsligt börjat matvägra på. :(

Jag tror inte heller att de kan smittas, men däremot funderar jag lite på om de kanske får en konstig rang- eller gruppdynamik pga att den sjuka katten är så pass dålig just nu. :/

Jourhemmet
7/3/14, 6:30 PM
#3

Fast det ska de ju inte spy av.

[Skörbjugg]
7/3/14, 6:37 PM
#4

#3 Menar du att de inte ska spy av sin vanliga mat? Förstod inte riktigt vad du syftade på, men är ju klart de inte ska spy av den, mina vänner håller på att försöka hitta något som katterna kan tänka sig att äta, de (mina vänner) har det stressigt och väldigt jobbigt just nu.

Jourhemmet
7/3/14, 10:37 PM
#5

Nej, jag menar av stressen och de ev rangordningsproblemen. Jag brukar ge jourkatter som kommer hit och är magra eller efter sjukdom och man behöver bryta den onda cirkeln med matleda Hills A/D blötmat. Mycket god enligt alla katter.

Uppkatten
7/3/14, 10:58 PM
#6

Varför får den njursjuka katten antibiotika?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
kalindas
7/4/14, 9:42 AM
#7

Det som oftast fungerar bäst på en katt med känsliga njurar är foder med vätska i då det rensar ut njurarna. Det bör även vara så "rent" som möjligt och med bra proteiner.

Har en kompis vars hund hade dåliga värden och som vägrade ge honom k/d då det är en ren skitmat. Istället fick han ZiviPeaks burkmat att äta och några veckor senare var hundens värden normala.

Så mitt tips är köp hellre ZiviPeaks och blir det lite för dyrt så köp Mjau eller Bosita burkmat. Om han tycker om det så ge honom även keso.

Det är inte bra för någon katt att matvägra och speciellt en katt med njurproblem.

I min värld anser jag att det är viktigare att katten äter och har det bra. Än att den ska tvingas äta nått oaptitligt och må ännu mer illa…

Om du trots allt vill fortsätta med k/d, köp burkmaten inte torrfodret!

Ang. de andra katterna, så skulle jag gissa på en reaktion på de nya bakterierna denna katt tog med in. Alla mina här blev tjocka och slemmiga i halsen när jag tog in kattungen.
Samma sak gäller där, ge dem lättsmält mat. Gärna burkmat med hög proteinhalt. Ha koll så de inte bli febriga.

Lycka till! 🙂

/Elisa

Katthemsmatten
7/4/14, 10:39 AM
#8

Njursvikt kan inte smitta. Däremot kan den nya katten haft med sig något annat som smittar. Precis som uppkatten undrar jag varför katten får antibiotika.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Skörbjugg]
7/8/14, 11:57 AM
#9

Tack för tipsen! Katten får antibiotika pga att vet inte kunde utesluta att det var bakterier som orsakat njursvikten. Katten har också börjat få upp aptiten sen antibiotikan fått verka lite, antar jag, och är nu mer eller mindre sig själv. De andra katterna har också börjat käka bättre, verkar som om kattens katthemskompis (de har bott tillsammans flera år innan de blev adopterade) började äta mer när katten blivit bättre och käkar mer själv. Såna söta bästisar

[Skörbjugg]
7/8/14, 12:03 PM
#10

Usch nu försvinner halva inläggen! Sitter på iFokus från ipaden… Jag ska tipsa om zivipeaks iaf! Hade skrivit mer innan men nu orkar jag inte skriva om det för fjärde gången. :) Tack ska ni ha!

kalindas
7/8/14, 12:29 PM
#11

Skönt att Zivipeaks verkar fungera och att katten mår bättre. 🙂

/Elisa

Upp till toppen
Annons: