Annons:
Etikettsajten
Läst 959 ggr
Rafflan
7/2/14, 2:02 AM

Tips på katthem i Skåne?

Någon som vet ett katthem i området Hyllstofta, Skåne Län?

"Jag har 3 vild katter som stryker omkring mitt hus, jag uppskattar att de finns, för de tar möss, sorkar etc
Idag visade en av honerna upp sina kids, ej första gången, min fråga är, vill någon ha en katt unge, annars måste jag tyvärr avliva dem"

Tog bara texten, för länkar jag är jag rädd att personen bara kommer få massa elaka kommentarer, om någon kan tipsa mig om ett katthem eller fler i området så skickar jag länken till dem så kanske dem kan hjälpa till med att ta katterna så ungarna slipper avlivas?

Annons:
Rafflan
7/2/14, 4:03 PM
#2

#1 kollat den, men bara för att man är ett katthem kan man inte rycka in akut och ta ett gäng katter snabbt, vissa katthem har mer den möjligheten än andra katthem :)

Katthemsmatten
7/2/14, 4:27 PM
#3

Det är bara katthemmen själva som kan svara på vilken kapacitet de möjligen har. Ingen här kan, med mindre än att man är verksamhetschef för ett katthem, ge dig svar på om det finns plats eller ej. Om det är en stor koloni kan det säkert behövas ett samarbete mellan flera katthem för att lösa situationen. Om den inte är helt akut kan man ju, katthem och de som larmar och andra intressenter, gå samman om ett TNR där katthemmen kanske kan stå för kastrering, id-märkning och vaccinering och givetvis i mån av behov också för andra veterinärkostnader. Övriga kan hjälpa till med att bekosta foder och stå för det praktiska arbetet.

Det förefaller som att många tycks tro att katthem är en verksamhet som finansieras av stat, kommun eller landsting och arbetet utförs av avlönade personer under reglerad arbetstid. I själva verket är det privatpersoner som skänker av såväl tid som pengar för att hjälpa hemlösa katter. Det innebär alltså att den person du citerat faktiskt får vara så god och dra sitt strå till stacken för att få hjälp. Dessutom förstår jag inte att det tydligen kan finnas tid, möjlighet att fånga in samt dessutom pengar till avlivning om man inte kan göra något litet för att hjälpa dem istället.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Rafflan
7/2/14, 5:27 PM
#4

#3 alla katthem har olika resurser och möjligheter att hjälpa, vissa kan hjälpa akut mer än andra och dem som är insatta i katthem kanske vet vilka katthem det är. För blir väldigt konstig om jag skriver till alla katthem i Skåne och alla katthem i Skåne "far ditt" för att rädda katterna?

Sen bara för man heter katthem är man inte bra, vissa avlivar vilda katter utan att ge dem en chans, hörde om ett katthem som tog in kattungarna men lämnade mamma katt och dem andra vuxna katterna kvar ute…

Och som jag tolkar texten tror jag verkligen inte personen kommer fånga in dem och åka till veterinären till avlivning…

Dock vet jag inget, men det är bara ungarna som riskerar avlivning, så om man akut kan rädda mamma katt och kattungarna kanske man kan rädda dem andra vuxna sen, alt kastrera dem och lämna dem kvar om personen i fråga är okej med att ha dem kvar.

Katthemsmatten
7/3/14, 11:55 AM
#5

#4 Jag tycker att du kan skriva till alla katthem i Skåne under förutsättning att du gör det i ett och samma mail så att alla ser att fler har blivit kontaktade. Du kan dessutom be att de kontaktar dig för att du ska kunna föra samman dem som svarar positivt på ditt upprop. Det är ingenting konstigt med det. Även om jag själv är väldigt involverad i ett katthem i Stockholm så har jag inte koll på hur logistiken ser ut vid varje givet tillfälle och jag varken kan eller får uttala mig om möjligheten att ta in en katt. Det är bara den som är ansvarig för den dagliga driften som besitter den kunskapen och som har mandat att fatta beslut. Det är min övertygelse att alla katthem arbetar på ett liknande sätt, annars skulle det bli en helt ohållbar situation med folk som sitter och lovar till höger och vänster.

Den organisation som satte i system att ta kattungarna och lämna mamman var inte ett katthem. Det var en löst sammansatt grupp av unga som tyckte de var duktiga, men som handlade fullständigt huvudlöst. Det var mycket rabalder om det här på Hittekatter för ett par år sedan. Vi kan bara hoppas att de har mognat och förstått orsak och verkan och därmed slutat med sin vettlösa verksamhet.

Du tänker rätt kring mamma och ungar. Om ungarna är under 12 veckor så får man inte ta dem från mamman och man får ta in hela familjen oavsett om det 'bara' är ungarna som är avlivningshotade. Mamman riskerar annars mjölkstockning vilket kan få ödesdigra konsekvenser för henne.

Mitt råd är således: Gå in på katthemmens hemsidor och kolla vad som står i stadgarna. Man kan också se litet på hur man presenterar de katter som finns och om det bara förefaller vara omplaceringar och/eller fullt tama katter. Kontakta de katthem som står för no-kill och skriv samtidigt till dem.

Lycka till!

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
7/4/14, 6:19 PM
#6

Är det det inlägget som delas runt på Facebook nu? De ungarna är max fem veckor. Får hoppas att de tar hand om mammorna också och inte lämnar kvar dem fertila. Sen är ju risken att när den delas runt på FB att okunnigt folk tar in en unge bara för att "rädda" den.

/Elisa

Annons:
Rafflan
7/5/14, 1:13 AM
#7

#6 jepp det är troligen samma inlägg, därför jag vill att ett katthem ska kunna ta mamma katt + kattungarna så allt blir bra och rätt :(

kalindas
7/5/14, 9:39 AM
#8

#7
Har du kontaktat honom så han vet att du letar? Annars är risken att ungarna redan är borta.

/Elisa

Uppkatten
7/5/14, 11:39 AM
#9

Men jobbar inte både Kattjouren och KKS med just det här fallet?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rafflan
7/7/14, 12:43 AM
#10

#9 jo nu verka dem göra det :)

Upp till toppen
Annons: