Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 487 ggr
OurKingdom
2014-06-21 12:38

Ha utekatt och jourhems-katt samtidigt?

Hej! 

Vill börja med att säga att jag inte planerar att vara jourhem i dagsläget, då jag under kommande år kommer att plugga och kanske bo i studentlägenhet vid någon tidpunkt, därmed inte ha tid att lägga på en eventuellt skygg katt. Jag har just nu en katt på 5 år, som är utekatt, och kommer att bo hos min mamma eller min bror tills dess att jag bor passande för att ha katt. Han går inte att ha som innekatt då han trivs med att gå ut och in flera gånger om dagen. 

Han kommer dock vara min sista utekatt - släppa ut helt fritt och inte ha någon koll på katt. Efter att man läst på om alla risker som finns med det, trots att mina katter aldrig råkat ut för något, så känns det ändå obehagligt och taskigt mot katten. 

Sannolikheten är att, om jag fixar ett ordentligt boende innan dess att min katt blir för gammal och dör, så kommer han flytta till mig. Jag betalar alla hans kostnader och är den i familjen som har intresset för katter. 

Jag har dock fått intresse för att vara jourhem också, något som kräver att katten är inomhuskatt. Förutsatt att min katt fortfarande är i livet, så kommer detta då, kanske, bli lite krångligt.

Kan jag ha innekatt samtidigt som utekatt? Funkar det tex att utse ett rum åt innekatten medan jag har min andre katt? Eller borde jag helt enkelt vänta tills min katt passerat (ush, känns jobbigt att tänka så..)?

Undrar mest om någon annan gjort något i den här stilen eller rent allmänt hur ni har era jourhems-katter? 

Tips och alternativ och diskussion uppskattas!

Tack i förväg! :)

Annons:
Lena
2014-06-22 13:27
#1

Det som brukar vara problemet om man har utekatt och jourhemskatt samtidigt är smittrisken och rymningsrisken. Dessa två bitar behöver säkras. Sedan finns det säkert olika behov hos jourhemskatterna med. I vissa fall kan det nog blir frågan om utegående jourhemskatter även om det inte är det vanligaste. I så fall behöver miljön vara lämplig. Typ att man bor på landet. 

Det är alltid det aktuella katthemmet som avgör hur man ställer sig.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Rödis
2014-06-22 15:56
#2

Jag har provat olika varianter och har i skrivande stund både utegående och innekatter hos mig. Det går bra så länge inte innekatten börjar längta ut av att se mina egna gå ute… detta har hänt mig och jag har varit tvungen för kattens skull att lära den vara både ute och inne. 

Just nu har jag skygga katter blandat med egna utegående, dessa är det inte fråga om att släppa ut förutom möjligen en av dem så småningom men hitintills går detta bra faktiskt!

Har även haft jourkatter med just behovet av att gå ute och det har varit mkt lyckat, de har artat sig mkt bra dessa katter och funnit sina föralltidhem som varit underbara för dem.

Jag har dock fått vara mkt närvarande och jobbat mkt med invänjning av olika katter!

Upp till toppen
Annons: