Annons:
Etikettertnrskygga-katter
Läst 1110 ggr
kalindas
6/4/14, 7:45 PM

Avmaska förvildade katter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni något tips hur man enklast avmaskar ett gäng förvildade katter? 
Tanken är att fånga in dem, men det går inte just nu och det hade ju varit bra om jag kunde ge dem något som minskar masken i magen.

Vet att det finns Axilur granulat som inte smakar något, men vet inte hur farligt det är att överdosera?
Tanken är att jag ska blanda det i maten och då vet jag ju inte exakt vem som äter mest.

Finns det något annat medel som funkar bättre att ge dem?

Bilden är på den lilla svartvita katten som jag "tror" är en hane (eller väldigt stor o kraftig hona) och ev. kastrerad för den har inga kindpåsar. Tyvärr smet den så jag måste fånga "hen" igen. Väldigt rund om magen och misstänker därför mask.

/Elisa

Annons:
Katthemsmatten
6/5/14, 10:50 AM
#1

Kolla med din veterinär. Det finns engångsdoser på apoteket. Överdosering är inte att rekommendera eftersom maskmedel är aggressivt för t ex lever och njurar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
6/5/14, 11:39 AM
#2

#1
Svårt med engångsdoser då de är flera som äter och jag bara kan komma max en meter ifrån dem. Är de bara fångade kan man ju ge dem en spruta som tar masken tillfälligt.
Ska till veterinär nästa vecka, så jag ska kolla vad han säger om Axilur granulat o ev. biverkningar.

/Elisa

Josefa
6/5/14, 1:52 PM
#3

Milbemax i en liten bulle med rå köttfärs, som du kastar till dem var och en. Lite svårt att göra om du har dem alla framför dig samtidigt, men det borde gå om de är ensamma. Det är då smart att först kasta en liten bulle utan piller, så brukar de sluka nästa utan att vara misstänksamma.

kalindas
6/5/14, 7:34 PM
#4

#3
Tyvärr omöjligt att göra. 😕

/Elisa

Upp till toppen
Annons: