Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1218 ggr
hubbabubba77
2014-05-30 14:38

Mycket skygg mamma med ungar

Hej, Är ny här, hoppas mitt inlägg hamnade rätt :) Jag har under en längre tid försökt fånga in en skygg hona med ungar. Hon är född ute, aldrig haft kontakt med människor och är mycket mycket skygg. Inte ens han som äger gården hon bor på ser henne framme. Han har fem andra katter, alla skygga men är ändå framme och äter när han är där, dock inte denna hona som bara syns på natten eller när ingen är hemma på gården. Ungarna är nu fyra veckor och han vet inte var hon har lagt dom. Hur går man bäst tillväga för att få in familjen? Vill INTE riskera att bara få in ungarna och mamman blir kvar. Dels för att ungarna behöver sin mamma i många veckor till och dels för att mamman behöver komma in för att inte gå ute och bli dräktig igen. Har tillgång till åtelkamera och Lotinfälla. Tips, råd, erfarenheter hur jag ska göra/inte göra??

Annons:
johnnys girl
2014-05-31 13:10
#1

Det finns tusen åsikter om vad som är bäst tågordning i sådana här lägen och jag har inget facit, men så här brukar jag göra.

Ungarna klarar sig inte i nuläget  utan mamma. Om du lyckas lokalisera var de finns  fångar du mamman först, sedan kan du hämta kattungarna. De är inte så snabba när de är så små, så det är bara att plocka dem. 
Om du inte hittar ungarna måste du vänta ett par veckor tills de kommer fram på egen hand men då får du ta dem med fälla

När ungarna kommit fram skulle jag börja med att fånga dem. Var noga med att mamman inte ser vad som händer för då går hon inte in i någon fälla. Om du inte får alla ungarna samtidigt är det viktigt att mamma finns kvar till den som inte fångades in. De du lyckats fånga är så stora nu att de kan klara sig med kattmat och mjölkersättning i värsta fall. Men nu gäller det att hänga i och få in hela familjen så snart som möjligt, för de infångade ungarna behöver sin mamma och den kvarblivna ungen sina syskon.

Att fånga kattungar med Lotinfälla är riskfyllt. Du får ABSOLUT INTE rigga fällan och låta kattungarna lösa ut den själva. Kattungar går gärna i tripp-trapp-trullformation och när förste man löser ut fällan är risken stor att efterföljande syskon skadas allvarligt av luckan som far ned som en giljotin. Fäst ett långt snöre i en spik, stick in spiken i hålet och håll upp luckan på så vis. Göm dig där du har god uppsikt och när du är säker på att alla ungarna är ordentligt  inne i fällan drar du i snöret. Personligen föredrar jag en trä- eller Havahartfälla  till kattungar. då kan ingen skada sig. 

När du fått tag i alla kattungar måste du få tag i mamma snabbt så att hon inte drabbas av mjölkstockning Om mamman är rädd för fällan får du se till att hon inte matas så att hungern driver in henne i fällan, alt. byta modell på fällan. Går hon inte in i en Lotin kan en träfälla göra underverk. 

Tänk på att en skygg hona som fångas in kan bli så stressad att mjölken sinar eller att hon skjuter bort sina ungar. Det är inte vanligt, men kan förekomma, så ha koll att hon diar sina ungar. Håll på mycket med ungarna så att de blir tama.  De är inte farliga även om de fräser. Lyft upp dem och ge dem milt "tvångsgos"

Lycka Till!

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Katthemsmatten
2014-05-31 15:02
#2

Finns inget mer att tillägga utöver det #1 skrivit. Lycka till!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

hubbabubba77
2014-05-31 15:50
#3

Tack för bra svar! Ungarna lokaliserades i onsdags, vi hade tänkt rigga fällan hela långhelgen för att fånga mamman och sen ta ungarna. Tyvärr flyttade hon ungarna i onsdags natt : och vi var tillbaka på ruta 1. Fick rådet att ta ungarna in i en transportbur och placera "vid änden" av Lotinfllan för att få in mamman. Känner mig lite tveksam till det upplägget då hon är så skygg, rädd att hon håller sig undan och "offrar" ungarna för son egen säkerhet. Och då sitter jag där med tre fyraveckorsungar utan mamma… Nån som har provat det sättet? Brs eller dåligt?

Katthemsmatten
2014-05-31 20:35
#4

Tycker för min personliga del att ni har litet is i magen och spanar på vart hon kan ha flyttat ungarna. Hon är uppenbart väldigt misstänksam av sig och har noterat er aktivitet. Personligen tror jag inte att hon skulle låta sig luras av att ungarna finns i änden av lotinen. Varför skulle hon komma i den riktningen öht? Hon kommer cirkla runt transporten för att försöka få ungarna att komma ut. Och som du säger, då sitter du där med 4 ungar som ska nappas och en stackars mamma som får mjölkstockning.

Medarbetare Hittekatter iFokus

hubbabubba77
2014-06-01 18:51
#5

Ja, det blir nog till att vänta tills de tittar fram. Dock ändå orolig att hon inte går i fällan (någonsin!), hon är mycket misstänksam. Ungarna får vi ju in på ett eller annat sätt, men mamman blir helt klart en utmaning (oavsett om vi väntar tills de kikat fram eller letar upp dom tidigare). Har haft Lotin gillrad/spärrad på plasten ca 1 månad (ägaren gillrade när han var hemma, spärrad resten av tiden med god mat i) utan resultat. Drop trap är inte att tänka på, hon visar sig inte överhuvud taget om någon är i närheten. Oh well, kan inte mer än försöka ihärdigt! Tack för tips och råd :)

Katthemsmatten
2014-06-02 11:14
#6

Finns det möjlighet att köra fram en bil som ni kan sitta i när ni jobbar med drop trap? Har visat sig väldigt effektivt på andra oerhört misstänksamma kissar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
JenL
2014-06-04 21:18
#7

Det finns även Miniburar att köpa speciellt för att fånga in mammor med små kattungar.

http://www.mdcexports.co.uk/?p=microbasket

Om man hittar ungarna sätter man in en i buren och lägger den längst in i fällan. Sen använder man metoden med snöret. Babisen ropar efter hjälp och mamman kommer för att bära bort babisen, sen stänger man fällan när hon är inne.

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

Upp till toppen
Annons: