Annons:
Etikettertnrskygga-katter
Läst 2280 ggr
kalindas
2014-05-23 12:54

Hur lång tid har jag på mig?

Har fått hit en kattfälla och ska ha i en vecka. Försöker fånga gårdens honor. Som det ser ut nu har alla honorna fått ungar och jag måste därför välja mellan att vänta till kattungarna blivit äldre eller fånga honan och leta upp ungarna.
Jag har lokaliserat den ena honan vars ungar jag tror bör vara ca en vecka. Har sett i vilket område ungarna bör ligga genom att följa efter henne. Men när jag kom för nära, vände hon för att villa bort mig.

Nu till problemet…

Om jag nu får denna hona i min fälla. Hur lång tid har jag på mig för att hitta ungarna?
Vet ju att när man handuppföder kattungar så ska man mata dem varannan timme. Hur länge klarar sid dessa utan sin mamma?

Tanken är att om jag fångar henne, att få tag i så många som möjligt som hjälper mig att hitta kattungarna på loftet. Hittar vi dem inte måste jag ju släppa honan igen. Behöver därför veta hur länge man vågar ha henne instängd.

Tips att leta kattungar, tas glatt emot! Finns det några i Falkenbergsområdet som vill vara frivilliga i kattungejakt, hör gärna av er.

/Elisa

Annons:
Tjeja
2014-05-23 13:08
#1

Oj hoppas någon som vet och kan svarar snart!

Själv bor jag allt för långt bort för att komma och hjälpa till och leta men följer med intresse hur det går!

Håller alla tummar, tår och svansar här hemma för att du ska få in både mamma och hitta alla bebblor! ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kalindas
2014-05-23 13:25
#2

#1
Tack! Hoppas det också. 🙂
Fångat två katter i fällan, men den ena är en av okänt kön (misstänker kastrerad hane). Hade tänkt stänga in den, då jag misstänker att den kan ha varit eller är tam. Skulle letat jourhem till den i så fall.
Sen var det häradsbetäckaren (eller vad man kan kalla honom) som gick i fällan, en stor hane med jättehuvud. Han släppte jag ut igen.

Så jag hoppas honan blir nr. 3 och helst när det är ljust ute.

/Elisa

[[eskils_]]
2014-05-23 13:25
#3

Är planen fortfarande att låta gårdsägaren skjuta ihjäl katthonorna efter infångandet? Så skrev du i #17 i den förra tråden http://hittekatter.ifokus.se/discussions/536ded03ce12c44bca000a63-med-risk-for-att-bli-pahoppad

Eller kommer de att få leva?

#2 Sen var det häradsbetäckaren (eller vad man kan kalla honom) som gick i fällan, en stor hane med jättehuvud. Han släppte jag ut igen.

Varför passade du inte på och ta honom till veterinär för kastrering??? 😮 En hankattskastrering är en enkel och billig sak, kan bespara många hundra katter lidande i hemlöshet.

kalindas
2014-05-23 13:29
#4

#3
Min plan är att få in hona och kattungar. Kan någon ta henne som stallkatt eller jag kan övertala min hyresvärd att kastrera henne, så är det första valet. 
Men honkatten är hans och väljer han att skjuta henne, så kan jag inte göra så mycket åt det…. 😕
Hade jag haft pengar så hade jag med glädje betalat kastreringen och släppt ut henne igen, då det är bra att ha honor på gården som kör bort nya katter.

/Elisa

kalindas
2014-05-23 13:51
#5

Fast denna fråga handlar inte om vad som händer med honan, för det kan jag inte ge svar på just nu. Utan handlar om att fånga honan och hennes ungar och jag har ingen tanke på att dela på mor och barn. 

Det jag behöver veta är hur lång tid jag har på mig att hitta ungarna innan de svälter ihjäl om jag fångat mamman.

För fångar jag dem inte så blir alla garanterat ihjälskjutna till hösten!

/Elisa

kalindas
2014-05-23 15:33
#6

Vi har bestämt att vänta med att fånga katterna. Kattungarna är så små att det är som att hitta en nål i en höstack. Gör nytt försök om 3-5 veckor då ungarna börjat märkas mer.
Så honan får nu i lugn och ro ta hand om sina bebisar. Ska träna henne att känna sig trygg med mig istället. Har blivit lite förälskad i henne, vilket är farligt för min ekonomi. 😉
Så chansen är stor att jag fixar en kastrering på henne till hösten.

/Elisa

Annons:
Katthemsmatten
2014-05-23 15:48
#7

Bra att du väntar med att fånga ungarna till dess att de börjar springa omkring mer fritt när de är 5-6 veckor. Du kan ju under tiden passa på att samla tomburkar och på annat sätt öka på ekonomin så att du kan hjälpa din underlige hyresvärd med kastreringskostnaden för honan så att hon får överleva. Vad jag anser om hyresvärden lämpar sig inte för skrift!

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2014-05-23 16:12
#8

Tycker inte det är rätt att klaga på hyresvärden då han gör massor för katterna. Väldigt få bönder i hans ålder som ens skulle mata katterna utan hellre låta dem svälta eller bli sjuka. Sen att kulturen på landet ofta är annorlunda än i stan, det är något som man måste räkna med. Rom byggdes inte på en dag som det så fint heter.

Finns många bönder som har en helt annan inställning till katter och som man verkligen bör förakta. Har jobbat som djurskötare på ko-gårdar, så jag vet hur det fungerar. Kan berätta historier om hur de katterna behandlas, men det tar för lång tid!

Hans tanke med att skjuta är inte för att vara lat, elak eller spara pengar. Det har att göra med att han anser han gör det bästa för katten och aldrig skulle utsätta en förvildad katt att stängas in i ett hem.
Jag tror säkert att jag skulle kunna övertala honom att betala kastreringen av honan, när jag förklarar att det är en fördel om hon är kvar. Men man får skynda långsamt.

Hade det inte varit att det inte bott någon på denna gården på tre år, så hade katterna säkert varit tama nu. Men den enda gång det sett människor är när hyresvärden kör hit och matar dem två ggr. dag.

Jag vet att många här tänker känslomässigt och det gör jag också till viss del. Men man måste se hela sammanhanget och inte bara en detalj.

/Elisa

Josefa
2014-05-23 17:32
#9

Om du väntar med att fånga in mamman tills ungarna är 5-6 veckor gamla, så är hon med största sannolikhet dräktig igen. Kanske tom halvvägs in i dräktigheten.

zorro2
2014-05-23 18:25
#10

men hankatterna, syns dom til, da kanskje det er enklere og fånga inn dem nu mens du venter til ungarna skal bli eldre. og kastrerar dom. det er billigare. og sen minimeras risken at honan blir dräktig igjen.

Lena
2014-05-23 19:11
#11

Tyvärr tror många att det är bäst för katterna att bli dödade. Det är tråkigt och underligt att man kan resonera så krasst kan jag tycka. Det bästa i det här laget vore kastrering och inget annat. En systematisk sådan. Försök få kontakt med föreningar i omgivningen som kan hjälpa till med den biten. Och visst kan katter omplaceras som lever runt människor på det här sättet. Synd inte hankatten som satt i fällan blev kastrerad för då hade ni varit en bit på väg.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kalindas
2014-05-24 09:41
#12

Har kontakt med två föreningar i närheten och lämnat tillbaka fällan, då de behövde den akut Lånar den igen om några veckor, när jag vet om det finns några levande ungar att fånga. 
Skulle jag se att honorna i tjocka igen så fångar jag dem innan de hinner föda. Var ju tyvärr sent ute denna gång då jag fick hit fällan för sent.

Den store hanen vet vi inte vem som äger, han har ett stort område han vandrar i. Den lille svartvite hade jag tänkt lämna in, men han smet.

Det blir nya försök.

/Elisa

kalindas
2014-05-24 09:42
#13

Hjälper inte att kastrera hanen då det finns minst fem fertila hanar som springer här och som vi inte vet vems de är. Det är troligtvis därför det inte dök upp några ungar förra året. Hanarna bet ihjäl dem.

/Elisa

Annons:
Lena
2014-05-29 09:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#13 Nu tänker du helt fel! Klart det hjälper om hankatten kastreras. För varje katt som kastreras minskar de framtida hemlösa katterna i antal. Att tänka att det inte är någon ide att kastrera en för att det finns andra är helt förkastligt. Då kommer det ju aldrig att bli bättre.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2014-05-29 11:15
#15

Håller helt med Lena och om du tänker efter förstår du att det fungerar så. Ju färre som kan betäcka en hona, ju färre kattungar blir det som blir hemlösa i slutänden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[[eskils_]]
2014-05-29 11:31
#16

Håller också med Lena. En kattungekull på tre ungar kan ju ha tre olika fäder. Har man kastrerat en av hankatterna i området hade det bara blivit två ungar i den kullen, osv.

kalindas
2014-05-29 12:23
#17

#16
Antalet ungar i en kull har inget att göra med hur många hanar som betäckt henne. Beror mer på hur många ägg hon släpper vid varje betäckning.
Sen om jag ska fånga och kastrera alla hankatter som springer här så måste jag vinna på lotto först!
Jag prioriterar honkatterna först och ev. ungar, övriga katter kommer på plats två.

/Elisa

Katthemsmatten
2014-05-29 13:17
#18

Elisa, varför inte göra som så många andra som ägnar sig åt att försöka minska antalet hemlösa katter: ring/maila runt till veterinärer, berätta om situationen och fråga om de kan tänka sig att ge dig ett riktigt bra pris, kanske t o m ett självkostnadspris. Dvs du betalar för sövning och material men att veterinären sponsrar med sin tid. Du kan ju inte få mer än ett nej i värsta fall och det är ingenting man tar skada av.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2014-05-29 14:50
#19

#17 Jo men att kattkullar överhuvudtaget uppstår beror ju på att det finns okastrerade katter i farten av båda könen på platsen. Jag förstår att du inte på egen hand kan lösa allt detta. Ju flera som blir kastrerade desto bättre! Det kan vi inte komma ifrån. Det handlar om att få igång flera som inser detta och kan dra sitt strå till stacken så de blir kastrerade. Bra att du jobbar på och gör vad du kan. Hoppas Katthemsföreningarna på orten kan vara med i någon form i detta.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kalindas
2014-06-04 16:51
#20

Så, nu har jag troligtvis övertalat min hyresvärd att kastrera honorna är en bra idé. 🙂
Härligt! Då jag börja bli lite kär i dem, speciellt en liten bruntabby o vit hona. ❤️
Så prio ett som jag jobbar med nu, är att få katterna så trygga att de kan äta mindre än en meter ifrån mig. Idag gick det ok med den svartvita som jag inte vet könet på och den lilla honan jag nämnde ovan. Den andra honan, höll sig en bit ifrån och morrade på mig.

Måste hitta deras ungar också och det är som att leta efter en nål i en höstack! Vet på ett ungefär var ungarna "borde" finnas. Men leta där själv funkar inte och även om jag sätter upp fällan så tror jag den är för liten för femveckors ungar. 😕
Så jag behöver fortfarande tips på hur ni som fångat katter gjort för att få fatt i ungarna. Eller om någon känner för att hjälpa mig leta.

Och JA, jag ska kastrera hanarna som hör till gården också.

/Elisa

Annons:
Katthemsmatten
2014-06-04 17:58
#21

Läs inlägg #1 i den här tråden så får du mycket handfasta tips från någon som har fångat in ett oräkneligt antal katter av alla åldrar: 

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/53887bbb8e0e742128000f7f-mycket-skygg-mamma-med-ungar?discussions-1 

Toppen att du nu (förmodligen) lyckats få hyresvärden att förstå att det är en fördel att kastrera. Och det är precis lika bra att du ska kastrera hankatterna. 🌺

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2014-06-04 18:08
#22

#21
Tack!
Det var bra tips där. Ska se om jag kan låna kattfällan igen. Men väntar ett tag så jag kan lokalisera ungarna.

/Elisa

flis
2014-06-04 19:25
#23

Hoppas du får hjälp med infångandet. Att du inte har råd att kastrera socknens katter är förståeligt men finns det kanske någon fond att ansöka från? Annars får du lägga ut en tråd om frivilliga bidrag.☝️

kalindas
2014-06-04 19:36
#24

#23
Har kontakt med två djurföreningar här. När jag fångar honorna så ska jag kolla om vi kan få bidrag för en del av kastreringen av honorna. Tror jag kan övertala min hyresvärd att betala det överskjutande. Kommer be att de ska få varsin spruta med Ivomec (eller om det finns nåt bättre) också, för att försöka behandla förvildade katter mot skabb och mask är inte möjligt när de väl är vakna igen.

/Elisa

Katthemsmatten
2014-06-05 10:49
#25

#23 Vill bara påminna om att insamlingstrådar inte längre är tillåtna på Hittekatter iFokus.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2014-06-07 22:51
#26

Lite OT. Men upptäckte idag att den ena honan har extra tår på alla tassarna. Är väl inavel som gjort det gissar jag. 😮
Hon är väldigt söt, men ännu en bra orsak till att kastrera henne.

/Elisa

[Forest]
2014-06-08 09:22
#27

Det låter som du är i samma sits som vi var när vi hyrde ett hus på en gård. Där fanns det katter oj vad många det fanns med. Ägaren mata katterna gav dom fet komjölk och billig torrfoder, säckvis med foder köptes dessutom. Varje år kom en jägare som fånga in katterna som sen sköts, kattungar som hittades vet jag inte hur han tog livet ut men svårt o tänka mig dom var värda ett skott. 

Hur som helst när jag fick reda på den årliga planen så gjorde jag så här. Fånga in katthonor + ungarna, vacc och vet.besiktade ungarna såldes för 700 kr st och pengarna gick till deras mamma. Det vart ofta lite över så det vart flera som kunde kastreras i slutänden med. Det sluta med att jag kastrerade 9 honor . 

Jag sa till ägaren tänk om du hade kastrerat alla katter från början och haft bara X-antal katter vad mycket pengar du hade sparat in på all kattmat du köpt genom åren. Skulle dessa dumsnåla "bönder" tänka till mer så hade deras kostnad vart betydligt mindre dessutom får dom mer aktiva jägare som tar ohyran isf tänker på fortplantera sig o få en massa ungar.

Annons:
kalindas
2014-06-08 09:54
#28

#27
Låter likt! 🙂
Här är tack o lov inte så många katter. Tror det är mellan 5-7 vuxna. Sen vet jag inte om det är några kattungar som lever. Omöjligt att hitta dom här. 😕

/Elisa

[Forest]
2014-06-08 10:06
#29

28. Om dom bara är 5-7 nu så kan man räkna med hur många det är sen i slutändan om några år. Jag hoppas du får in katthonor och ungar, sen får hjälp med kastrering o den biten. Men tycker du kan prata med att ägaren om bidrag för kastrering för slippa få ännu mer katter att mata i vinter + nästa,å nästa å nästa år osv :)

kalindas
2014-06-08 10:09
#30

#29
Han verkar inte helt ointresserad av att betala för kastreringen om vi kan få den sponsrad av någon av kattföreningarna här.
Min tanke är att om jag får fatt i kattungarna så hoppas jag få viss hjälp av Djurskyddet här och få stöd med vaccination och hitta nya hem.
Sen får de den ev. vinsten mot att vi får hjälp med kastrering av i första hand honorna.

/Elisa

[[eskils_]]
2014-06-08 10:33
#31

#27  när jag fick reda på den årliga planen gjorde jag så här. Fånga in katthonor + ungarna, vacc och vet.besiktade ungarna såldes för 700 kr st och pengarna gick till deras mamma. Det vart ofta lite över så det vart flera som kunde kastreras i slutänden med. Det sluta med att jag kastrerade 9 honor . 

Underbart initiativ!!! Härlig läsning! 🌺🌺🌺❤️❤️❤️

Hoppas du Kalindas lyckas också.

kalindas
2014-06-22 17:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Om allt går som planerat så kommer jag fånga tre av honkatterna och kastrera dem nu i veckan.
Fått låna bur av veterinären och ska fånga en katt varje natt och sen om det är en av honorna åka in och kastrera denna på förmiddagen. Sen får de vila upp i rummet jag gjort i ca en vecka, så att det inte blir några infektioner.
Den sista honkatten har små ungar på ca 6-7 veckor och de kan jag inte få tag i ännu och kan inte låta de vara utan sin mamma. Så henne får jag vänta med.
De övriga tro jag inte har några ungar, den ena hade en och han bor nu inne hos mig och blir handmatad. Hon ansåg inte det var viktigt att mata honom och han skrek så högt att jag tog in honom. Så nu är han tjock o rund. 🙂
Så håll nu tummarna att detta fungerar och att dessa honor kör iväg nya honkatter. För jag vill inte se en kattunge till här sen!

Måste bara tacka Falkenbergs Djurskyddsförening som sponsrar kastreringen av dessa katter. 🌺

Bild på lille Pelle Plutt som bor hos mig nu. Han är ca 4 veckor och världens charmtroll. ❤️

/Elisa

Lena
2014-06-24 19:45
#33

Superbra Jobbat!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tjeja
2014-06-25 11:14
#34

Håller med Lena ovan Superbra jobbat!!!

Berätta hur det går fortsättningsvis också gärna! Följer med glädje och nyfikenhet! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: