Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 740 ggr
jejjepejje
2014-05-22 20:50

misstänker djurplågeri, vad göra?

Jag kom precis hem och på innergården ser en katt jag aldrig sett förut kommer springandes, den är väldigt liten och skitig, så jag kallade på den och den kom, det var fruktansvärt så liten och tanig den var. jag klappade på den och gick in för att hämta lite kattmat. den fick ca 2 matskedar när maten var slut började den äta gruset brevid tallriken, antagligen väldigt hungrig. en granne kommer ut och talade om att den har ett hem på gården och att den var hem och åt senast igårkväll.

det är Svårt att förklara denna situation, men det känns som djurplågeri, för den var i USELT skick verkligen, kliat bort pälsen på öronen, kala fläckar på kroppen, och den vägde inte ens ett mjölkpaket (1 kg) plus att den var så skitig så jag vart grå i handen efter att ha klappat på den…

vad ska jag gära? vad hade ni gjort?

Annons:
Saffran0Spice
2014-05-22 20:55
#1

Anmäl helt klart

Josefa
2014-05-22 20:59
#2

Ta in katten och anmäl den upphittad hos polisen. Vet du inte med säkerhet vem som är ägaren, så kan den lika gärna vara bortsprungen. Grannen kan ha fel för sig. Vet du vem ägaren är så kontakta hen, och ta reda på vad som pågår.

jejjepejje
2014-05-22 21:17
#3

han sa bara att det var en maria han kände i samma trappuppgång. jag vet inte vem det kan vara.

jag vet inte vart katten är nu, för när grannen kom så vart katten jätte rädd och sprang iväg… det är lite underligt det också. den hade knappt reagerat på andra människor eller bilar.

jag kan inte ta in den, den verkar ha skabb eller nått annat, och jag har redan en hittekatt här sen 1.5 år tillbaka…

Saffran0Spice
2014-05-22 21:25
#4

#3 Kan du fånga in den och ta den till polis eller veterinär?
Eller du kanske kan kontakta djurskyddet så kan de komma och hämta katten =)

jejjepejje
2014-05-22 21:51
#5

jag tänkte ringa och rådfråga polisen imorgon…

tycker så synd om den bara, det var nån som sa att om jag gav den mat så hade jag helt plötsligt tagit på mig ett ansvar och ansvarar för katten nu.. eh hur går det ihop?

Uppkatten
2014-05-22 23:03
#6

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[[eskils_]]
2014-05-23 11:06
#7

Fortsätt du bara att hjälpa katten, ingen fara! ❤️ Ge den helst blötmat så den får i sig vätska också. Obs lägg upp blötmaten på ett fat eller dylikt, för om man serverar ur konservburken finns stor risk att katten skär sig i tungan.

Fråga grannen igen vem h*n tror äger den, och ring på där. Och kolla efter öronmärkning.

Ta kontakt med närmaste kattförening, så kan de kanske ta in katten och hjälpa den av med fästingar och annat. Var bor du?

Håller tummarna för kissen!

Katthemsmatten
2014-05-23 12:42
#8

Skabb är lätt åtgärdat, så det är ingen fara. Följ råden i #7 och kolla på Svekatts hemsida.

Lappa om upphittad katt och anmäl upphittad hos polisen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: