Annons:
Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 1479 ggr
JoeyPowiiie
5/18/14, 12:26 AM

Akut läge

Hej! Vår katt gick idag bort då vi hittade henne överkörd. Vi behöver en ny kompis till vår andra katt som är helt förtvivlad. Kraven vi har är att den ska funka med andra katter, rumsren,kastrerad. Vi tar gärna emot katter som är hemlösa, söker hem eller måste akut bort. Vi är en liten familj på 2 med en bondkatt och två kaniner. Vi bor i en villa utanför Katrineholm. Katten kommer att ha tillgång till att gå ut, dagligt mys, sova i sängen med oss/mig och ha en mycket trevlig och snäll kattkompis. Rufus som vår katt heter är 2 år. Har bott ihop med som kullsyster i hela sitt liv. Idag dog tyvär våran lilla mini och Rufus är helt förkrossad. Enligt han själv så ska det vara en katt som äter mycket, gillar att busa, följa med honom i skogen och ligga och mysa med honom. Har ni katten för oss? Tveka inte att pma, messa, kommentera eller mejla. Jennis@live.se 0723063412

Satsa allt du har

www.jennipherengstrand.weebly.se

Annons:
Jourhemmet
5/18/14, 8:47 AM
#1

Jag är ledsen men jag tror inte någon vill omplacera sin katt till ett hem där den kan bli överkörd. Ni bor nog inte så bra till för att ha utekatter.

JoeyPowiiie
5/18/14, 8:56 AM
#2

 Det var bara en olyckshändelse att hon gick ut i vägen just då. Det kunde hänt vem som helst även fast man inte ens bor nära en väg. Jag tänker fortsätta ha min/mina katt/katter ute. Det är olyckligt när sånt händer men jag tar hellre risken att min katt blir påkörd än att dom måste leva ett tråkigt liv inne.

ANM: Inlägger redigerat från känslomässiga yttringar av personangripande karaktär. Tänk på våra Skrivregler. // Lena - sajtvärd

Satsa allt du har

www.jennipherengstrand.weebly.se

annebeate
5/18/14, 9:11 AM
#3

Förstår att förlusten av Mini känns väldigt tung. Med tanke på att som jag förstår det ni bor nära riksväg 56 och därför skulle jag själv aldrig välja att ha en katt ute under sådana förhållanden och aldrig lämna ifrån mig en katt med de risker det tyvärr innebär.

Uppkatten
5/18/14, 9:28 AM
#4

Tyvärr är det nog så att bor man nära en stor väg så får man ha katten inomhus, för katter saknar dessvärre trafikvett… Däremot kan man göra det kul för katten inomhus, med hyllor på väggarna, med hyllor i taket, kryp-in mm. Kolla på nätet så kommer du att hitta massor av kul sätt att berika inomhusmiljön för dina katter! Dessutom kan man bygga en inhägnad t ex utanför ett fönster där katterna kan gå ut och in, plus att man kan gå ut med katterna på koppelpromenader förstås.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
5/18/14, 9:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här är en bild från ett Svenskt katthem som visar hur man kan ha en inhägnad för sin katt utomhus. I inhägnaden finns massor av hyllor för katterna att gå och hoppa mellan, kryp-in mm.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
5/18/14, 9:37 AM
#6

Och på den här länken hittar du en del kul när det gäller inomhusmiljön: http://www.expressen.se/leva-och-bo/han-byggde-kattpalats--for-226-000-kronor/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
5/18/14, 9:39 AM
#7

Och här kan jag lova dig att ingen katt heller skulle ha tråkigt :-) : http://www.hauspanther.com/2014/01/09/amazing-german-designed-cat-climbing-furniture/

Dessutom tror jag att det är himla kul att försöka skapa en sådan här miljö till katterna!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
5/18/14, 10:33 AM
#8

Tråkigt att din katt omkommit i trafiken. Det är tyvärr den överlägset vanligaste dödsorsaken för svenska katter. (Statistik från Agria). Därför råder jag er att se över det hela så det inte händer igen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[[eskils_]]
5/18/14, 12:26 PM
#9

JoeyPowiiie, läste i din andra tråd här att du släpper ut katterna på morgonen och låter dem vara ute själva hela dagen. Inte bra, framför allt med tanke på olycksrisken!

Dessutom: du vet kanske inte att katter behöver sova ca 16 timmar om dygnet. Det betyder att de sover flera timmar både natt och dag. Tycker du ska låta katten/katterna vara inne om dagarna och sova tryggt och bekvämt. Sedan kan du ta ut den/dem på en koppelpromenad på kvällen ibland, dvs den tid då det är intressantast för katter att kolla sitt revir m.m.

Man kan lugnt räkna med att om en sömnig katt får välja mellan kall hård asfalt och en varm och mjuk kudde, så väljer den kudden….. 🐱😴

Och självklart ska katterna vara kastrerade, ID-märkta och registrerade, vare sig de är inne eller ute.

Upp till toppen
Annons: