Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1308 ggr
kondisk
2014-05-09 10:41

Löp + kiss? Hjälp!

Hej, jag har en honkatt som precis börjat löpa. Första gången var för ca 1,5 månad sen. Hon löpte intensivt en vecka sedan gick det över. Hon fick en paus på en vecka sedan tog det fart igen. En liten paus igen och nu är hon i full gång.

Sedan första ''pausen'' har hon börjat kissa på ALLT. I sängen, i soffan, på filtar, på kuddar och på kläder. 
Aldrig på golvet eller dylikt dock.

Men kisset är aldrig ''blött''. Och det är inte den ''klassiska'' kattkiss-lukten. Det blir aldrig varken någon fläck eller pöl så man måste lukta sig till kisset. Det känns mer som stänk, är detta för att hon löper och vill att hanarna ska komma?
Det luktar nåt så fruktansvärt illa och jag har tvättat både sängkläder och kläder i princip varenda dag. 
Detta är självklart inte hållbart. ''Kattexperterna'' på byn säger avlivning - jag säger självklart INTE! Alltid beror ju kissandet på nånting, men vad?

Kastrering är på gång men just nu finns inte pengarna förrän vid löning och jag är rädd att kissandet ska bli en ''vana'' och inte försvinna.

Vi har heller inte haft några förrändringar i hemmet över huvudtaget.
(Vi har även 2 katter till, båda kastrerade)

Annons:
Katthemsmatten
2014-05-09 14:16
#1

Försök låna pengar under några veckor så hon blir kastrerad omgående. Du kan ju ändå inte sälja en katt som har ett kissproblem, eller hur?

Den här berättelsen är väl argument nog för att man ska kastrera sina katter så tidigt som möjligt för att de inte ska börja löpa och agera fullt normalt för fertila katter, vilket inte är så trevligt för människorna de lever med.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jourhemmet
2014-05-09 15:59
#2

Jag säger det samma. Låna pengar till löning och boka tid omedelbart. Som du skriver så kan beteendet vara svårt att få bort även efter kastrering om det får fortgå. Det är givetvis för att hon är fertil som hon kissar. Och "kattexperter" kan man knappast kalla någon som säger avlivning istället för något så enkelt som en kastrering.

Se nu till så att hon inte rymmer ut innan kastreringen.

Och självklart avlivar man inte en katt när det är ens eget fel att katten kissar runt.

Uppkatten
2014-05-09 17:02
#3

Jag kan bara hålla med #1 och #2 - kastrera så snart du bara kan och se till att hålla katten inomhus tills hon är kastrerad och läkt. Du måste också se till att tvätta allt hon kissar på med ättika, det räcker inte med tvättmedel! Ättikan tar bort sådan kisslukt som katten - men inte du - känner. Så länge något fortsätter lukta kattkiss så är det stor risk att katten kommer att fortsätta använda det stället som toalett.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
2014-05-15 07:02
#4

Hur går det? Beror ju på att hon är okastrerad som andra säger.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: