Annons:
Etikettkattens-status
Läst 1611 ggr
lillmymlan
2014-05-01 12:23

En fundering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På flera ställen pågår det diskussioner om att vissa föreningar, enskilda hjälpare, bara räddar de katter som är lättsålda eller lättplacerade.

Jag blir så illa berörd och jag förstår verkligen INTE hur man vare sig som förening eller enskild hjälpare kan göra så.

Jag ser också i många grupper där människor tjoar och hojtar om att få vara stödhem eller rädda en långhårig katt…. där ser man tydligt hur statusen ser ut för katterna tycker jag!

Många skriver… "jag kan vara stödhem eller rädda en katt" och när man sedan visar upp en helsvart eller svartvit katt så blir det liksom tyst?! Eh… what liksom… är inte just den här katten värd att räddas precis som en långhårig katt? Varför är de helsvarta katterna alltid kvar längst på katthemmen? Är de inte också värda ett alldeles eget hem med vård omsorg och kärlek!

Man nödropar om en hemlös katt… kan någon vara stödhem, jourhem och någon frågar… finns det bild på katten? Spelar det någon roll hur katten ser ut om man verkligen vill hjälpa till att rädda den, hjälpa den in från hemlöshet och misär?

En önskan är att ALLA katter borde ha samma värde… men skriften talar sitt tydliga språk… usch… jag skäms…. om "fel" katt går i fällan så släpper man ut den då? Får den aldrig chansen till ett alldeles eget hem?

Jag skäms att vara människa och jag skäms för andra människor som väljer ut vem de ska vara stödhem åt….

Bara för att lufta en del tankar… hoppas att det väcker en eller annan tanke hos någon annan också!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Annons:
Katthemsmatten
2014-05-01 14:00
#1

Mycket tänkvärt inlägg! Och dessvärre bara allt för sant och vanligt förekommande.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Selma99
2014-05-01 14:42
#2

Sant och också mycket märkligt kan jag tycka. För mig kvittar det totalt vilken färg eller ras katten har. 

Jag har en raskatt - norsk skogskatt och en liten svart/vit oönskad o utkastad kisse. Det är för mig ingen skillnad alls - de har sitt värde båda två. Däremot skulle jag i dag aldrig köpa en raskatt med de erfarenheter jag har i dag utan endast skaffa en behövande katt om någon mer katt skulle komma in i mitt hem.

lillmymlan
2014-05-01 16:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hur kan man låta bli att älska dem liksom? ❤️

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Lena
2014-05-01 16:23
#4

Klokt talat och skrivet!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
2014-05-01 17:40
#5

En som jag jobbade ihop med ett tag när det  gäller katter sa en gång att vi hade inte mycket resurser, att vi kunde ta kattungarna och låta kommunjägaren -som det hette då-ta mammorna.

Det har aldrig varit något sätt jag har velat jobba på. Det sägs att vi inte kan rädda alla men det kan vi visst om bara viljan finns-men inte på en gång.Vi har viljan det är de selektiva stödhemmen jag tänker på, fler behövs som verkligen vill hjälpa vilken hemlös katt som helst.

Om fel katt gått i fällan..ja en sån katt hamnade hos mig  

När jag adopterade min första katt hade jag 2 svartvita katter och ville då ha en annan färg på katten för att jag lättare skulle kunna skilja på dem.Sen blev jag jourhem och många svartvita katter har det blivit, särskilt svarta katter med en vit fläck på bröstet.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Jassan
2014-05-01 19:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ras, utseende, ålder eller kön ska inte spela någon roll över huvudtaget då den är i nöd o behöver hjälp!! Är man inte rasist då? Om man är ute för att rädda hemlösa katter så kan det väl ändå inte vara så att man väljer vilka man vill rädda?? 

Jag har en vit långhårig katt som jag har hjälpt då den behövde det. Jag älskar vita långhåriga katter. Men jag har oxå räddat en svart korthårig katt, för den behövde oxå hjälp. Jag älskar svarta korthåriga katter. Jag älskar katter!! Jag älskar djur o skulle o har även hjälpt andra djur än katter i nöd. 

Oavsett utseende så ska man hjälpa alla i nöd. Mina katter som jag har nu har jag av en ren tillfällighet….jag älskar dom båda lika mycket.

https://jazzans.wordpress.com/

Annons:
sweety92
2014-05-02 09:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag håller med, men tänk på en sak. tro inte på allt ni hör. vi har blivit anklagade och smutskastade mer än en gång mestadels för att alla tror blint på vad folk säger…

Jag har 2 vita katter en korthårig hona och en långhårig hane, då har jag fått slängt i ansiktet att de är för fina för att representera hemlösa katter… jag menar då sätter man ju ett värde på katterna fast åt fel håll om ni förstår? Ingen katt kan väl vara för fin/ful för att räddas??? Och jag har även fått höra att jag bara tog katterna pga deras utseende vilket inte är sant då de kom in skitiga, magra och 1,5 år gamla… blir så ledsen när jag visar upp mina kisar i katthemsvärlden och får skit för att de är vackra..

lillmymlan
2014-05-02 11:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Alla katter är i mina ögon vackra… spelar ingen roll vad färgen är.

Någon påtalade en gång att en av våra missar från kolonin var "ful" och näää jag höll inte med… hon är den vackraste jag vet och jag älskar henne precis lika mycket som mina andra katter… "kärleken ses inte med ögat, det upplevs med hjärtat!"

Folk kommer alltid att ha åsikter och det är bra, trist när man får stryk om det inte är sant :( men huvudsaken är att DU vet vad som är sant och riktigt sweety92 precis som jag vet att för mig kommer alla katter, oavsett hårlängd eller färg eller lynne, vara lika mycket värda för mig som vilken raskatt som helst. Jag älskar dem och jag försöker att göra mitt bästa för att de ska känna det också :)

Katterna som lever tillsammans med mig… de är mina husdjur och mina sambosar… och mina barn… <3

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Katthemsmatten
2014-05-02 15:20
#9

#8 Vilken snygging på bilden!

Medarbetare Hittekatter iFokus

zorro2
2014-05-02 20:21
#10

jeg elsker djur mest katter för at dem er vackra, fine, inteligente og smarte oavsett färg, hårlengd.

frågar aldrig efter bild, hva spelar det för roll, det enda jeg vil ha er en pälsboll som jeg kan borra min nese i halsen på denne pälsbollen….så fremt pälsbollen vill det själv.

så naken katter skulle jeg ikke välja frivilligt i förste hand men vil den ha hjelp og behöver hjelp helt ok då får den en fristad her hos meg. 

det du skriver der om stödhemmen og jourhemmen trodde jeg faktisk inte var möjligt. Hoppas bare at det ikke hender for ofta.

Josefa
2014-05-02 21:12
#11

Jag tycker att det är fruktansvärt att folk är så utseendefixerade. Många tycker att det är en självklar sak att de ska kunna gå efter färgen och hårlängden. De ska ju förhoppningsvis leva med katten i 15-20 år. Men är det då inte viktigare att kattens temperament passar en. Eller har man lättare för att stå ut och anpassa sig efter en katts nycker och den har ett attraktivt utseende? 

Om man då spånar vidare. Är det lika ok på mig som tar emot hemlösa katter att välja efter utseende. Kan jag välja att bara ta emot katter med utseenden som passar mig? Jag är ju beroende av att katterna så småningom får ett hem. Och katterna med de eftertraktade färgerna är mycket lättare för mig att hitta ett hem till. Så då borde det vara ok för mig att också välja. De andra kan få bli kvar där ute. "Man kan ju ändå inte rädda allihopa", som någon så fint sa.

Lena
2014-05-03 11:29
#12

Vi lever i en märklig värld kan jag tycka. Märker att många har en mycket underlig syn på katter och särskilt på fenomenet hemlösa katter. Folk avlar huskatter hej vilt och det har blivit big business att hålla på med blandrasavel med så kallad % raskatt hit och dit. Deltog igår i en diskussion på ett annat forum där någon tyckte det var fel att vara emot blandrasavel för om BYB-uppfödarna inte fick sina blandraskattungar sålda så skulle de avliva dem och det var då vårt fel som ville få stopp på själva aveln. 🤦‍♂️

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[[eskils_]]
2014-05-03 13:35
#13

Bra skrivet lillmymlan! Jag skulle aldrig någonsin drömma om att bry mig om färg etc på en katt som jag kunde rädda eller vara jourhem till. Fullständigt obegripligt om det är så som du säger, att vissa människor bara ställer upp för långhåriga katter! 😮 😭

Däremot kan man väl ha lite preferenser i både personlighet och utseende på de katter som man köper själv för att leva med hela livet. Alla mina katter är/var korthåriga och svartvita huskatter, för det tycker jag är fint! ❤️Ja, alla utom avatarkissen alltså… ❤️ Tycker också att helsvarta katter är jättesnygga. ❤️

#3 Gullpluttar! ❤️

En annan faktor när man väljer katt tycker jag är att man väljer en katt från en seriös No-kill-kattförening eller en seriös och kunnig privat katthjälpare. Därigenom bidrar man till att minska de hemlösa katternas antal och lidande. Det känns ju alltid bra att göra en god gärning! På 70-talet, när jag köpte min första katt, fanns ju inte medvetenheten om detta, och katthem hade man inte hört talas om. Skulle t ex gärna köpa min nästa katt från dig Josefa, om du inte fanns så långt bort.

Annons:
Upp till toppen
Annons: