Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1266 ggr
ann87
2014-04-30 14:11

Skygga katter-tips på utveckling

Jag har varit jourhem åt två skygga katter i ungefär en månad nu men är orolig att jag gör något fel eftersom det går så långsamt. Det är två katter på ett och två år. Tror vi, de hade växt upp i ett stall utan särskilt mycket kontakt med människor tills de blev infångade. Första månaden infångade bodde de i ett karantänhem och kom ganska bra tillrätta förstår jag det som. Den lilla lät sig till och med bli klappad. Väl hemma hos mig så spenderade de första natten inne på toan för att lära sig att hitta kattlådan. Dock hittade de även under badkaret och det har blivit deras tillflyktsort sen dess. Lilla katten har blivit modigare och är inte så mycket under badkaret längre  men den stora är där konstant medan vi är vakna i lägenheten. Jag har spärrat för flera gånger men hon lyckas alltid hitta något hål att ta sig in under badkaret igen. 

Lilla katten ligger antingen i vår klösträd som har ett litet bo nederst i köket eller under soffan i vardagsrummet. Hon är kvar i köket även när vi är därinne men när man försöker leka med henne eller ge henne mat är hon totalt ointresserad. På nätterna kan de få ryck ibland och börja jaga varandra men annars tycker jag inte det känns som att de är speciellt intresserade av varandra alls.

Jag undrar väl helt enkelt om det här låter som en normal utveckling på katterna?Vad jag skulle kunna göra bättre? Och hur lång tid det kan tänkas ta?

Annons:
Katthemsmatten
2014-04-30 15:31
#1

Skygga katter utvecklas inte linjärt så att man kan säga att efter X veckor så har de hunnit hit och Y har de hunnit dit. Varje katt är en individ. Det du ska försöka göra är att se till att de inte kan ligga och trycka någonstans när du är hemma. Man måste utmana dem genom att se till att de tvingas vara framme mer. Därmed inte sagt att de inte ska ha en chans att gå undan, men de ska inte ligga under soffor, sängar och badkar konstant.

Försök hitta någonting som kan locka dem. Räkor (nu kommer säkert säga att det är farligt för dem, men i små doser är det inget stort problem), torsk, extra goda torrisar, laserpekare, skosnören eller vad du kan komma på. Allt för att de ska bli litet intresserade av det du gör. Att de bott i ett stall till de varit något eller ett par år gör att de har hunnit vänja sig vid att hålla sig undan, men med tålamod kommer de att bli mer trygga. Ligg på golvet med ansiktet mot dem och blinka långsamt.Tala med dem (du kan ju alltid läsa högt för dem om du tycker det är jobbigt att bara 'babbla på') så de vänjer sig vid att du finns där. Det kan ta lång tid att nå ett genombrott. Mycket tålamod och kärlek brukar hjälpa.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2014-04-30 17:58
#2

Ja, sätt för badkaret, där under ska de inte vara. Själv hittade jag ett långt "fyrkantigt" plaströr på Bauhaus som inte var särskilt dyrt och som är perfekt framför badkaret (såldes i olika längder). Det "hålls på plats" med ett par lådor kattsand här hemma. Vad röret egentligen ska användas till har jag ingen aning om :-) Lekterapi kan vara jättebra för skygga katter! Jag brukade försöka vara lite grann som Magnus Uggla första året, du vet: "där jag är är det alltid roligast". Min ena katt älskade att leka när hon var liten och skygg MEN det krävdes att vi hade en katt-tunnel mellan oss och att det var TYSTA leksaker (t ex ett fleecesnöre). Och så fick jag sitta på samma ställe på golvet varje gång. Kattmynta var magiskt för min andra skyggis i början, t ex om jag gned in en handduk med torkad kattmynta. Hon kom annars fram ffa om det var leksaker som lät otäckt och som behövde "dödas"… Annars var rutiner (lika-lika-lika) och att tillvaron var förutsebar också viktigt (att katterna visste att "så här går det till hemma hos oss"). Jag har också alltid suttit med när de har ätit (inte så nära att de har blivit oroliga!), börjat klappa försiktigt först när de lugnt suttit bredvid mig och ätit. Har oftast haft "godis" (torrfoderprickar) med mig när jag suttit t ex vid datorn/framför TV:n. Gett dem det ur handen eller kastat iväg en liten bit så de fått jaga. (Försök hitta någon sort som de inte kan motstå!) Har du förresten testat Feliways väggadapter? När det gäller tid så är det som Katthemsmatten säger: det kan ta mkt olika lång tid. Min ena skyggis "blev tam" efter ca 5 veckor här hemma, min andra tjej har skyndat mer långsamt och vill än i dag inte att man håller/lyfter/bär henne t ex. Däremot är hon en glad och kul sort med många egna idéer och initiativ.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Gatukorsning
2014-05-01 17:50
#3

I den här har jag fått massor av tips på hur jag kunde jobba med Leon (en skygg hittekatt). Kanske kan du också få lite hjälp utifrån de svaren?

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/510f70a0d4ebea18aa011f46-skyggforsiktig-katt-hur-gar-jag-vidare?bookmarks-1

Men det viktigaste av allt är att ha tålamod och tid för de små katterna. En del blir aldrig knäkatter och det är okej det med, det är ju katten själv som bestämmer. Leon hos mig kommer aldrig att bli någon knäkatt, och det är bara jag och min man som får se honom. Han är fortfarande mycket försiktig av sig och det är helt ok.

Tid, tålamod och så lite kärlek så ordnar det sig. OCh testa dig fram med olika metoder, det som har fungerat för en katt behöver absolut inte fungera på en annan katt.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Upp till toppen
Annons: