Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1779 ggr
Elleis77
4/14/14, 4:11 PM

Sjuk katt..igen..

För ca ett och ett halvt år sedan förlorade jag min älskling Maxi, han fick så svåra problem att kissa att jag till slut var tvungen att låta honom somna in. Trots upprepade medicinkurer och spolningar så fick han hela tiden tillbaka kristallerna. Han var bara runt 4 år och lämnade kvar sin bästis Trollet, som fortfarande saknar honom.

Har halvt panik nu eftersom Trollet har insjuknat i samma sak som Maxi. Han fick svårt att kissa för några år sedan och efter några veckors medicinering så var han helt frisk, fram tills för en månad sen. Han har blivit spolad och gått på antibiotika i flera veckor  men märker en försämring redan nu en vecka efter avslutad medicinering. Är så rädd att det ska sluta likadant med honom som för Maxi:-(

Annons:
-Cissi-
4/14/14, 4:20 PM
#1

Vad får han för mat? har för mej att katter som får mat med mycket spannmål i riskerar att få urinsten/kristaller. Så skulle kanske testa med att BARF:a?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Jourhemmet
4/14/14, 4:29 PM
#2

Ge enbart blötmat.

Lena
4/14/14, 6:23 PM
#3

Oftast beror det på fodret när katter får uringrus och att det dricker för lite. Som andra skriver här är det bättre att bara ge blötmat till katter som tenderar att få uringrusbesvär. En vattenfontän är en god investering som lockar katterna att dricka mera. Det är även bra att ha flera olika vattenskålar på lite olika platser. Det finns utmärkt dietfoder att ge till katter med den här typen av besvär. Dels foder som löser upp sten/grus och som används i det mer akuta skedet dels sådana som förebygger att det kommer tillbaka. 

Antibiotikabehandlingen hjälper inte mot själva grusbildningen utan mot symtomen. När katter får uringrus/sten blir urinvägarna irriterade och svullnar upp samt tenderar att bli infekterade av att det sätter sig bakterier där. Det är mot infektionen antibiotikan hjälper, den tar dock inte bort gruset. Mot gruset hjälper dock dietfodret.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
4/14/14, 8:35 PM
#4

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

zorro2
4/14/14, 9:11 PM
#5

jeg hadde 1-1,5matsked vatten som jeg hadde kokat, i blötmaten til min kisse. om det hadde nån verkan eller ej vet jeg ikke men iom at han drack så dårligt trots 2vattenskålar på olika ställen samt en vattenfonten. Så jeg körde med det, påverkade ikke hans aptit alls så antar at han tyckte at det var godt. Men som sagt kokade vattnet först og sen lot det en kort kort stund.

håller tummarna så det går bra for din katt

Katthemsmatten
4/15/14, 10:22 AM
#6

Tipset från #5 är utmärkt. Man behöver inte koka vattnet, det fungerar ändå. När katten har slickat i sig vattnet, men kanske inte ätit upp hela fodergivan så är det bra att fylla på med ytterligare vatten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Elleis77
4/15/14, 2:46 PM
#7

Trollet har för det mesta fått olika sorters mat men huvudsakligen Royal Canins sterilised. Det är när jag försökt byta ut den som han reagerat så han får troligtvis äta den resten av livet om inte veterinären rekommenderar något annat. Han tyckte att vi skulle vänta med specialmat.

Trollet är rätt duktig på att dricka.

Försökte använda Cystease på Maxi men det hade ingen verkan alls. Troligtvis bör man ge det innan dom blir för sjuka.

Som det är nu kissar han hyfsat ibland och vissa dagar kissar han jättedåligt, vilket gör mig jättestressad. Försöker lugna ner mig men det här med Maxi sitter i bakhuvudet hela tiden.

Jourhemmet
4/15/14, 2:51 PM
#8

jag förstår att dina katter har kristaller i urinet när du ger så dålig mat. Just RC sterilized innehåller massor med spannmål vilket ger kristaller.

ge ENBART blötmat, inget veterinärsfoder. Köp tex Mjau i tetra i mataffären vilken är en av de bästa blötmatssorterna. Bozita i djuraffären är lika bra den om katten fördrar det. Men bort med torrfodret och ffa RC som enbart lever kvar pga sitt namn om du vill att din katt ska bli gammal.

Katthemsmatten
4/15/14, 3:42 PM
#9

#8 Även om du kan ha rätt beträffande RC så tycker jag att du kunde meddelat valet av mat i en något mindre anklagande ton. TS är ledsen nog som det är och behöver inte bli uppläxad. Så läste i alla fall jag din kommentar. Notera också att det varit vid foderbyte som katten reagerat somatiskt negativt.

TS, veterinärer är sällan experter på foder utan de föreslår gärna det de själva säljer, därför är det positivt att din veterinär inte direkt föreslår ett dyrt specialfoder. Testa gärna Mjau blötmat som du kan köpa i vilken livsmedelsbutik som helst, om din katt gillar blötmat. Alla katter gör inte det, men det kan vara värt att testa. Och tillför extra vatten. Ju mer vätska, ju mer sköljer man igenom kattens njurar och då minskar risken för att det ska bildas kristaller.

Medarbetare Hittekatter iFokus

jnielsen
4/15/14, 8:59 PM
#10

Har din veterinär diskuterat fisteloperation? Om jag förstått rätt så kan det göras på katter som har upprepade problem med sten i urinen.

zorro2
4/16/14, 9:19 AM
#11

även om han dricker bra så kan du jo testa med lite vatten endå, jo mer han får i seg vann mer kissnödig blir han. urinen späds, og sköljer gjennom… også blötmat og skippa torrfodret åtmistonen for noen veckor eller så. det går säkert bra med Trollet skal du se

Elleis77
4/16/14, 5:55 PM
#12

Tack för stödet, alla:-)

Är medveten om att Royal Canin inte är så bra, det är därför jag har försökt trappa ut det långsamt. Och det är då Trollet, har reagerat, precis som du skrev, Katthemsmatten. Av nån anledning mår han bra av den maten. Trollet är adopterad från en kattförening där jag även varit aktiv och vi har fått mycket mat från Royal Canin så det är inte så konstigt att det blivit just det märket.

Han äter blötmat till viss del men svårt att ha framme när man jobbar och har flera katter hemma som inte ska glufsa i sig för mycket.

Jourhemmet
4/16/14, 6:30 PM
#13

Blötmat gör inget om det står framme flera timmar och lassa upp så att det räcker när du är på jobbet. Jag har fri tillgång på blötmat då det inte gör katterna tjocka.

Blötmat innehåller enbart animaliskt protein och vatten, precis som deras naturliga bytesdjur.

Är det inte värt det för att inte alla dina katter ska bli sjuka i urinvägs relaterade sjukdomar?

Annons:
Katthemsmatten
4/17/14, 10:53 AM
#14

Alla katter äter inte så mycket åt gången utan går och småäter. Jag skulle inte låta mina katter ha så mycket blötmat att det räcker en hel arbetsdag. Särskilt inte under sommaren då maten blir dålig snabbt. Visserligen kan man ställa skålen på en kylklamp, men det är ändå inte så hygieniskt tycker jag.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[[eskils_]]
4/17/14, 10:59 AM
#15

Håller med #14. Läste nånstans att man inte ska låta blötmat stå framme mer än 2 timmar, för det håller sig inte.

Jourhemmet
4/17/14, 11:35 AM
#16

Självklart menade jag inte att man ska hälla upp så mycket att det räcker en hel dag utan att de kan äta sig så mätta att de håller sig tills någon kommer hem.

Blötmat kan definitivt stå framme betydligt längre än två timmar.

Men jag tycker det är självklart att man inte fortsätter med ett torrfoder som gör att katterna kommer att få avlivas en efter en när man kan göra något åt saken.

Katthemsmatten
4/17/14, 3:29 PM
#17

#16 Du tycks ha missat den inte helt oväsentliga informationen från TS att det är när hon bytt från RC till annat foder som problemen startar. Att då så kategoriskt döma ut RC för just den här katten verkar inte så väl genomtänkt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jourhemmet
4/17/14, 3:44 PM
#18

Ts skriver att när hon försökt byta ut RC så har problemen uppstått. Att en katt får kristaller i urinen går inte över en natt. Och bytt till vad? Ytterligare ett torrfoder med spannmål gissar jag.

Det står ingenstans att ts har bytt ut torrfodret till just blötmat.

Hade det varit min katt så hade jag självklart tagit bort allt vad torrfoder heter.

zorro2
4/17/14, 4:04 PM
#19

under en period bare for at se hur det går så tycker jeg at du kan ta bort all torrfoder, eller kjöpe en torrfoder utan spannmål. du kan säkert fråga i djuräfferer eller google på nätet.

nå vet jeg ikke hur ofte du ger blötmat til dine katter men ge i flere omganger, og med lite vatten i. dem blir ikke tjocka. ok, du jobber og kan ikke ge i flere omganger, men om du går opp tidlig ger en då og en innan du går. sen kan du ha torrfoder 1-2never beroende på antallet katter, utan spannmål. sen ger du 2-4 omganger blötmat när du kommer hem til du går å legger deg.

det kanskje verkar som at kattene for svälte några timmer men du skal ha torrfoder i matskålen, så det skal ikke stå noen tom matskål men kanskje ikke så stor mengd torrfoder. er torrfoder skålen tom når du kommer hjem?

Josefa
4/17/14, 4:12 PM
#20

# 8 

Nu är det väl knappast så att det är pga spannmålet som katten får kristaller i urinen. Det beror till största delen på att katten dricker för lite. Och även en del på för höga halter av vissa salter och mineraler. Jag är inger förespråkare av RC, men en sak är bra med fodret. Det innehåller ämnen som gör att katten dricker mer,och därmed spolas kristallerna lättare ut.

Annons:
Lena
4/17/14, 6:46 PM
#21

Just RC urinstensfoder har jag faktiskt god erfarenhet av.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jourhemmet
4/17/14, 7:56 PM
#22

#20 Spannmål, dvs kolhydrater gör så att en katts urin blir mer alkalisk vilket har en benägenhet att bilda kristaller. En katts urin ska vara svagt sur vilket den blir med animaliskt protein.

Josefa
4/18/14, 8:19 AM
#23

#22 Har du några belägg för det? Länka gärna.

Elleis77
4/18/14, 9:29 AM
#24

Har inte världens bästa koll på kattmat så vilka sorter innehåller lite spannmål och är riktigt bra att ge katterna? Om vi nu pratar torrfoder och inte blötmat.

Jourhemmet
4/19/14, 4:16 PM
#25

Läs på om foder, finns bra info på kattstatus.se

#23 RC har tydligen blandat i SALT för att främja vattendrickandet och spola ur kristallerna 😮

Här är en bra länk http://www.catinfo.org/?link=urinarytracthealth

Josefa
4/20/14, 9:23 AM
#26

#25 Ja det är ett sorts salt de har blandat i. Men det finns skadligt salt och det finns ofarligt salt. Och detta verkar funka. Katterna dricker mer och kissar lika stora "klumpar" som när de äter blötmat. Jag gav i många år bara RCs Young Male. Jag har aldrig haft några som helst problem med katternas urinvägar när jag använde det. Min gamla Klara åt blötmat de första 1-2 åren och fick UVI 3 gånger under den tiden. Veterinären rekommenderade då just Young Male, och hon har inte haft några problem sedan dess. Testade att gå över till Porta 21 sensitive, när det kom, vilket resulterade att 2 av mina hankatter fick UVI.

Nu har jag gått över till att använda Applaws och det har hittills fungerat bra. Fast kissklumparna har blivit mindre. Så får se om några urinvägsproblem dyker upp.

Tror inte att RCs foder ställer till det för just njurarna, utan mer att katterna blir överviktiga och får diabetes. Och jag bytte foder för att jag stör  mig på att de använder så mycket spannmål som de "förädlar" för att katterna ska kunna bryta ner det, istället för att lägga de pengarna som de lägger på "förädlandet", på att använda de råvaror katterna egentligen behöver. Fodret är ju ändå så pass dyrt så att man hade kunnat förvänta sig att det innehöll mer kött. 

Sen kan jag skriva att jag fortfarande använder RCs modermjölksersättning, och än så länge även använt deras babycat till små kattungar.Får se hur jag gör i år och jag ska ge kattungarna Applaws kattungefoder. Helst vill jag inte ha in några kattungar i år.

Jag tycker att även du ska läsa på lite om foder. -Från båda lägren. Och inte svälja allt okritiskt.

Man kan många gånger få läsa "Du har väl aldrig sett en katt sitta ute på åkern och tugga i sig säden?" Och det är visserligen sant, men jag har å andra sidan aldrig heller sett en katt lägga ner en ko eller gris som byte. Och sedan även tillaga den, som faktiskt blötmaten är.

Katthemsmatten
4/20/14, 10:24 AM
#27

#26 Håller tummarna för att det blir åtminstone väldigt få kattungar i år.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Jourhemmet
4/20/14, 10:37 AM
#28

#26 Nej men gris och ko är animaliskt protein vilket katter ska äta.

Star Sand
4/21/14, 12:57 AM
#29

Har inte läst alla inlägg än men svarar. Så med risk att upprepa något någon sagt Förlåt i så fall :/

Det finns ett speciellt foder for missar med mycket problem med just Urin sten. När min fick det körde jag detta Och varje gång jag misstänkte att det var tillbaka köpte jag det istället för å vänta tills han behövde veterinär för det igen. Funkade kanonbra. Urina eller någe sådant hette det. Finns på Veterinärs mottagningar.
Han är borta sedan 2 år nu men jag lärde mig en viktig sak Ge honom rätt foder som krossar urinstenar. Då ger du endast det i en månad. Sedan kan du ju ha det som kombination till det vanliga du ger.

Jag skulle INTE rekommendera blötmat från vanlig affär Alla förbaskade salter i det är inte bra varje dag på det viset!
Det finns fin blötmat hos veterinär om du vill ge blötmat en gång om dagen och låta honom äta hårdisar resten. 
Du kan ju dela upp och bara ge lite blötmat 2-3 gånger om dagen med lite extra vatten i så han får vatten i sig. Dock rekommenderar jag inte affärs blötmaten som sagt.

Torparmor
4/21/14, 8:27 AM
#30

#29  Vilka affärer är vanliga affärer? Hur vet du vilket utbud av blötfoder alla dessa affärer har? Har du läst innehållsförteckningen på alla dessa foder? Hur mycket vet du om kattfoder?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Katthemsmatten
4/22/14, 1:00 PM
#31

#29 Jag kan inte hålla med dig om det du skriver om blötmat som du kan handla i livsmedelsbutiker. Mjau hör till det bästa du kan ge din katt. Att det dessutom är så pass billigt att även de med skral ekonomi kan utfordra sina katter på det gör inte saken sämre.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jourhemmet
4/22/14, 5:26 PM
#32

#29 Vad sägs om att läsa på innan du svarar?

Elleis77
4/22/14, 8:43 PM
#33

Ok, jag köper mjau så då gör jag åtminstone någonting rätt:-)

Och Trollet har klarat sig hyfsat bra sen medicineringen avslutades för drygt två veckor sedan.

Torparmor
4/22/14, 9:20 PM
#34

#31 Vad menar du att jag har skrivit om livsmedelsaffärer? 🤔 I  mina livsmedelsaffärer Willys, COOP och Hemköp kan jag köpa Mjau blötfoder, som du skriver är bäst. Men just nu är katterna trötta på Mjau så då köper jag Bozita på Granngården.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
zorro2
4/23/14, 9:53 AM
#35

godt å höre at trollet verkar må bra, håller tummarna så at han fortsetter vara på topp.

Katthemsmatten
4/23/14, 12:14 PM
#36

Härligt att Trollet mår bättre igen! Håller tummarna för att det fortsätter så.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: