Annons:
Etikettkattprat
Läst 1167 ggr
Jourhemmet
2014-04-08 15:38

Dräktig katt snuttar på sig själv

Jag har en troligen dräktig katt hos mig, som när hon är kelig snuttar på sig själv och samtidigt mjölktrampar sig själv på magen.

Hon har stora juver och har varit hos veterinär som trodde att det var två foster i magen. Jag känner inga fosterrörelser och inget "konstigt" i magen. Hon har nu varit här i två veckor och magen har inte växt något.

 Min fråga är, kan hon vara skendräktig och juvren håller sig stora eftersom hon snuttar på dem? Har någon varit med om detta ?

Annons:
-Cissi-
2014-04-08 15:50
#1

Följer :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Jourhemmet
2014-04-08 18:02
#2

Hittade ett svar från en veterinär som skriver att katter inte kan bli skendräktiga som hundar. är juvren stora så är hon garanterat dräktig. Har aldrig någonsin varit med om att en dräktig katt snuttar på sina tuttar så det är jag väldigt nyfiken på om någon varit med om.

Sagolika
2014-04-08 20:28
#3

Jo, de kan vara skendräktiga och då löper de om ca 7 veckor efter parningen. Är hon dräktig bör hon ha fått mörkt rosa och lite svullna spenar (hallontuttar). Dessutom känner man ju vanligen fosterrörelser i slutet av dräktigheten. Hur långt gången trodde veterinären att hon var? Var inte kastrering och samtidig abort ett alternativ? Är hon för ung för att få kattungar så att snuttandet beror på det?

Jourhemmet
2014-04-08 22:36
#4

Har hittat fler svar där veterinärer menar att stora juver aldrig kan vara en skendräktighet. Hon har stora juver och hårlöst runt om.

Veterinären trodde en till två veckor kvar och tyckte sig känna två foster så en abort var då inte aktuell. Hon är troligtvis mycket ung och var väldigt mager när hon togs in. Jag gissar också på att hon inte fått ha sin mamma den tiden hon behövde.

Mona22
2014-04-09 09:40
#5

Jodå, de kan vara skendräktiga. Våran Traxxas lurade oss 2 ggr med gigantiska juver och tjock mage =/ Lycka till med ev bebisar.

Lena
2014-04-09 18:48
#6

Märkligt! Funderar på om det inte går att se om hon är dräktig via en ultraljudsundersökning?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Jourhemmet
2014-04-09 19:39
#7

#6 Ultraljud är dyrt som du vet och alla katthem har ont om pengar. Så länge hon mår bra så avvaktar jag, blir det bebbar så blir det. Annars blir det kastrering 🙂

Lena
2014-04-10 19:33
#8

#7 När jag undersökte min sjuka katt Tessie var det inte så dyrt faktiskt. Tror bara jag betalade ett par hundra. Men det beror ju på hur viktigt det är att veta om hon är dräktig eller inte.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: