Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1876 ggr
Eveo
3/21/14, 3:53 AM

Mjällig päls.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! För tio månader sen adopterade jag en helt fantastisk katt ifrån ett katthem. Kärlek vid första ögonkastet! När han kom hit var han väldigt fet i pälsen, mjällig och fällde kopiöst mycket. Stressen var nog en bidragande faktor. Idag är det mycket bättre men inte helt bra. Han är inte längre fet i pälsen, fäller inte lika mycket men han har fortfarande lite mjäll kvar. Det syns extra mycket eftersom han är helt svart. Har testat Viacutan Plus och något liknande, men han vägrar äta det. Veterinären kunde utesluta kvalster och annat smittsamt. Innan en utredning fick jag rådet att byta foder och då till RC eller Hills (minns inte), men jag vill inte ge katterna spannmål. Har ni något tips på vad som kan hjälpas mot mjällen? Något annat kosttillskott? Tyvärr kan jag inte bada honom då han är rädd för badrum och små utrymmen. Vet inget om hans bakgrund och vill helst inte utsätta honom för något sånt. Bifogar en bild på min hjärtevän ♥ Tillägg, han äter idag spannmålsfritt blöt/torrfoder och håller på att vänjas vid rått kött (vill kunna halv eller helbarfa senare).

No time to waste, only time to treasure.

Annons:
Cahira
3/21/14, 4:03 AM
#1

Se om han accepterar laxolja i maten, det funkar toppen på hundar.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Katthemsmatten
3/21/14, 10:07 AM
#2

Vilken snygging med sina stora spetsiga öron! Har själv haft katter som i perioder mjällat. De har varit fullt friska men mjällat ffa så här på vårkanten eller vid akut stress. Har aldrig hittat något som fått bort mjällandet utan det har givit med sig av sig självt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
3/22/14, 11:14 AM
#3

Ofta beror det på att de har tät päls och att pälsen behöver hjälp att luftas. Kan man bada katten finns det flera bra schampo på marknaden. Det finns även torrschampo som man kan kamma in och sedan borsta bort. Regelbunden borstning/kamning av pälsen brukar även hjälpa samt tillsats av olja i kosten. Vissa katter verkar ha anlag för att få mjällbildning helt enkelt. 

Så här står det på SweCats (webbutik) hemsida:

"Mjällig päls

Mjäll i pälsen på en katt kan vara tecken på att fodret är fel, men det kan också vara ett tecken på att underullen är för tät så att huden inte kommer åt att andas ordentligt. Att då kamma dagligen och försöka ta bort underull med en underullborttagare, matbreaker eller liknande som vi tidigare nämnde är då en god åtgärd. Även att bada katten med ett mjällshampo kan hjälpa".

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Silvestris
3/22/14, 9:19 PM
#4

Det som har gett bäst resultat på tråkiga pälsar hos mig har varit Dermoscent spot on och regelbundet borstande. Jag har börjat med att duscha katterna med ett bra schampo, låtit dem torka, satt Dermoscent i nacken och när Dermoscenten har torkat borstar jag. Det kan behöva borstas dagligen till en början, sedan mer sällan.

Lena
3/23/14, 1:21 PM
#5

#4 Bra tips där med spot on produkten!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
3/23/14, 5:36 PM
#6

När det gäller mina katter fick jag rådet för länge sedan av en veterinär att vid mjäll i pälsen ge katten en liten sked majsolja under några dagar och varje gång lika nöjd. 😃

Annons:
bubbelbruden
3/23/14, 8:05 PM
#7

mjälig,elektrisk och allmänt tråkig päls kan avhjälpas genom att man blandar i en äggGULA och bara gula i maten men detta är nåt man måste fortsätta med helst en månad och behöver upprepas med jämna mellanrum.

totalt ofarligt för katterna och enkelt  och billigt att köpa och tycker man det är besvärligt så köp äggulan på flaska så slipper man sikta den.

vår Chaplin var som en strävhårig tax med tok elektrisk päls efter 1 månad var elektricitet borta och efter 3 månader så är han mjuk som en kattunge.

Upp till toppen
Annons: