Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 2390 ggr
Lena
3/18/14, 6:52 PM

Proposition Ny Djurskyddslag dröjer!

Propositionen om ny djurskyddslag skulle ha presenterats idag (18/3) men så blev inte fallet. Djurskyddet Sverige skriver i en artikel :

"Att regeringen haft ett så gediget underlag och under så lång tid inte lyckas få fram en proposition är oacceptabelt. Många av de djurskyddsproblem som utredningen belyser påvisas dagligen och flera av förslagen behövs verkligen. Djuren blir lidande när politikerna inte lyckas göra sitt jobb, säger Åsa Hagelstedt, Generalsekreterare för Djurskyddet Sverige".

ATL skriver "Regeringen missar sin egen deadline för en ny djurskyddslag. Den skulle presenterats i dag, tisdag". 

Anledningen till förseningen är höljd i dunkel.Det har inte heller gets några besked om nytt datum.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
3/18/14, 7:35 PM
#1

Mera om den försenade djurskyddslagen i artikel i GP

"-Det jag kan säga nu är att vi har för avsikt att återkomma med hur regeringen ska gå vidare i frågan, säger hans pressekreterare Madeleine van der Veer, utan att vilja kommentera när det ska ske eller varför det tar sådan tid".

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
3/19/14, 10:04 AM
#2

Kanske har man insett att det här med hemlösa katter är ett stort problem och att det inte går att bara lägga det i knät på frivilliga organisationer. Bara som en spekulation. Jag vet att man fått mycket och relevant information via SVEKATT. (Till skillnad från okunskapen/dumheterna som ingick i den första remissomgången.)

Medarbetare Hittekatter iFokus

MewTwo
3/19/14, 1:36 PM
#3

Ja och det ytliga lilla som Djurskyddet/Åsa Hagelstedt bidrog med i remisserna till nya djurskyddslagen var då rakt inget som till någon större utsträckning var genomtänkt för hittekatter/katter utan ägare. Där gjorde SVEKATT ett mycket gedignare arbete och en sak är säker:
JAG VÄNTAR HELLRE ETT HALVÅR TILL PÅ EN BRA DJURSKYDDSLAG FÖR HITTEKATTER än godtar något havdant som sedan kan tolkas tveksamt av kattfientliga beslutsfattare (Jag behöver nog inte precisera vilka!)…

Lena
3/19/14, 10:54 PM
#4

#3 Jag är böjd att hålla med till 100%!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[[eskils_]]
9/7/16, 1:17 PM
#5

Nu har den nya lagen skjutits upp igen!

"Ny djurskyddslag skjuts upp igen

Propositionen som var planerad för september 2016 blir aktuell först nästa år.

Tidigare än 2017 kommer det inget förslag från regeringen om en ny djurskyddslag. Ambitionerna om att en proposition skulle vara klar att lämna över till riksdagen denna månad har övergivits.

Elisabeth Backteman, statssekreterare hos landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S), nämner mängden av remissvar på den ursprungliga utredningen, och arbetet med två ytterligare analyser som den rödgröna regeringen tagit fram, som bidragande orsaker till att propositionen än en gång skjutits på framtiden.

Tidigast 2017

De nya analyser som krävts gäller kontrollmyndigheternas rätt till tillträde till enskilda bostäder, och frågan om sekretessbrytning när personal inom sjukvård eller socialtjänst får reda på att djur far illa.

– Vi håller nu på att bereda allt detta i regeringskansliet, och det är ett omfattande arbete, säger Elisabeth Backteman som inte vill gå närmare in på när under 2017 en proposition kan vara klar."

ATL

Katthemsmatten
9/8/16, 2:30 PM
#6

Man kan ju undra varför den ursprungliga utredningen var så illa gjord att det blivit så många invändningar från remissinstanserna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: