Annons:
Etikettsajten
Läst 1921 ggr
Djurälskaren87
3/16/14, 7:45 PM

Lyckad infågning!!

Hej! I en månads tid har jag sett en vacker långhårig sköldpaddsfärgad katt vid mig. Hon har alltid hållet sig på avstånd men på långt håll sett så vacker ut. Tisdags förra veckan fick jag för första gången klappa henne och fick en chock över hennes hemska tovor längs hela kroppen samt hur mager hon var:( hennes tovor hade fläkt upp från hennes hud och jag kan bara tänka mig hur ont hon hade! Jag satte ut ett nödrop på Facebook om detta katt och det spreds sig snabbt,med hjälp av en annan tjej lyckades vi fånga in henne i torsdag:) med tonfisk och transportbur. Hon hade ett väntade jourhem som hämtade henne och körde henne till veterinären där fick hon genomgå en kontroll och hade ok hull,bra öron och ögon. Imorgon skall Lilltjejen rakas och eventuellt kastreras. Jag har anmält henne sm upphittad hos polisen men ingen matchning tyvärr. Men vi fortsätter leta efter ägaren annars får vi hitta ett nytt bra hem! Vill tacka jourhemmetd samt Veronica som hjälte till med infågningen och även kattfotens katthem i Halmstad som deltog och hittade jourhemmetd och änglakatten som står som kontaktperson och hjälpt till att samla in pengar !!! Tova som hon heter är evigt tacksam!

Annons:
Djurälskaren87
3/16/14, 7:47 PM
#1

I onsdags innan infågning

Djurälskaren87
3/16/14, 7:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

I onsdags innan infågningen

Djurälskaren87
3/16/14, 7:48 PM
#3

Lyckan !!!:)

Djurälskaren87
3/16/14, 7:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Lycka :)

Djurälskaren87
3/16/14, 7:49 PM
#5

Trivs inne hos jourmatte

Djurälskaren87
3/16/14, 7:50 PM
#6

Trivs hos jourmatte

Annons:
Djurälskaren87
3/16/14, 7:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vackra Tova!!

Djurälskaren87
3/16/14, 7:52 PM
#8

Älskar kärlek :)

Tarotstollan
3/16/14, 7:53 PM
#9

Så underbart att ni lyckats att rädda livet på en liten Pälsklingl!❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Djurälskaren87
3/16/14, 7:56 PM
#10

Känns så bra! Och att så många hjälpte till och brydde sig!

Jassan
3/16/14, 9:02 PM
#11

Åh vad bra!!! Heja dig djurälskaren o Kattfoten o alla andra som hjälpte Tova.  Så fint att få se o höra detta. kram på er.

div3.gif

https://jazzans.wordpress.com/

Djurälskaren87
3/16/14, 9:29 PM
#12

Tack!! Nu kan de bara bli bättre för henne:)

martdat
3/17/14, 5:06 AM
#13

Härligt :D Ni har kollat chip med?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Djurälskaren87
3/17/14, 10:21 AM
#14

Hon var på en rutin koll i torsdags där so. Konstaterade att hon inte hade något chip tyvärr. Nu är hon hos veterinären för att rakas och eventuell kastreras om hon inte redan är de då

Katthemsmatten
3/17/14, 12:05 PM
#15

Det här gjorde mig riktigt glad. Inte lätt för en semilånghårig katt att leva ute. Tovorna blir enorma på ganska kort tid och katten blir inlåst i sin egen päls.

Fint jobb av alla inblandade! ❤️

Medarbetare Hittekatter iFokus

Magi-cat
3/17/14, 12:09 PM
#16

Vad roligt att läsa en solskenshistoria! ☀️🐱

Underbart att det gick så bra! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lena
3/17/14, 5:31 PM
#17

Mycket positiv läsning detta! Vilket fint jobb ni gjort här. Toppen när många slår sig samman och samarbetar på det här viset. Kissen är en riktigt skönhet. Så skönt för henne att hon blivit av med sina tovor nu. ❤️🌺☀️

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Djurälskaren87
3/17/14, 10:12 PM
#18

Ägaren är hittad och hämtade henne ikväll kl 20

Tarotstollan
3/17/14, 11:17 PM
#19

Sade ägaren något om hur länge katten varit försvunnen eller något om någonting?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lena
3/17/14, 11:25 PM
#20

#18 Men så bra att kissen hade ett väntande hem! Ytterligare en lyckligt historia! ❤️☀️🌺

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Djurälskaren87
3/17/14, 11:48 PM
#21

Katten var en van utekatt och hon bor i området ägaren. Jag reagerade på att den var så tovig och hade massa tovor överallt så jag antog att den var dumpad eller försvunnen. Så vi fångade in den i torsdags och torsdag kväll hade ögRen lagt upp på Facebook att hennes katt saknades o bild. En på Facebook såg annonsen idag och kontaktade ägaren. Lena från änglakatten ringde upp ägaren och ägaren vet om kattens päls men ville inte raka den förrän till sommaren då den kunde frysa utan päls då den är mycket ute osv. Dock fick hon nu en tankeställare i både jourhemmetd och Lena nformerade henne att detta ej skall upprepas och att pälsvården är oerhört viktig osv. Rakningen gick på 1500kr och vi fick in pengar genom att änglakatten la ut på Facebook om detta innan vi visste att natten hade hem ägaren betalar1500kr till änglKatten så de går till behövande katter istället

Djurälskaren87
3/17/14, 11:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Tova som egentligen heter Rocky nyrakad hos veterinären. Hoppas ägaren lärt sig en läxa. Katten har enligt ägaren gått ned tovor i sex månader men nu hoppas jac att detta var en väckarklocka. Ägaren bor nästan granne med mig så jag ska hålla ögonen öppna

Djurälskaren87
3/18/14, 12:00 AM
#23

Jag hade sett katten i en månads tid ute o redan då satt upp lappar i området om det är någons katt då den sågs ute jämt osv men ingen hörde av sig o efter att jag fick klappa henne och kände hur tovig hon var trodde jag stt hon var dumpad eller försvunnen. Hon hade liksom tovor överallt och huden hade fläkts upp därför jsg såg detta som akut

Djurälskaren87
3/18/14, 12:01 AM
#24

Vid infågningen dök även en vit katt upp och jag minns att jag sa till hon som hjälpte mig att katterna verkar känna varandra. Jag hade rätt…ägaren äger visst båda två.

Tarotstollan
3/18/14, 1:39 AM
#25

Hoppas verkligen ägaren har lärt sig sin läxa nu! Kattstackaren skall väl inte behöva gå med tovig päls bara för att det är kallt ute, någonting kunde väl hon gjort innan den blev så här tovigt. 6 månader är en lång tid och hade hon åkt in med katten innan till veterinären hade det kanske inte behövt att gå så långt att de hade behövt helraka katten och det kanske hade blivit billigare för henne också!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Katthemsmatten
3/18/14, 10:37 AM
#26

Stackars katten som skulle gått inspärrad i sin egen päls i flera månader till, med ännu värre tovor och lidande som följd!

TS, kan du förmå ägaren att id-märka och registrera sina katter? Det vore liksom på sin plats. Och kolla att båda två är kastrerade så det inte blir fler katter i området.

Jag tycker att du och övriga har varit otroligt duktiga som uppmärksammat katten, sett till att den fick den vård den behövde och dessutom lyckats få ägaren att förstå att man inte kan behandla sin katt hur som helst. Inte ens när man hade en tanke med sitt handlande. Dessvärre var det ett feltänk. Om man borstar en semi- eller långhårig katt dagligen så uppstår ju inte det här problemet. Dessutom är det gratis till skillnad från att låta veterinären ta hand om problemet.

Slutet gott - allting gott!🌺

Medarbetare Hittekatter iFokus

Djurälskaren87
3/18/14, 11:23 AM
#27

Tyvärr har hon inte lyssnat:() katten är försvunnen hon släppte ut den idag!!!!!trots att vi sa till henne att hålla katten inne då den inte har någon päls alls samt att den faktiskt blev nedsövd igår o behöver vila. Hon bar släppt ut den och går runt o letar. Hon vet ej att det är jag som gjorde detta o hon sa till mig ser du ngn i området mata mina katter säg till dom för den rakade hamnade på katthem pga av detta! Hmm..

Annons:
Djurälskaren87
3/18/14, 11:26 AM
#28

Katten är kastrerad övriga vet jag ej. Lena informerade henne tydligt att hon även skall id märka alla hennes katter hon sa att hn skall göra det men hon sa även Ven till journatten att hon ska hålla katten inne ett tag men hon släppte ut den dagen efter Så vi litar ej på hennes ord

martdat
3/18/14, 1:56 PM
#29

hur sjutton kan man släppa ut den dan efter sövning.. utan päls….

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Djurälskaren87
3/18/14, 1:59 PM
#30

Jadu:(

Magi-cat
3/18/14, 2:29 PM
#31

Ussch vad tråkigt….Efter allt som hänt, människor som engagerat sig, kisse som fått hjälp och kommit till rätta ….:-(


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Katthemsmatten
3/18/14, 3:12 PM
#32

Om katten inte är märkt kanske den trots allt kan bli hemlös 😉 Nu tycker jag faktiskt att det var synd att ägaren gav sig till känna med tanke på att h*n inte har mer intresse av sin katt än att den i naket tillstånd blir utsläppt dagen efter en sövning. Gissar att temperaturen där du bor inte är så värst mycket över noll-gradigt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
3/18/14, 6:23 PM
#33

Men fy för den lede! Hur tänker kattägaren? Bara släppa ut sin katt dagen efter sövning och nedrakad. Somliga borde inte få ha katt över huvud taget. Ibland tycker jag även att det är synd att långhårskatter är så poppis. Det är som lite mer status bland många att ha en långhårig katt. Det tänker sedan inte på att det kräver mera av dem som ägare med pälsvård etc. 

Jag som var så glad över att katten hittat hem och sedan blir det på det här viset. 😡

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Djurälskaren87
3/18/14, 8:08 PM
#34

Kattägaren har hotar att polisanmäla mig för jag lagt ut ett nödrop på fb om katten jag tyckte var vanvårdad så detta är inte kul när man försöker hjälpa.

Annons:
Lena
3/18/14, 11:33 PM
#35

Det kommer hon ingen vart med. Det är istället vederbörande som ska ha en anmälan på sig till Djurskyddsmyndigheten. Att låta en katt går med tovor på det där viset är inte förenligt med att ta väl hand om sin katt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Djurälskaren87
3/19/14, 7:46 AM
#36

Fast ägaren målar upp katthemmet som hjälpte till angående detta som en ängel o mig som en som tar andras katter:( katthemmet agerar även djurskydd o tycker ägaren ska behålla katten och tycker ägaren är em bra ägare osv så nu får jag all skit pga att jag skrev att jag tycker det var vanvård angående att låta en katt gå med sån päls.. Tråkigt när de enda jag ville vad att hjälpa katten och är helt plötsligt hatad.

Katthemsmatten
3/19/14, 10:10 AM
#37

Hade inte du hjälpt katten till katthemmet så hade den aldrig fått den vård den förtjänar och behöver. Kattägaren borde anmälas för bristande omsorg. Vet katthemmet om att en nyligen sövd och helt rakad katt blev utsläppt i kylan? Kan de med gott samvete hävda att det är god omvårdnad? Du har nämligen helt rätt i att det är vanvård att låta en katt gå med tovor och inte ha för avsikt att åtgärda det förrän om flera månader. Katten lider när pälsen drar ihop skinnet. Vi har sett exempel på katter som varit så toviga att den inte kan röra sig och det har tagit många månader efter rakning innan muskler och senor har kunnat inta sina naturliga positioner.

Stå på dig! Hoppas det finns dokumenterat i vilket skick katten var när den togs in. Blir du polisanmäld så använder du den dokumentationen mot ägaren. Du har ju dessutom skrivit här inne (och på fb?) att du har försökt få tag i ägaren via lappar i närområdet utan att ägaren har svarat. Mycket liten chans att du ska hamna i blåsväder, medan det motsatta gäller för kattägaren.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Djurälskaren87
3/19/14, 10:37 AM
#38

Katthemmet vet om att hon släppte ut katten men har ingen åsikt om det hon skyddar ju sitt varumärke och vill ej ha bråk. Men det var hon som också var på mig att fånga in katten men nu helt plötsligt tycker hon jag borde satt på halsband på katten innan jag fångade in den men de nämner hon först nu! Och ägaren hade ju ej rakat tovorna förrän till sommaren annars… Veterinären sa i torsdags när vi tog dit katten att den hade "ok" hull men i måndags hade den bra hull men svårt att se. Torsdags då den hade så mycket tovor då tyckte jag den var mager..i inte bara jag heller utan min medhjälpare också men endast jag som får mejl från ägaren inte hon som också hjälpte till med nfågningen men ägaren har nu skrivit att det är lugnt och lugnat ner sig men gillar ej att katthemmet får de att låta sm att jag gjorde fel helt plötsligt

CatzyCat
3/19/14, 12:22 PM
#39

Katthemmet är inget katthem.
Det är en ideell förening som hjälper hemlösa katter. 😉
Vi har diskuterat Rocky med veterinär på djurkliniken. Det enda som har brustit är pälsvården och det är illa nog. Veterinären bedömer inte att Rocky är vanvårdad, eftersom hon är i mycket gott skick för övrigt och trygg och harmonisk.

Efter att ni fångat in Rocky, har de två kattägarna gått runt i området och letat och ropat. De har inte sett en enda lapp. Du har pratat med Rockys ägare, innan ni fångade in henne. Du visste att hon ägde den vita katten, som åt tillsammans med Rocky, men du måste ha glömt att fråga henne om hon visste någonting om den sköldpaddsfärgade katten, när ni pratade om den vita katten - som du fick reda på att hon ägde.

När vi pratade om halsband, sa du till mig att du inte ville vänta på svar, eftersom det var akut och katten måste in.

När en veterinär säger att en katt har ok eller bra hull, antar jag att man menar att det ligger inom gränsen för vad som är normalt och acceptabelt? Vid samtal med djurkliniken var det inget fel på Rockys hull eller skick i övrigt.

Vi har inte något varumärke, som vi måste skydda. Vi hade från början inte ansvar för Rocky, utan gick in när vi såg tråden på sidan "Vi längtar hem".
Som förening, måste man hela tiden kunna förklara vad man gör och varför man gör det, när man får kritik. Man måste även stå för de fel man gör och reda upp dem. Kan man inte detta, kommer ingen att varken vilja skänka pengar eller stödja verksamheten på andra sätt.
Jag har bemött den kritik vi fått för vårt agerande som förening och tyvärr Lina, måste du själv bemöta den del av kritiken, som handlar om ditt agerande. Jag är mycket tydlig med vilket ansvar vi har tagit och detsamma är önskvärt att du är.
Om du känner dig orättvist behandlad kan jag skicka över de drivor av meddelanden jag fått från människor som tycker vi gjort fel, som tagit in Rocky och även rakat honom. Jag har svarat på alla och inte skickat över ett enda till dig. Väljer man att vara "offentlig" på nätet får man både ris och ros och det får man tåla tyvärr.

Vad gäller att ägaren släppte ut katten:
Katten är hemma hos sin ägare igen och i detta läget får du antingen välja att försöka påverka henne att inte släppa ut sin katt eller får du anmäla henne till Länsstyrelsen. Jag kan inte se att en hetsjakt på ägaren på Facebook skulle bidra till att ägaren skulle hålla sin katt inne.
Hatiska kommentarer på nätet brukar inte påverka någon positivt.
Ägaren har varit i zooaffär och frågat efter värmande klädesplagg till katten, men blivit avrådd pga risken att katten kan fastna i buskar och liknande och skada sig.

Ägarens ilska beror nog till stor del på att du faktiskt har pratat med henne innan infångningen, men inte frågat om den sköldpaddsfärgade katten, som ni fångade in. Att du inte heller talade om att det var du som var med och fångade in Rocky, när du stod på balkongen och pratade med ägaren efteråt, gjorde henne också mycket irriterad.
Ni bor förresten precis mittemot varandra, vilket gör att Rocky har hållit till utanför dig.

Vår bedömning som förening är att Rockys ägare blivit mycket omskakad av det som hänt och i fortsättningen, kommer att ta hand om Rockys päls på ett bättre sätt. Hon har fått information, tips och råd och vi har god kontakt via telefon.
Dessutom kommer hon att ID-märka Rocky och har inhandlat halsband, där hon kommer att skriva både Rockys adress och tel nr.
mvh
"Kattföreningen"

CatzyCat
3/19/14, 12:31 PM
#40

PS: Rocky var aldrig bortsprungen eller försvunnen. Hon bodde i huset mittemot dig Djurälskaren87 -  och hon försvann den dag ni fångade in henne.

Djurälskaren87
3/19/14, 12:32 PM
#41

För de första så vet jag att man tyvärr både får ris oxh ros i kattvärlden men kändes som ni skrev ut på eran sida att det på något sätt var fel av oss att fånga in katten från första början. Vanvård för mig är att låta en katt gå runt med den toviga pälsen som hon gjorde men det är en annan femma. Jag sa inget till henne på balkongen för jag stod på tredje våningen i ösregn i bara en tröja och shorts tyckte inte de va rätt att säga de då. Sedan har jag inte sett henne och vet ej exakt vilken lägenhet hon har så därför frågade jag inte henne om katten. Hon har sagt att hon har en vit och långhårig svart ute inte sköldpaddsfärgad. Jag blir besviken och inte bara jag utan även hon som hjälpte mig med infågningen att de känns som vi nu helt plötsligt handlade helt fel i detta ärende .

Annons:
Katthemsmatten
3/19/14, 12:59 PM
#42

För vad det kan vara värt, #41, tycker jag att du handlade korrekt givet den information du hade om katten. Och katten slipper, som jag tidigare också skrivit, vara inlåst i sin egen päls under ett okänt antal månader. 

Tycker fortfarande att det är en ansvarslös ägare som släpper ut en nyrakad katt i vinterkylan.

#39, en majoritet av landets katthem är ideella föreningar. Ni har kanske inte ett fysiskt katthem, men jag kan förstå om man skriver 'katthem' om en ideell förening som är verksamma för att hjälpa hemlösa katter. Ni torde ju på något vis erbjuda dessa katter ett hem även om det är via jourhem/akuthem.

I övrigt förefaller mycket i den här historien vara 'ord mot ord' och inte möjligt att kontrollera för utomstående. Det viktiga är att katten fick den hjälp den behövde. Förhoppningsvis har ni lyckats få henne att mot har ett stort ansvar för sina katter och att utegående katter ska vara såväl kastrerade som id-märkta.

Medarbetare Hittekatter iFokus

CatzyCat
3/19/14, 12:59 PM
#43

Katthemmet agerar Djurskydd?
Nej, vi agerar inte djurskydd.
Det finns veterinärutlåtande på katten och jag har även diskuterat ärendet både med vår kontaktperson på Länsstyrelsens Djurskyddsenhet och veterinär och agerat utifrån detta.
Det finns enligt Djurskyddsenheten inte skäl att omhänderta denna katt.
Detta betyder inte att jag försvarar att katten hade tovor eller släpptes ut så tidigt efter att ha varit sövd och blivit rakad.

Djurälskaren87
3/19/14, 1:25 PM
#44

Vi kände oss bara lite besvikna nu i efterhand att vi blir uppmålade som att vi gjorde fel att fånga in katten därav min reaktion men jag lägger detta ärende bakom mig nu. Är glad att katten hade en ägare och att den nu är rakad.

CatzyCat
3/19/14, 2:22 PM
#45

#39 Du har helt rätt. Ord står emot ord och då är veterinärens utlåtande det enda vi har att gå på, plus den diskussion jag haft med veterinär och Djurskyddsmyndigheten. Det veterinärutlåtande på katten vi har är det enda egentliga bevis vi har, på i vilket skick katten är.
Detta är vad jag utgått ifrån när jag har agerat.

#41 Vad är ni besvikna på?
"Det kändes som ni skrev ut på eran sida att det på något sätt var fel av oss att fånga in katten från första början."
???
Vi har för tusan betalat 1500 kr hos veterinären som vi samlat in genom föreningen! Varför tror du att jag la ut den insamlingen?

Gå in på vår sida och kommentera, om du tycker att jag skriver något fel istället för att skriva här "bakom ryggen" på mig.
Det enda jag skrivit är att vi inte kan svara på kritik som gäller ert agerande. Det måste ni göra själva. Detta betyder inte att ni har gjort fel.

Vi lägger en insamling till katten och får loss en gratis hälsoundersökning plus betalar för rakning och öronkontroll med mera. Jag lägger tid på att ringa veterinären och Djurskyddsmyndigheten och kontaktar ägaren och ger tips och råd om pälsvård och ID-märkning.
Jag informerar om vad sövning och rakning innebär för katten.
Jag åker in till Göteborg och förskottsbetalar hos veterinären för att Rocky ska kunna få en rakning mm.
… och ni är besvikna? 

Vi kan som förening inte bara ta bort kommentarer, som innehåller kritik, som du ville att jag skulle göra på  vår sida på Facebook.
Vi måste bemöta kritiken och förklara vårt handlande. Jag kan t ex inte förklara varför ni valde att inte sätta ett halsband på Rocky.  Det måste du själv göra, annars blir det andrahandsuppgifter och felaktigheter …
Därmed har jag inte sagt att jag tycker ni gjort fel. Man kan agera på olika sätt utifrån den bedömning man gör i situationen.

Om jag väljer att gå i verbalt krig med en kattägare, kan jag inte påverka henne/honom. Om jag väljer att "hänga ut" en kattägare på nätet, kan jag inte bygga en relation med henne/honom för att kunna påverka.
Om jag väljer att skriva att en kattägare har vanvårdat sin katt på nätet, kan jag inte förvänta mig att kunna få en bra kontakt med henne/honom = mitt sätt att förhålla mig för att kunna påverka så mycket som möjligt i positiv riktning.

Så vad är det ni vill att jag ska göra för att ni inte ska vara besvikna?

- X

CatzyCat
3/19/14, 2:32 PM
#46

#44
Då får jag be dig att citera det ställe där det står att ni har gjort fel och även tala om vem som har skrivit detta.
Innan dess tycker jag inte du kan lägga detta bakom dig, eftersom du öppet lägger en anklagelse på denna sida.

Djurälskaren87
3/19/14, 3:17 PM
#47

Nej jag vill inte skriva öppet på eran sida och på Facebook. Skriver bakom ryggen på dog här? Denna sidan har jag haft länge och jag ville ventilera mig på denna sida sen om du tar de så får stå för dig. I ert senaste inlägg ni skrivit så tog både jag och andra det som att ni på något sätt skyller på att vi fångade in katten.

Djurälskaren87
3/19/14, 3:25 PM
#48

Sedan tycker vi inte på något sätt att ni inte gjort bra och stöttat oss, men det var nu efter ni fick reda på att katten var ägd så kände vi med ert senaste inlägg att de riktar sig som att vi gjorde fel gällande att fånga in katten. Och det är inte bara jag som känner så. Det är det jag vill ha satt. Har inte sagt att ni inte hjälpt oss som du ser i min huvuds tackade jag er för all hjälp men det är ni i efterhand efter ert senaste inlägg er sida som vi alla inblandande reagerade på det och vi tolkade er text så det är dit jag vill komma men tänker inte sätta igång och diskutera på er sida där och ko jag lägger detta bakom mig nu. Men vi är tacksamma för eran engagemang gällande insamlingen och allt och de har vi inte sagt något annat om

Annons:
Djurälskaren87
3/19/14, 3:38 PM
#49

Ps: Rocky var aldrig bortsprungen hon bodde i huset mittemot dig och försvann dagen ni fångande in henne?? Svar: jag visste inte att de var hon som ägde katten! Och om hon inte var försvunnen i måndags hur kommer de sig då att ägaren skriver till mig om jag sett deras katt och att hon varit försvunnen sedan natten. Hon släpptes ut tre på morgonen och hittades sent på eftermiddagen på tisdagen och dom var oroliga över henne för hon inte kommit tillbaka det var därför jag tolkade de som hon var försvunnen och jag blev med orolig då hon inte har någon päls. Men detta hat jag redan skrivit till änglakatten allt detta så orkar inte upprepa mig känner jag. Men det är ord mot ord och ingen ide då att heller diskutera vidare kring ärendet.

MilliesMatte
3/19/14, 8:41 PM
#50

Ägaren skriver att katten varit borta 4 dagar,lite konstigt då kattens dilemma upptäcktes redan i februari.

Djurälskaren87
3/19/14, 9:36 PM
#51

50#nkatten var utekatt innan ochbjag såg henne endast på långt håll i en månad de var när vi fångadei in henne som hon var borta i fyra dagar från ägarna

CatzyCat
3/19/14, 10:50 PM
#52

#49
Rocky är en utekatt som bor mittemot dig och hon hade inte varit försvunnen, när ni fångade in henne. Det är detta min kommentar avser.

#50 Vad är kattens dilemma som upptäcktes redan i februari?
Att den var ute? Att den var vanvårdad?
Rocky är en utekatt och var borta de dagar den placerats i jourhem hos Natalie. Den saknades av sina ägare på grund av att den var infångad, inte för att den var bortsprungen.

#19
Katten hade inte varit försvunnen innan den blev infångad. Ägaren saknade sin katt och efterlyste den på grund av att den blev infångad och placerad i jourhem.

#48
Jag har inte skrivit att ni gjort fel på vår sida. Däremot finns det andra som reagerar på att man fångar in en tam katt med ägare.
Gå gärna in på sidan och ge din syn på det hela, istället för att bara ventilera här.
Jag kan inte bemöta kritiken, eftersom jag inte har alla fakta.
Bara du (och Veronika med flera?) vet hur många lappar ni satt upp, var ni satt dem och när. Bara du (och de inblandade) kan ge de fakta som behövs för att förklara varför ni fångat in katten och anmält den som upphittad hos polisen. Ägaren säger att de inte sett några lappar ute när det letat … ? Lappade du tidigare men inte precis infångandet?

Jag har inte sett katten i verkligheten, har bara sett den på foton och har veterinärens utlåtande om att den är inte är avmagrad och i gott skick, förutom vad gäller pälsvården. Jag har ingen aning om varför du trodde att det var panik och att katten var avmagrad.
Jag kan tyvärr inte förklara detta för de som undrar.
Ska någon kunna ge en vettig förklaring med fakta, så är det faktiskt du Djurälskaren87, som sitter inne med hela sanningen om hur detta har gått till.
Att du sedan väljer att inte kommentera när folk undrar, känns väl inte helt ok för mig, när många vill ha svar som inte jag sitter inne med …

CatzyCat
3/19/14, 10:53 PM
#53

#21
"En på facebook kontaktade ägaren …"
Det var jag som ringde ägaren när jag såg efterlysningen, det trodde jag du visste?

Djurälskaren87
3/20/14, 1:16 AM
#54

Vad undrar folk?? Jag har lnte sett en enda kommentar om vag folk undrar ?? Jag fångade in katten för den hade tovig päls och de har den gått med länge! Kändes som stora cancer knölar överallt! Veronika kan intyga detta samt jourmatten. Den kändes avmagrad pga tovorna jag ansåg de akut o därför fångade vi in den. Den har ju ont! Jag gjorde vad jag tyckte var bäst för katten!!! De var akut pga av tovorna! Ägaren hade planer att raka den till sommaren men inget jag visste då. Jag grät o tyckte synd om denna toviga katt som jag trodde var hemlös och nu får jag skit?! Jag lappade o har hon lnte sett någon lapp då har den väll blåst ner. Jag anmälde katten som upphittad de ska man väll göra? Vad är meningen att kommentera på er Facebook sida när kommentarerna tas bort?!!

Djurälskaren87
3/20/14, 1:29 AM
#55

Sedan bedömde jag att de var akut för JAG ansåg de. Ni kanske inte ansåg de men de gjorde jag. Hur skulle jag veta att katten var ägd? Hade jac vetat vem ägaren var hade jag inte dragit in alls o gjort nödrop utan tagit det med ägaren direkt. Jag står för de jag gjorde och för mig är det inte ok att låta sin katt ha ont pga tovor samt släppa ut den samma natt man hämtar hem den ige. Utan päls men det är min åsikt! Oxh jag skrev vanvård i nödropet för en katt med den toviga pälsen som även kändes smal var de för mig. Sedan kanske inte du tycker så men de gör jag. Vill någon som följer er på Facebook veta allt får dom skriva till mig. Jag har inte sett några frågor gällande varfär vi fångade in en tam katt?

Annons:
Djurälskaren87
3/20/14, 1:31 AM
#56

53# nej jag visste inte vem de va var rörigt där ett tag

Djurälskaren87
3/20/14, 1:43 AM
#57

Detta är även hon som var med på infågningen syn också ocj detta vill vi du lägger in på er sida så folk får ta del av den Änglakatten har sagt sin del men då ni haft frågor som de inte ansvarar för tänkte vi också ge vår syn på saken, vi som fångade in Rocky/Tova. Tänk er att ni klappar en katt ute som ni UPPLEVER är mager, klart man blir orolig för kattens skull, eller hur? Den av oss som först uppmärksammade katten var inte helt säker på om det var tovor då dom satt så intill kattens kropp, tovorna kändes då som kattens ryggkotor. Och OM man känner kattens ryggkotor och skelett så tydligt så är den mager, vilket det visade sig att Rocky inte var. Men som sagt blev vi oroliga att katten var hemlös. Förutom tovorna mådde Rocky bra, fina öron, ögon, tänder osv. Vi är två relativt nyinkomna tjejer inom hittekattvärlden och ville bara hjälpa katten. Med facit i hand förstår vi att vi skulle varit bättre på att efterlysa ägare men katten såg pga tovorna inte ägd ut och då ingen hörde av sig från de lappar som hängde i området antog vi att katten var hemlös. Det var fel av oss att anta det, men det är ju lättare att vara efterklok än att tänka så i den stunden när man vet att katten har ont av tovorna. Rocky gick självmant in i buren och allt gick smidigt och bra, hon var lugn. Detta är vår del av vad som hände med Tova/Rocky. Vi förstår att det handlade om okunskap gällande tovorna, men ägaren var villig att ta emot hjälp så vi har inga tvivel om att Rocky kommer gå fri ifrån tovor i fortsättningen och vi önskar dem givetvis lycka till.

MilliesMatte
3/20/14, 10:38 AM
#58

En katt som inte är märkt är ju svår att hitta ägare till.Och bättre att ta in en katt som ser hemlös/vilsen ut (med tanke på pälsen skick),än att strunta i den totalt och hoppas den har ägare!Många katter dukar under,och bättre att agera en gång för mycket än inte alls.

Djurälskaren87
3/20/14, 11:41 AM
#59

58# samma dag vi tog in den tog vi den till veterinären för att kolla chip Ken den var värt ej chipmärkt.

Jourhemmet
3/20/14, 11:49 AM
#60

En omärkt katt full med tovor hade jag också tagit in. Tycker att ägaren haft sin chans som kattägare när hon är så oansvarig och jag anser att det är djurplågeri.

Djurälskaren87
3/20/14, 1:56 PM
#61

60# känns bara lite motigt just nu att jag gjorde det jag ansåg var bäst för katten men nu när dennvisade Sig vara ägd måste vi förklara oss varför vi gjorde detta när jag tycker det säger sig självt att man gör som jag gjorde när en katt har dom tovorna som denna hade.

CatzyCat
3/20/14, 2:04 PM
#62

#56

Du har haft kontakt med ägaren och vet inte att det var jag som ringde och talade om var Rocky fanns? Det var rörigt?
Ja, det kan jag hålla med om!

Frågorna du inte sett finns på vår Facebooksida och vi tar inte bort kommentarer som inte är kränkande eller ren personförföljelse/diskriminering. De finns också i de drivor med mail och meddelanden jag fått.

DU bad oss ta bort kommentarer från vår sida, när folk började fråga. istället för att gå in och svara.

Jag har pratat med V och det hon skrivit kommer jag att lägga ut på vår sida.

I mitt tycke handlar mycket om vad du känner, inte om fakta.
Fakta är att katten inte var avmagrad, den var inte vilsen - den var hemma, den kunde enligt veterinär och Länsstyrelsens djurskydd inte betraktas som vanvårdad. Den uppträdde inte som en bortsprungen katt, den åt och var kompis med den vita katten.

Tovor är något helt annat än cancerknölar.
Pälsvården har brustit - absolut!

Istället för att bemöta frågor och kommentarer från folk, som var oroliga eller upprörda av olika orsaker, skrev du till mig att jag skulle ta bort kommentarer på vår sida, för att det var jobbigt för ägaren. Jag tror ägaren hade blivit glad över att få några förklaringar.

DU skriver saker om mig härinne som inte stämmer.
Du kanske ska tänka på att kolla upp fakta innan du skriver om andra personer och inte bara "ventilera". Gränsen till förtal är uppenbar:

"Katthemmet vet om att hon släppte ut katten men har ingen åsikt om det hon skyddar ju sitt varumärke och vill ej ha bråk. Men det var hon som också var på mig att fånga in katten men nu helt plötsligt tycker hon jag borde satt på halsband på katten innan jag fångade in den men de nämner hon först nu!"

Hur tror du att sådana här kommentarer påverkar de som skänker pengar för att hjälpa de hemlösa katter vi tar in?
Du kanske skulle fundera över konsekvenserna av det du skriver? Vi arbetar med att hjälpa hemlös katter på vår fritid och sliter hårt för att få in pengar till bland annat veterinärkostnader.

Vi driver en förening och skriver inte som privatpersoner. Vi är offentliga och måste kunna stå för allt vi skriver. Det handlar inte om MINA åsikter eller tyckanden. Jag kan också känna mig orättvist behandlad och bli ledsen, men i föreningen handlar det om katterna.
Vår uppgift är att uppdatera på sidan om vad som händer med katterna. Vi försöker göra det vi anser är bäst för katterna, men vi måste också följa lagar och föreskrifter.
Vi samlade ihop de 1500 kronorna  till Rocky, som gick bland annat till hennes rakning. Ska vi kunna samla in pengar till katterna, måste folk kunna lita på det vi gör.
Det du skrev här, är för det första fel och för det andra kan det medverka till att folk inte vill stödja en förening "som inte har en åsikt", som inte vågar stå upp för något, som försvarar sitt varumärke???
Vi har en åsikt och vi stod för hur vi hade agerat. Däremot kan vi inte stå för det du har gjort. Det måste du stå för själv.

Vi har inget varumärke - vi är en ideell förening.
Jag har inte varit på dig om att fånga in katten. Det var du som valde detta själv och vi som förening har inget ansvar för den delen.
Jag frågade dig varför ni inte satt på halsband på katten, då jag tyckte den verkade hemtam i området och satt och åt med en annan katt som bodde där.

Det är mycket sorgligt när fokus går från de katter vi ska hjälpa till att handla om de personer som varit inblandade. Det drabbar de katter som verkligen behöver hjälp …

Annons:
CatzyCat
3/20/14, 2:08 PM
#63

#57
"Detta är även hon som var med på infångningens syn också?"
Det är hon som har skrivit det!  - och jag fick texten av henne igår.
D.S.

Djurälskaren87
3/20/14, 2:18 PM
#64

Jag har rätt att få uttrycks mig vad jag vill och det är så jag har känt kring det hela. Och att katten kände sig hemma i området kan ju ha varit för den varit hemlös och haft den sm sin plats vad vet jag. När man ser saker akut kanske man inte tänker på allt runt omkring utan man vill fånga in katten och ge den den vård den behövde dvs rakad päls. Sedan bad jag dig ta bort kommentarer där folk skrev djurplågare till ägaren och kalladehenne det ena i de andra för de har inget med de jag gjorde att göra. Jag bad dig inte ta bort kommentarer där folk skrivit varför vi fångade in den såna svar kan jag svara på men inte att ägaren är djurplågare osv det var såna kommentarernas menade kan vara sårande för ägaren att läsa kanske. Resten hur vi handlade i detta ärende R däremot bra att de låg uppe på sidan. Jag vet att det är V som skrivit texten vi har daglig kontakt;) men la upp den här så dom som läser här kan ta del av hennes syn på det hela också och nte bara höra min syn. Ni hade inget med infångandet att göra men ni var kattens kontaktperson och de ville du själv vara därför blir ni inblandande i detta också och jag känner att vissa saker som skrevs på er sida tog du bort för folk hade åsikter kring hur ni var i detta ärende men då hade ni nte med de att göra helt plötsligt och därför fick jag känslan av att ni ville skydda er förening. Jag tycker ni är en bra förening och ni hjälpte oss och jag säger inget annat. Men jag kan be om ursäkt om jag gjorde förtal om er verksamhet och håller med om att vi är här för katterna. Nu har du fått min ursäkt kring mitt förtal och bra att du lägger in de som Veronica skrev på er sida!

Djurälskaren87
3/20/14, 2:58 PM
#65

Denna sida får gärna låsas:)

CatzyCat
3/20/14, 3:16 PM
#66

Nej, man har inte rätt att uttrycka vad man vill om andra personer offentligt. Det finns lagar som kontrollerar detta bland annat vad gäller förtal.
Jag tar ALDRIG bort kommentarer, där folk har åsikter om vad vi gör som förening. Vår policy är att ALLTID att svara på frågor och stå för det vi gör.
Om du gör sådana yttranden om mig eller oss som förening, får du faktiskt lägga in bevis för det här. Annars är det förtal.
Nu räcker det.

Djurälskaren87
3/20/14, 5:00 PM
#67

Men ser du inte vad jag skrivet?! Jag fick den uppfattningen och jag har bett om ursäkt. Jag vill att tråden låses nu detta leder ingenstans och du verkar inte vilja ta emot ursäkten heller,trist,

Djurälskaren87
3/20/14, 5:03 PM
#68

Jag har skrivit gång på gång att jag o andra fick den uppfattningen om Er och jag ber om ursäkt för min offentliga uttalanden och förtal nu räcker det från min sida med!

Lena
3/20/14, 6:07 PM
#69

Nu tror jag väl att frågan är utredd och att båda parter fått säga sitt i det här ärendet. Låser därför tråden på TS begäran.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: