Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1153 ggr
Lena
2014-03-14 19:37

Vanvårdade 27 katter fick böter

En kvinna i Västerås visade sig hålla 27 vanvårdade katter i sin lägenhet. Katterna omhändertogs och ett år efteråt har nu kattägaren dömts till böter. 50 dagsböter á 50 kronor. 

Katterna har enligt artikeln placerats ut till olika katthem. 

Läs mera här!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Tarotstollan
2014-03-14 21:11
#1

Ja vad skall jag säga? Straffet var urlöjligt, inget straff under minst 10.000 kr tycker jag. Det skall ju svida så ingen gör om det!
Tur att de blev omhändertagna i alla fall!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Mona22
2014-03-14 21:22
#2

Tycker också det är löjligt straff. Tur endå att hon inte lät dem föröka sig hur som helst, då hade det varit ännu värre och många fler för katthemmen.
Fram för hårdare straff för såna som inte tar hand om sina djur.

Torparmor
2014-03-15 08:30
#3

Varför alltid så hårda ord när något inte är perfekt? Tänk på människan bakom. Hon har ändå gjort vad hon haft förmåga till, även om det inte räckt fullt ut.

Katterna var i gott hull, det fanns gott om bra foder och de var separerade för att det inte skulle bli okontrollerad avel. Jag ser ingenstans i artikeln att katterna verkligen skulle vara vanvårdade. 

Däremot var inte lådornas skötsel ok och att vatten saknades. Alla väljer inte att ge katterna fri tillgång till mat. Sen levde väl varken kvinnan eller hennes katter i en särskilt trevlig miljö där städningen inte fungerade.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Lena
2014-03-15 11:36
#4

#3 Det brukar i regel finnas skäl till det när katter blir omhändertagna. (Har ju läste x antal handlingar). Det gjorde det med all sannolikhet även i detta fall. Sedan kan det vara olika typer av personliga tragedier bakom det hela, där man önskar att människorna fått hjälp på ett tidigare stadie. Vad jag och många med mig är kritiska till är vad som sedan händer med de omhändertagna katterna. Tyvärr avlivas dessa ju väldigt ofta. I just detta fall verkar det dock som de omplacerats. Tror det rörde sig om raskatter. 

Vidhåller dock att straffen för olika typer av brott mot djurskyddslagen, vanvård, djurplågeri och liknande generellt sett är får låga.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tarotstollan
2014-03-15 20:31
#5

Ja, de var i gott hull och det var bra att hon hade de separerade. Att det inte fanns mat framme hela tiden kan ju vara bra eftersom det finns katter som äter så länge det finns något att äta och andra katter inte får i sig tillräckligt med mat men vatten borde ju alltid finnas framme!
Ja, tyvärr blir ju de flesta katter avlivade men vi får väl hoppas att de blev omplacerade, annars brukar väl tidningar snabbt skriva "att de var i så dåligt skick att de blivit avlivade".

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lena
2014-03-16 11:10
#6

#5 Om hon hade 27 katter utan tillstånd (man får ja bara ha 9 vuxna katter) så var väl det ett skäl från myndigheterna att ingripa. Oftast brukar dock kattägaren först uppmanas att söka tillstånd. Kan dock misstänka att situationen i bostaden klart visade att vederbörande inte klarade av katterna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Katthemsmatten
2014-03-17 12:01
#7

Betr. dagsboten. Att hon fick en dagsböter à 50.- indikerar att hon inte har någon inkomst. Dagsböternas storlek sätts i förhållande till din inkomst och ingenting annat. Det gör att vi har en likhet inför lagen. Tjänar du inte mycket så blir 50.- lika kännbart som om någon med hög inkomst får en dagsbot som ska svida i den tjockare plånboken.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2014-03-17 17:33
#8

#7 Ja så är det naturligtvis. Det förklarar saken.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Rafflan
2014-03-20 01:57
#9

Dock bodde hon i Västerås och alla katthem där omkring är duktiga på avliva vilda katter och dessa katter var nog inte super sociala med tanke på vilka förhållande dem levt i?
Den grå katten på bilden ser ju lite ut som en brittisk korthår?

Lena
2014-03-20 17:52
#10

#9 Risken finns ju att katterna gått till de sällare jaktmarkerna även om raskatter alltid har en bättre chans.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: