Annons:
Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 1549 ggr
Kajzza
2014-03-05 09:50

Ohållbart

Jag vet inte vart jag ska vända mig eller vad jag ska göra men något, det är säkert.

Min ena kattfröken har en helt ohållbar situation här hemma.
Hon är 4år, kastrerad sedan länge, kelen och tillgiven mot oss människor, van vid och tycker om barn.

Skräckslagen för hundar!!!

Vi har ännu en katt och så en hund. De två är bästa vänner. Hunden är snäll och lugn men den äldre katten är övertygad om att hunden kommer att förgöra henne innomhus. Ute går hon tom fram till hunden och stryker sig mot henne. Det är en annan hund som har skrämt henne.

Inne ligger hon gömd bakom ett skåp eller under dubbelsängen. Såfort en av oss kommer in i sovrummet kommer hon fram och är jätte mysig men på sin vakt. Hörs hunden det minsta störtar hon ned  under sängen igen.
Kommer inte ens fram för mat.

Så här kan hon inte ha det längre. Vi har kämpat i över ett år nu.
Lilla Silla behöver komma till ett hem utan hund.

I morse fick jag väja,katten eller maken. Efter en stunds fuderande
kom jag fram till att maken är svårare att omplacera!
Vad ska jag göra vill att Silla får ett liv utan denna ständiga skäck!

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

Annons:
martdat
2014-03-05 10:33
#1

omplacera hunden är ju ett alternativ annars? vem var först? inte roligt alls nr de inte kommer överens. finns nån kattbeteenderådgivare . men jag minns inte namnet. kanske någon annan här gör?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Kajzza
2014-03-05 12:10
#2

:) Förstår din tanke.
Den som trots allt mår sämst av att bo kvar här är Silla. Hennes rädsla sitter så invand att hon inte ens vågar gå igenom ytterdörren längre. Är hon ute måste vi bära in henne. Ut går hon genom ett fönster men inte in. Knasig kattfröken :)

Med hunden är det så att det är vad vi säger en livstidsomplacering. När hon kom till oss var hon 14 veckor och vi var hennes 4:e hem.

SKa googla på kattbeteenderrådgivare och se om jag hittar något.

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

NeoCleo
2014-03-05 13:02
#3

I Skåne finns Susanne Hellman Holmström. Kanske kan hon hjälpa, har dock aldrig använt henne så jag kan inte gå i god för hur bra resultat hon har.

Josefa
2014-03-05 14:48
#4

Varför inte omplacera hunden? Tycker inte det spelar någon roll att den är en vad du kallar livstidsomlacering. Alla djur man tar till sig är just livstidsplaceringar. Fungerar det inte, så får den som kommit in sist omplaceras.  Antar att hunden kom efter Silla. Silla kommer att var lika osäker i ett annat hem.

Kajzza
2014-03-05 15:16
#5

Tack för tipsen jag ska kolla upp det där Hellman Holmström.

Att omplacera hunden är inget alternativ. Då mister den andra katten sin livskompis och de båda skulle må dåligt.
Vi ser inte till turordning utan till behov och möjligheter att göra det bästa för var och en. Om någon nu tror att det skulle handla om en nedvärdering av katter så är det fel i vårt fall. Här är de jämnbördiga och har samma plats i våra hjärtan.
Att ev omplacera är inget vi gör lättvindigt. Det är något som vi noga har tänkt igenom. Testar gärna annat om det finns.

Jag tror inte att Silla skulle vara lika osäker i ett hem utan hund då hon är en social katt som gärna kommer fram och hälsar även på okända OM inte hunden är i närheten. 

Ja för Sillas del var det ett misstag att låta en ny hund flytta in efter att den gamla dött och den okända hunden jagat och skrämt henne, men misstag sker tyvärr och nu måste vi göra det bästa.

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

Lena
2014-03-05 19:48
#6

Det är alltid svårt det där när man måste ta steget att omplacera en katt eller annat djur. Men man får alltid har djurets bästa för handen. Om det handlar om en i övrigt social och trygg katt brukar det inte vara så stort problem att omplacera den, bara det blir till ett bra hem. Det är här man får lägga mycket tid. 

Här lite goda råd:

Om du behöver omplacera din kisse tänk då på följande:

  • Ha inte med avlivningshot i annonsen, det ger att oseriöst intryck av dig som kattägare.
  • Ta bra betalt för katten, att skänka bort sin katt ökar risken för att den kommer till fel hem.
  • Kastrera & ID-märk katten om den inte redan är det. (Gör det lättare att hitta ett bra hem).
  • Kattungar ska vara minst 12 veckor innan de lämnar mamman.
  • Var noga när du väljer hem. Träffa gärna de nya ägarna vid ett par tillfällen. Tänk på att det alltid finns ett hem till alla katter men att det kan ta lite tid innen det dyker upp.
  • Ha aldrig för bråttom. Tidsbrist är inte någon bra utgångsläge när det handlar om omplacering.

Annonsforum dit du kan vända sig vid behov av omplacering:

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Upp till toppen
Annons: