Annons:
Etikettkattmat
Läst 3821 ggr
MilliesMatte
2/26/14, 7:19 PM

Orijen torrfoder

Någon som ger sina katter Orijen kattfoder?För och nackdelar?Spannmålsfritt eller ej?

Annons:
Lena
2/26/14, 7:43 PM
#1

Vad jag förstått är det spannmålsfritt. Nackdelen är att det innehåller fiskmjöl vilket kan ge allergier.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MilliesMatte
2/26/14, 8:01 PM
#2

Ok?Alltså inget att rekommendera?Något annat som är ok och spannmålsfritt?

[Lilyz]
2/26/14, 8:14 PM
#3

#2 Själv köper jag Applaws kyckling, utan fisk och spannmål. Annars är porta 21 sensetive ganska populärt.🙂

MilliesMatte
2/26/14, 8:29 PM
#4

Finns Applaws att köpa i djuraffärer?Pris/kg?

[Lilyz]
2/26/14, 8:36 PM
#5

#4 Ja det finns i vissa djuraffärer. Jag beställer dock från petsonline och där kostar det 369 kr för 7,5 kg.

[Lilyz]
2/26/14, 8:40 PM
#6

Btw så förespråkar jag blötmat för katter, men min ena är så kräsen att hon äter väldigt lite av blötmaten så därför ger jag även lite torrfoder. Annars hade jag bara gett blötmat och då är Mjau och Bozita bra märken men nästan all blötmat är bättre än det "bästa" torrfodret. 👍

Annons:
MilliesMatte
2/26/14, 9:10 PM
#7

Alltså man får ju så många olika åsikter och tyckanden,både från veterinärer och djuraffärer (alla vill så klart sälja sitt sortiment),garantier finns väl inga,men vilket är egentligen bäst:bra torrfoder,eller våtmat?Kan man ge enbart det ena eller det andra?

Jourhemmet
2/26/14, 10:14 PM
#8

Blötmat helt klart, innehåller animaliskt protein och vatten, precis som deras bytesdjur. Men all blötmat är inte helfoder så det får man titta efter och många av de stora fodermärkena tex Poyal canin blandar i en massa skit i maten såsom spannmål. Mjau i tetra är en av de bästa sorterna.

De flesta veterinärer har inte kunskapen om foder då det är upp till var och en efter utbildning att läsa på. Du tror väl inte att de säljer vissa fodermärken bara för skojs skull?

[Lilyz]
2/27/14, 8:45 AM
#9

#7 Du kan ge bara blötmat. Det finns många veterinärer och djurbutikspersonal (skulle säga de flesta) som har dålig koll på kattens näringslära.

Som #8 skirver så är blötmat mest likt kattens naturliga byten, det enda som är bättre är färskfoder, dvs BARF, men då krävs en del kunskap.

Vätska är oerhört viktigt för katter som har dålig törstreflex och därför blir uttorkade om de bara äter torrfoder, det i sin tur leder ofta till hemska sjukdomar.

Mjaus blötmat i tetra är ett billigt och bra helfoder.

Torrfoder kan man ge som godis ibland i aktiveringssyfte. 🙂

MilliesMatte
2/27/14, 6:45 PM
#10

#8 "De flesta veterinärer har inte kunskapen om foder då det är upp till var och en efter utbildning att läsa på. Du tror väl inte att de säljer vissa fodermärken bara för skojs skull?"Nä,har jag någonstans skrivit att de säljer  fodermärken för skojs skull??Förstår faktiskt inte den kommentaren,vad vill du ha sagt med den?Jag undrar över Orijen,om det var bra el inte?Menar du att jag som köpare ska vara utbildad för att läsa på?Eller vilka?Jag har fått en del bra tips nu,och det tackar jag för.Om man inte kan lita på veterinärer,så är det ju bra att vända sig hit.För djuraffärerna har säkert ingen utbildning heller vad gäller foder,bara de får sälja sä är de nöjda,liksom veterinärer😉

Jourhemmet
2/27/14, 9:51 PM
#11

#10 Tagga ner, jag var ironisk. Väldigt vad ilsken du blev? Jag menade att veterinärer är kanske inte de första jag skulle fråga om råd när det gäller foder.

Nej du behöver inte vara utbildad, men det bästa är väl att läsa på själv och utgå från att katter är strikta köttätare.

IceJossan
2/28/14, 4:58 PM
#12

Jag är ganska insnöad på det här med foder och näringslära. Orijen är ett av de absolut bästa torrfoder som finns på marknaden idag. Fiskmjöl finns, ja, men det finns samtidigt flera andra proteinkällor och det tillsammans minskar risken för att katten utvecklar foderallergi. Nöt och kyckling är också relativt högallergent men det pratas det sällan om.

Jag ger mina katter Orijen. Det är spannmålsfritt och katterna är mycket förtjusta i det. Utöver detta försöker jag ge dem blötmat (som är överlägset bra jämfört med torrfoder, pga vattenhalten) men har lite problem med lösa magar och kräkningar av vissa sorter (olika på olika katter, inte lätt att ge dem olika sorter då alla prompt SKA äta från samma fat…).

Andra sorter som är riktigt bra, om du "måste" ge torrfoder: Carnia Lynx, WildCat Etosha, TasteOfTheWild (har jag för mig), Applaws. Vissa sorter innehåller däremot lite potatis (t.ex. Applaws), vilket inte Orijen gör längre.

Så vill du ge dina katter ett BRA torrfoder kan du med gott samvete ge dem Orijen.

Lena
2/28/14, 6:47 PM
#13

Det där med foder är en svår bit tycker jag. Det är olika råd från olika personer. Och många märken är inte så bra som man trott att de varit. Sedan är det inte alltid som katterna gillar det men själv vill att de ska äta. Vi har t.ex två katter som inte äter mjukfoder alls knappt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
MilliesMatte
2/28/14, 8:50 PM
#14

Jo jag vet att katter är strikta köttätare över lag,men undantag finns.Jag läser allt på förpackningarna,och på tillverkarnas hemsida om deras foder,därefter beslutar jag.Därav mitt val av Orijen.Tänkte bara höra om andra har andra tips och erfarenheter av detta foder,eller om någon provat annat som är bra.Finns säkert för och nackdelar med all foder.Känns som om mina katter börjat tröttna på Orijen,och ville pröva med att kanske blanda i lite annat foder.Min ena katt har kräks upp fodret ett par ggr nu,tänkte om det är något jag missat som är negativt för just Orijen?Fick lite tips från #12 och det ska jag absolut kolla upp.Tack!

Lena
3/1/14, 9:52 AM
#15

#14 Jag har ingen egen erfarenhet av Orijen. Jag vet att många lovordar det som det bästa på marknaden, men har även hört andra där det inte fungerat något vidare för deras katter. 

Själva använder vi Brit Care för kastrerade katter. 40% kyckling. Det har fungerat bra och katterna gillar det och är i fin form. Dock inte helt spannmålsfritt. Funderar därför själv på att byta till något annat framöver. Vi ger även blötfoder och ett foder mot tandsten.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MilliesMatte
3/1/14, 11:45 AM
#16

#15 Tack för tipset.Ja,det finns ju en djungel av foder.Man vill ju bara det bästa för sina katter.Tack även för en mycket bra och informativ sait.

MilliesMatte
3/15/14, 1:47 PM
#17

Har läst någonstans att Brit Care har vindruvor i sitt foder?Det ska ju vara giftigt för katter,hur är det då möjligt att blanda i detta?

Jourhemmet
3/15/14, 3:40 PM
#18

#17 Brit care innehåller inga vindruvor, däremot alldeles för lite fett, endast 12% i kastratmaten. En katt blir inte tjock av animaliskt fett utan av kolhydrater. En katt behöver 20-22 % fett i fodret.

Katter är inte "över lag" strikta köttätare utan ALLA katter är födda köttätare och ingenting annat och ska äta kött. Inga undantag finns.

MilliesMatte
3/15/14, 11:26 PM
#19

Brit Cornilove har druvor i detta foder,men det kanske inte är samma tillverkare som Brit Care?

Sagolika
3/16/14, 8:12 AM
#20

http://www.mushbarf.com/sv/produkter/barf-basic-cat 

Om någon vill prova att BARFa på ett lättare sätt, så kan detta vara en smidig lösning. Det enda som kan behöva tillsättas är kycklinghjärta.

Annons:
Twat
4/4/14, 2:26 PM
#21

Orijen har ett nytt kattfoder som heter Regional Red som innehåller en imponerade variation, om än även innehållandes fisk. Om jag gav torrfoder skulle jag gärna gett det, i kombination med ett friskfritt torrfoder.
INGREDIENSER (från http://orijen.se/cat-food/regional-red/)
Benfritt vildsvin (6 %), benfritt lamm (6 %), benfri Black Angus (6 %), Black Anguslever (6 %), benfri gris (6%), hel sill (6%), grislever (5%), torkad Black Angus (5%), torkat lamm (5 %), torkad sill (5 %), torkad lax (4%), torkad pollock (4%), lammfett (4%), gröna linser, kikärtor, röda linser, bison (3%), hela ägg (3 %), gula ärtor, nötmage (2 %), sillolja (2 %), lammlever (1 %), nötnjure (1 %), alfalfa, kelp, pumpa, butternutpumpa, spenat, morötter, äpplen, päron, tranbär, cikoriarot, maskrosrot, kamomill, pepparmyntsblad, ingefära, kummin, gurkmeja, nypon, frystorkad lammlever, frystorkad nötlever, frystorkad vildsvinslever, frystorkad nötmage.

Upp till toppen
Annons: