Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1554 ggr
Lena
2/22/14, 2:08 PM

Olagligt lämna katt hemma utan tillsyn!

Visste du att din katt enligt djurskyddslagen måste ha tillsyn 2 gånger om dagen om du reser bort? 

Läs mera i denna artikel.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Katthemsmatten
2/22/14, 9:27 PM
#1

Dessvärre är det många kattägare, utanför den här kretsen, som inte vet det utan tycker att det är helt OK med extra toalåda (i bästa fall) plus den nya käcka fodertautomaten de i god tro köpt i zoobutiken. Att även katter har ett stort behov av psykisk stimulans och sällskap verkar liksom inte alla kattägare ens ha reflekterat över.

Foderautomater kan säkert ha ett syfte - om man har en katt som hetsäter och man heltidsarbetar. Då kan det vara riktigt bra att kunna fördela fodret jämnt utöver dagen när man är borta. Men att använda den för mer än en arbetsdag är inte bara förkastligt utan även olagligt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2/24/14, 11:19 PM
#2

Puttar upp för flera röster!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

bubbelbruden
2/25/14, 12:58 PM
#3

Tyvärr är det ju också så att de som vet om att det är minst 2 gånger kommer sällan ihåg att det är minst 2 gånger minst en timme per gång.

Många som är kattvakter går ju bara in säjer hej tömmer låda och fyller mat och går ingen.stackars katter som är vana med gos och nu bara få en tömd låda och mera mat.

Cazzos
2/25/14, 2:10 PM
#4

Jag visste faktiskt inte det! Det ska jag lägga på minnet 👍


Lena
2/26/14, 7:45 PM
#5

#4 Skärpningen i lagen kom 2009 vill jag minnas.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Slampen
2/26/14, 9:56 PM
#6

Allt skall ju vila på vetenskap med den nya DL. Den här regeln vilar inte på vetenskap och beprövad erfarenhet, Man har fört ett resonemang på JV helt enkelt. Det som jag tycker med denna artikel i Metro är att den skrämmer. Du planerar att begå en kriminell handling om katten inte får tillsyn två gånger per dag. Om sedan katten vandrar iväg och inte kommer hem på ett antal dagar, ja, då är det frågan om man inte begår en kriminell handling? Man kan undra varför alla dessa detaljfokuserade regler har kommit till? Är det för att vi skall skrämmas till att inte ha djur över huvud taget? Jag får säga för min del att jag aldrig skulle falla mig in och anmäla någon som har åkt bort för t ex ett eller två dygn och där katten/katterna får tillsyn bara en gång per dag.

Annons:
Lena
2/28/14, 6:51 PM
#7

Puttar upp för flera synpunkter!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
3/4/14, 8:43 PM
#8

Putt en gång till! 🐱

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MewTwo
3/5/14, 9:51 AM
#9

#3 Var ser du något lagstadgat krav på att tillsynen ska ske under minst en timme per gång? Tillsynen är ju inte specifierad med tid i det allmänna rådet som tillhör lagparagrafen!

VästkustFia
3/5/14, 10:02 AM
#10

Det är bra med regler om de hjälper djuren men ibland blir de för stelbenta.

Och det är skillnad på en innekatt i en lägenhet och en katt på landet som är van att gå in och ut som den vill + göra dagliga visiter hos sina favoritgrannar.

Svarttusch
3/5/14, 10:16 AM
#11

Jag visste faktiskt inte, jag trodde det var en gång om dagen. Nu har jag förvisso inte katt längre och när jag hade fick de tillsyn flera gånger om dagen när vi var iväg.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Lena
3/5/14, 7:58 PM
#12

#3 & #9 Nej någon tidangivelse finns inte med i föreskrifterna. 

Så här står det i Jordbruksverkets broschyr så här sköter du din katt:

"Minst ett par gånger per dygn ska du se till din katt. Detta är speciellt viktigt om katten är instängd i lägenhet, annan bostad eller kattstall. Om du har en katt som får gå ute kan du ställa fram mat minst två gånger om dagen. Då lär den sig rutinen att komma hem när det är matdags. Även ladugårdskatter och utekatter är beroende av vård och omsorg från sin ägare".

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: