Annons:
Etikettutsatta-djur
Läst 6252 ggr
Lena
2014-02-12 21:55

Skansen inte bättre...

Det är inte bara på Köpenhamns Zoo djurparksdjur dödas. Det händer även i Sverige. 

Artikel om björnungarna på Skansen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
JossanH
2014-02-12 22:15
#1

Fast det är klart att djur som inte har någonstans att ta vägen blir avlivade. Det är förstås synd om de får föröka sig naturligt och djur blir avlivade och som inte går att använda till tex foder. Det kan jag tycka är onödigt. Annars kan jag inte riktigt se varför det skulle vara värre att utfodra rovdjur med en giraff, antilop eller annat djurparksdjur än med kossor, hästar, grisar som också bara fötts upp för att bli foder. Vad är det vi ger våra rovdjur vi håller som husdjur? Det är ju i regel djur som dödats på löpande band, som fötts upp för att bli mat. De har inte lång hals och långa ben men de är lika mycket djur med hjärta, hjärna och blod i sina kroppar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Lena
2014-02-12 22:45
#2

#1 Rovdjur måste givetvis ha mat men sedan kan man göra det på ett mera värdigt sätt än vad som hände i Köpenhamn i helgen. Man bör också fråga sig djurparkernas roll. Om djur bara blir förbrukningsartiklar så är det inte bra.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

JossanH
2014-02-12 23:15
#3

#2 men är inte de flesta (alla?) djur som går till mat förbrukningsartiklar? Som dessutom får avsluta sitt liv otroligt ovärdigt på ett slakthus. Hur menar du att han fick ett ovärdigt slut? Bultpistol precis som på vilket slakteri som helst? Att man visar obduktionen öppet kan jag på sätt och vis tycka är bra. Man mörklägger inget och är ärlig med hur det går till. Och att giraffen slutligen blev mat är för mig ett stort plus. Det är förstås tråkigt att de avlivar ett friskt djur som lika väl hade kunnat flytta men det är underligt hur folk kan ge sin katt kattmat och äta en oxfilé samtidigt som de diskuterar det hemska med giraffens öde. Precis samma öde som djuren i kattmaten och oxen i oxfilen.. Förutom det faktum att giraffen säkert haft både ett längre och lyckligare liv.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Lena
2014-02-12 23:19
#4

#3 Väntade på dessa kommentarer från dig. 🧟‍♂️ De kom som ett brev på posten! 😉

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

JossanH
2014-02-12 23:57
#5

#4 jaha, det är så man för en vuxen diskussion..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tyrisen
2014-02-13 01:50
#6

#4 Men JossanH säger ju bara sanningen, varför så vresig? =(

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Annons:
Elsklingenelsa
2014-02-13 08:55
#7

Zoo och djurparker har spelat ut sin roll oavsett - tycker jag. Jag förstår hur behovet uppkom: människor reste inte utanför sin egen byhåla och behövde informeras om världen. Nu reser alla och har tillgång till all tänkbar information om världen och djuren. Och att föda upp djur som inte ens är utrotningshotade är ju bara ren entertainment utan något vettigt syfte alls. Sen blir jag så trött på den danska zoo-expertens arroganta motargument mot människors fasa över det som hände med giraffen: "Folk reagerar så starkt för att folk idag kommit så långt ifrån naturen och naturens gång". Trams! Sen när är det naturens gång att föda upp giraffer i Køpenhavn ö h t? Att i svensk djurpark hålla svenska djur som också finns i naturen tycker jag är skitskumt. Om en viss art är hotad måste man eventuellt ingripa men varför förvara dem i tittskåp? //Elsa

Lena
2014-02-13 20:43
#8

#5 Vad menar du är vuxet? Att hylla att ett nyss avlivat djurparksdjur blir obducerat inför publik under jippoliknande former? Är inte det ganska primitivt beteende? Lite gladiatorspel över det hela. Jag kan erkänna att jag blir provocerad över din syn och det står jag för: "Att man visar obduktionen öppet kan jag på sätt och vis tycka är bra. Man mörklägger inget och är ärlig med hur det går till. Och att giraffen slutligen blev mat är för mig ett stort plus". 

#6 Sanningen? Jossan och jag har olika syn på vad som hände i Köpenhamn. Vad har det med sanningen att göra. Däremot var det ganska väntat att vi även denna gång hade helt olika syn. 😉

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Rafflan
2014-02-13 21:37
#9

Klart man måste avliva djur på djurparker ibland, man behöver ungarna får att fortsätta ha djur i fångenskap och som man kan sälja till andra djurparker, men det finns inte plats för alla ungar, helst skulle jag se att man särade på honor och hanar då och enbart satte ihop dem när man ville ha ungar men detta funkar nog tyvärr inte praktiskt :)

Dock tycker jag det är fel att obducera öppet, djurparken ska vara ett ställe där man kan se djuren i deras "naturliga miljö", man ska inte behöva se en obduktion på en djurpark :/

kattassen
2014-02-13 22:01
#10

Det finns en stor skillnad mellan det här fallet och nyttodjur. Giraffen och alla andra djurparksdjur föds och avlas enbart för nöjes skull. Man leker med liv, man avlar och föder upp för att sedan inse att djuret inte passar in i verksamheten. Det är pengar som styr. Folk vill inte betala för att se stora fullvuxna djur utan pengarna tjänas i huvudsak på gulliga ungar. När de tjänat ut sin rätt är det adjöss.

Det kritiken riktar sig mot här är på vilket sätt man ägnar sig åt nöjesavel och lek med djurens liv. Det är det jag vänder mig mot. Att köttet användes ser jag som en naturlig del men på det sätt man hanterade detta ärende är inte OK. Att tänka efter före vore mycket klädsamt här.

Överhuvudtaget anser jag att vi inte behöver några djurparker. Det finns många sätt att ta reda på och förkovra sig i hur vilda djur lever. Öppna google, se och lär. Dessutom reser människor betydligt mer nu än förr och de flesta kan under sin levnadstid till och med åka och se djuren live i sin riktiga miljö.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Rafflan
2014-02-13 23:14
#11

#10 Alla djur i fångenskap föds väl för nöjets skulle eller för mat?

Vi leker med liv för fullt, renrasiga djur får massor med rasbundna sjukdomar, man avlar för fint utseende trots ohälsa, man avlar för att det är kul! Men avlar inte för djurens skulle… i enstaka fall avlar man för artens överlevnad men det är få.

Vad är skillnaden på att sätta en giraff till världen, låta den växa upp med sina föräldrar i grupp som dem ska och sen avliva den för att låta den blir mat vs att föda upp en ko, kalven skils från modern tidigt, sätts i en box med andra kalvar, får ibland aldrig ens gå ut och springa ordentligt, växer upp och avlivas för mat? personligen tror jag giraffen hade ett bättre liv innan slakt än grisar, kor, osv…

Tyrisen
2014-02-14 01:42
#12

#8 Ja, sanningen om att det här gäller ju alla djur som blir föda i vår värld, de är förbrukningsartiklar. Det är väl bara fakta ändå? Och jag tror att hon liksom många av oss andra är trötta på att så fort media tar upp ett sådant exempel så blir det galna protester några dagar, för att sen glömmas bort samtidigt som man mumsar på den där goda biffen. Nu säger jag ju inte att du gör det, för det vet jag inget om :) men förfärligt många har den dubbelmoralen. Jag tar också avstånd från det zooparken gjort.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Lena
2014-02-14 17:29
#13

#12 Det som blev så extremt är jippot med obduktionen inför publik och allt runt detta. Det blev ovärdigt helt enkelt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Tyrisen
2014-02-14 18:41
#14

#13 OK, då förstår jag din ståndpunkt. Tack för svar :) Vi har nog olika åsikter om det helt enkelt.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Lena
2014-02-14 19:15
#15

#14 Menar du att du tycker det är i sin ordning att basunera ut att djuret ifråga ska avlivas och sedan göra det inför publik på det sätt som gjordes?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

exitingsvillemo
2014-02-15 01:24
#16

15> jag ser inget fel i det alls. Eftersom nu djuret skulle avlivas/styckas inför publik, så är det väl bra att dom gick ut med detta i tid, så de som finner det intressant kan närvara och de som anser det vara obehagligt helt enkelt kan stanna hemma just den dagen.

Jag har inte följt Marius-diskussionen fullt ut, men av det jag kan avläsa i denna tråd så ser jag inget fel.

Tyrisen
2014-02-15 03:13
#17

#15 Jag tycker inte att vi ska ha publika djurparker överhuvudtaget. Men eftersom han skulle avlivas så ser jag inte vad felet är med att berätta det och sedan visa obduktionen. Vad är det som är bättre med att mörka det? Då hade ju ingen av er reagerat alls.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

majvi
2014-02-15 08:42
#18

Varför finns djurparkerna överhuvudtaget? Är det inte meningen att de ska försöka hjälpa till att bevara utrotningshotade djur och lära allmänheten om det?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
2014-02-15 09:34
#19

#18 Många Zoo gör ett viktigt arbete för att bevara arter som annars skulle varit utdöda. Vår planet har blivit så "sjuk" att många djurslag inte kan leva kvar i sina naturliga miljöer eftersom vi människor har gjort det omöjligt. Där bedrivs ett viktigt arbete på många djurparker som man naturligtvis hade hoppats vi hade sluppit. 

#16 & #15 Då kanske vi ska börja med offentliga obduktioner på sjukhusen med och när det gäller våra egna katter och husdjur. Göra det med till en stor publikattraktion. Jag menar med den synen så måste ni ju tycka att även det är i sin ordning. Eller hur?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2014-02-15 16:11
#20

#19 Ja, offentliga obduktioner kanske kan få folk att inse att rökning, felaktig kost och alkohol inte är så bra. Tipsa Folkhälsomyndigheten kanske ;-)

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Lena
2014-02-15 16:13
#21

#20 Någon kan säkert tjäna pengar på det samtidigt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[lampann]
2014-02-15 17:08
#22

#13 Kloka ord, Lena!

Kan inte låta bli att tipsa om en intressant artikel om "spektakelkulturen":

När politiska system förfaller, vilket genom historien går tillbaka till Colosseum och republikens upplösning i Rom, uppmuntras folk att investera sitt känslomässiga och intellektuella liv i skådespel, antingen sport eller någon annan form av underhållning. I USA har vi massiva arenor för över 100 000 åskådare. Städer som vittrar sönder av massarbetslöshet, förfallande infrastruktur och kraftigt minskad offentlig välfärd bygger gigantiska fotbollsarenor för skattepengar. Det handlar om bröd och skådespel, säger han. (…)

Enligt statistik i boken (som utkom 2011) är sju miljoner amerikaner analfabeter och ytterligare 27 miljoner är oförmögna att läsa tillräckligt bra för att skriva en jobbansökan. 30 miljoner kan inte läsa en enkel mening och 50 miljoner läser på en fjärde- eller femteklassares nivå. (…)

År 2007 läste 80 procent av amerikanska familjer inte en enda bok. Samtidigt ser genomsnittsamerikanen på tv mer än fyra timmar om dagen.

– Skådespelssamhället förutsätter en befolkning som inte längre undersöker eller förstår maktstrukturer. Såväl politik som konst utövas i ett känslomässigt drivet landskap som också kommersialiseras. Det leder till ett slags historisk amnesi som gör att människor inte längre kan förstå de krafter som kontrollerar deras liv, säger Chris Hedges."
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/skolresultaten-sanks-av-spektakelkulturen/

Backarödbo
2014-02-15 17:47
#23

Så fungerar djurparker. Som en avbild av hur det fungerar i världen i allmänhet.

Inte som en avbild av hur det fungerar i naturen. På savannen hade Marius och hans artfränder njutit friheten. Där hade de åtminstone haft chansen till ett långt liv. Där hade lejonen sträckt ut sina kroppar i jakt – knappast fått serverat sig ett styckat djur.

I naturen existerar ingen lag som handlar om att döda när det inte är nödvändigt.

Djurparker däremot föder upp och håller djur – särskilt små söta djurungar som kan locka besökare. När djurungarna växt till sig och kräver kostsamma utrymmen kan de kallas ”överskottsdjur” som ”sorteras bort” för att avlivas.

Inte för att det är biologiskt nödvändigt utan för att så fungerar den nuvarande ekonomiska ordningen.
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/miljo/article18347777.ab

Många här försöker rättfärdiga Marius död med att han nog hade blivit uppäten av lejon "i det vilda". Nu är det ju faktiskt så att rovdjur tar de djuren som är de enklaste byten. Dvs nyfödda, sjuka, gamla, skadade eller på annat sätt påverkade djur. De friska exemplar klarar sig oftast undan. Det som man har gjort i Marius fall, att avliva en ung och frisk exemplar, stycka den och mata den till lejonen är allt annat än naturligt. Det handlar ENBART om ekonomi.  Så lägg gärna ner den biten för det argumentet är totalt hopplöst.

Vg "djuren i kattmaten och oxen i oxfilen", två fel gör inte ett rätt.

exitingsvillemo
2014-02-17 23:39
#24

#19 Ja varför inte ha publik till obduktion? Ser inte problemet ngnstans faktisk, vare sig på människor eller djur. Inte så länge anhöriga och djurägare är ok med det.

exitingsvillemo
2014-02-17 23:42
#25

jag kan helt ärligt säga, att hade jag haft möjligheten så hade jag gärna varit med under en obduktion, jag anser det vara intressant att se hur kroppen verkligen fungerar.

Backarödbo
2014-02-18 12:37
#26

#25 klart det är intressant, men att döda en frisk och ung individ för det är lite väl mycket tycker jag.

Lena
2014-02-18 18:25
#27

#26 Exakt det är ju liksom det som saken gäller här. 

#25 Tycker du att det är rätt att döda ett friskt djur enkom för att sedan obducera det? Ska man ha obduktioner på djurparker, sjukhus etc som öppna expon för vem som helst? Finns det några gränser tycker du?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
kattassen
2014-02-18 19:24
#28

#24 … hoppas ingen frågar mina anhöriga om det är ok och får grönt på att sprätta upp mig inför pubilk… Märkligt synsätt 😕

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

annebeate
2014-02-18 21:03
#29

Ni som är kritiska till behandlingen av Marius. Gå gärna in på Zoologisk Have facebook och skriv vad ni anser. Han får inte glömmas bort. ❤️

exitingsvillemo
2014-02-18 21:33
#30

#27 Tycker du att det är rätt att döda ett friskt djur enkom för att sedan obducera det?

Nu dödades ju inte giraffen bara för att obduceras, den styckades och blev mat till lejonen, jag antar att själva obduktionen bara var en "bonus" ett sätt att faktiskt låte folk få vara med och ta till sig hur det fungerar när ett djur avlivas och sedan styckas.

Jag antar att du inte äter kött själv? Eller om du ger dina katter kött så antar jag att det endast är kött från sjuka djur, för friska unga djur får ju absolut inte avlivas…

Lena
2014-02-19 07:19
#31

#30 Men du tycker, förstår jag, att liknande spektakel är helt i sin ordning? Vi talar ju, som du vet, om ett utrotningshotat djur här. Vilket gör att det blir ett annat fokus. I alla fall i mina ögon. Ska utrotningshotade djur avlas fram på Zoo för att slaktas och obuderas inför publik och bli lejonmat?   

Sedan handlar det inte om att vi inte ska ge kött till våra katter eller låta rovdjur på Zoo vara utan föda. Det handlar om vilken respekt vi visar djuren och hur det hela hanteras. Nu finns det ju bättre vägar att gå vilket djurparkerna i USA har anammat.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

exitingsvillemo
2014-02-19 10:59
#32

#31 giraffen som art är inte utrotningshotad, varifrån har du fått det?

Hur tycker du att vi ska mata våra rovdjur då Lena? Det är ju uppenbarligen inte ok för dig att använda sig av friska djur som föda till andra djur. Så då återstår sjuka djur. Jag ger då hellre mina katter friskt kött att äta.

Lena
2014-02-19 22:12
#33

#32 Jo den arten giraff  (baringogiraffer) som det handlar om här är visst utrotningshotad. Det är ju därför de ingår i ett avelsprogram. 

exitingvillemo tycker du att dina katter med ska obduceras inför öppen publik? Människor? Var går gränsen för din del? Du som tycker att det är så enormt roande och kul. 

Och hur ser du på nallarna på Skansen som bara föds upp för att roa publiken som söta små och sedan slaktas? Ungefär som vissa gör med katter. Har dem som söta kattungar och sedan struntar i dem. 

I naturen är det i regel sjuka, svaga och äldre djur som blir byten för rovdjuren. Det är naturens ordning så att säga. Att rovdjur inklusive våra katter behöver kött för att överleva är dock inte vad jag förfasar mig över (det har jag redan upprepat x antal gånger). Jag vill dock inte att mina katter får kött från utrotningshotade djurslag. Jag vill inte heller att djur hanteras på ett respektlöst sätt. För mig är alla utrotningshotade djur heliga. Det är en fruktansvärd katastrof för varje djurart som försvinner på vår jord. Allt på grund av oss människor.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Backarödbo
2014-02-20 18:20
#34

Ingen idé att diskutera detta med exitingsvillemo. Tycker någon att det är helt okej att skjuta katter till höger och vänster och avliva andra djur på i princip alla möjliga sätt och vis så tycker hen naturligtvis också att det är helt okej att döda giraffen Marius utan att fundera på saken. Idén att människan har makten och därmed rätten att döda sätter stopp för all annan tankeverksamhet inom ämnet hos sådana människor.

Att diskutera etik och moral med någon som har som fixed idea att mänskligheten står över alla andra djurarter på vår planet och som dessutom helt verkar sakna EQ är som att prata med en vägg. Hopplöst.

Annons:
exitingsvillemo
2014-02-20 21:53
#35

#33 ja den dagen mina katter ska avlivas, så finns det ett syfte med det, så varför inte låta dom obduceras?

Att jag tycker det är roande och kul är saker du själv hittat på! Jag har sagt att jag anser det vara informationsrikt och intressant att få se hur djuret ser ut och fungerar. En vansinnigt stor skillnad.

#34 Ditt inlägg ser jag som ett grovt personangrepp, då du inte har en aning om hur jag ställer mig till frågan att människan står över alla andra levande individer. Det är saker som du själv läst in mellan raderna.

Tycker inte heller och har ALDRIG sagt att jag anser det vara ok att skjuta katter till höger och vänster, ytterligare en sak du läst in mellan raderna.

Att vi tycker olika ger dig inte rätten att skriva att jag är si och så som person, för det har du inte en aning om.

Lena
2014-02-20 21:55
#36

#35 Obduceras inför publik som underhålling alltså? Är det okey tycker du? På samma sätt som hände Marius.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

exitingsvillemo
2014-02-20 22:03
#37

#36 Ja hade det funnits en anledning för mig att låta mina katter avlivas på en djurpark för att sedan bli mat till lejonen så visst. Nu är ju tanken att mina katter ska dö hemma och begravas.

Men låt oss ta hästarna som exempel istället. Förut fanns möjligheten för hästägare att åka med sin häst till ex kolmården, där hästen avlivades och blev mat till rovdjuren. Jättebra tycker jag. Hade dom velat obducera hästen inför publik, i informationssyfte så hade dom fått göra det, absolut. 

Som jag skrev tidigare, är ägaren med på det, så ser jag inget fel i det.

Men nu tror jag att jag lämnar diskussionen, tycker det börjar bli alltför otrevligt i den här tråden, synd att vuxna människor inte kan diskutera på en vettig nivå. (Menade inte dig nu Lena)

Thaeri
2014-03-09 02:17
#38

Jag funderar på vaför giraffer ens hålls i moderna europeiska djurparker, de är klassificerade som "least concern", så livskraftig det bara kan bli på skalan som säger hur sårbar en art är.

Men en annan grej: En artikel som berättade om Marius (kommer tyvärr inte ihåg vilken tidning) sa att man avlivar tigrar av samma anledning, att de inte "får plats" genetiskt på Europas zoo, och där känns det fruktansvärt fel… Jag kan ställa upp på tigrar i fångenskap för att bevara dem, men när man avlivar för att "de har blivit för många" har det gått för långt. Målet måste ju vara utplantering och livskraftighet i det vilda, inte bara bibehållen djurparkspopulation!

Lena
2014-03-09 10:32
#39

#38 Just den art giraffer som Marius tillhörde är utrotningshotade (baringogiraffer). Så det är samma anledning att bli upprörd som över tigrar och andra utrotningshotade djur som hålls på Zoo. I USA har man tagit större ansvar för detta och tar hand om alla djur som föds. 

#37 Ja där ser man hur olika vi människor kan vara, hur vår livssyn kan skilja sig åt. 😮

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
2014-03-09 11:48
#40

I en del stater i USA kan privata personer ha en tiger i en bur i garaget.Det ska visst finnas lika många bengaliska tigrar i fångenskap som det finns kvar i det vilda. Tigermammor-och andra kattdjur-utnyttjas då de får föda ungar som utnyttjas i djurindustrin.Om ungarna överlever kan de sedan få leva i en bur i resten av sitt liv eller säljas till nöjesjakt. Det avlas på mixer av tigrar och lejon, liger och tigon och det avlas på vita tigrar. Att en tiger blir vit beror på en defekt i någon gen och att avla på det kan ge fler defekter.. Sanningen om vita tigrar http://youtu.be/iNhUPeuYk6Y. Sanningen om tigons http://youtu.be/eQc7jwTqiA4

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
2014-03-09 12:53
#41

#40 Ja det är ju helt uppåt väggarna! USA är ett ytterligheternas land på många sätt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
vallhund
2014-03-10 01:55
#42

Mina senaste husdjur har donerats till Ultuna så att vet studenterna har något att öva på/lära sig av, när jag själv dör går allt som inte kan tas tillvara till övrig forskning.

Det var en ädrans tjat om värdighet osv.. När man är död så är man död.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

exitingsvillemo
2014-03-10 13:17
#43

#42 WORD!! 👍

Lena
2014-03-10 20:35
#44

#42 & #43 Tjat vet jag inte! Vi har alla våra egna värderingar och synen på liv och död kan - ser vi här - variera rätt kraftigt!  👍

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vallhund
2014-03-11 02:59
#45

#40

Lite bättre faktabakgrund än YT vore på sin plats för att styrka dina påståenden.

Vita tigrar är inte ett mänskligt påfund, inte heller liger/tigon. Varianterna förekommer i det vilda, det gör det inte OK att avla på genetiska defekter.

Lejon/tiger blandisar dör mestadels ut i det vilda eftersom fertiliteten är kraftigt reducerad.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

majvi
2014-03-13 09:37
#46

#45 I videon om vita tigrar framkommer det att alla vita tigar i fångenskap härstammar från en vit tiger som fångades in i Indien, så vita tigrar kan förekomma i naturen, men de är inte en egen art utan det är en genetisk defekt. Däremot har jag inte hittat något om att tigons och ligers skulle förekomma i det vilda. Though lions and tigers may co-exist in the wild, this kind of reproducing pattern does not occur in a natural habitat. This has happened when tigers and lions have been held together in captivity, or as a result of scientific research. http://www.buzzle.com/articles/ligers-and-tigons.html Lejon och tigrar har olika geografiska områden http://bigcatrescue.org/liger-facts/

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

vallhund
2014-03-13 09:47
#47

#46

Mig veterligen har det förekommit i det vilda, även om det är väldigt ovanligt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

majvi
2014-03-15 13:47
#48

#47 Vad har du för fakta som stödjer detta?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Thaeri
2014-03-15 22:46
#49

#48, lejons och tigrars utbredningsområde överlappade varandra väldigt länge, så det bör ju inte vara helt otroligt att det har hänt i isolerade fall.

Ta en titt på den här kartan, det röda är lejonets historiska utbredningsområde, det blå dagens. Jämför med tigerns, där det gula är utbredingsområdet runt 1850 och det gröna år 2006.

(Missa inte jordgloben i höret på tigerkartan, där ser man även utbredningen i Centralasien.)

Det här med ligrar och tigon är hur som helst något gammalt, så rent logiskt bör det vara något som människor upptäckte av en slump. Kan vara i det vilda, kan vara någon som fick för sig att hålla både tigrar och lejon i fångenskap tillsammans. Men hur som helst inget planerat.

majvi
2014-03-22 09:30
#50

#49 När lejonhonor och tigerhonor vill para sig söker de efter en stark hane som ska ge starka avkommor och längre tillbaks fanns det många fler lejonhannar och tigerhannar att välja på. Ligers och Tigons är inte alls starka avkommor så det verkar inte rimligt att t.ex att en tigerhona skulle para sig med ett lejon om det fanns bättre alternativ. Jag har inte hittat någon information om att någon har sett tigons eller ligers som fötts i det vilda bara att de har kommit till och fötts i fångenskap.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

vallhund
2014-03-23 00:30
#51

När en katta är kåt o där inte finns ett överflöd av hanar som slåss om henne så tar hon nog den som ställer upp, oavsett hur den ser ut.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Thaeri
2014-03-24 06:45
#52

#50, jag pratar ju som sagt om att det inte är helt otroligt att det kan ha hänt i isolerade fall, och du pratar om att det inte händer om det finns bättre alternativ, så vi verkar tro ungefär samma🙂

Linnea
2014-03-28 17:39
#53

Vad jag läst så ingår girafferna på köpenhamns zoo i ett europeiskt avelsprogram där en central koordinator bestämmer var djuren ska bo och vilka som ska "sparas". Alltså kan inte den enskilda djurparken bestämma sig för att behålla ett visst djur. Många arter har en sån koordinator verkade det som. För att behålla en livskraftig stam bevarar man en så bred genetisk bas som möjligt. Man har inte plats för hur många djur som helst.. Varför man då låter dom para sig om man inte ska spara avkomman är en annan fråga.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

vallhund
2014-03-28 20:00
#54

Är det inte så att fertila kattdjur mår dåligt om de inte får para sig o bli dräktiga/föda ungar?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

majvi
2014-03-28 22:34
#55

Stora katter kan också kastreras.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
vallhund
2014-03-29 01:23
#56

#55 Har någon påstått något annat?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lena
2014-03-30 11:41
#57

Avlivningscirkusen fortsätter i Köpenhamn. Denna gång är det en hel lejonfamilj som ska slaktas inför publik. 

Nästa plan är att ha safarijakt i en lejonpark. För dyra pengar kan den som betalar få vara med och skjuta ett överskottslejon. Detta nöje ska börja i sommar enligt vad som skrivs.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vallhund
2014-03-30 13:31
#58

#57 Har du någon länk/källa på det?

Safarijakt på överskottslejon låter väldigt, väldigt illa. Skall djur avlivas skall detta göras av veterinär.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: