Annons:
Etikettutsatta-djur
Läst 5352 ggr
Lena
2/9/14, 10:33 AM

R.I.P Giraffen Marius!

Trots massiva protester världen över lät ansvariga för Köpenhamns Zoo avliva den fullt friska Giraffungen Marius kl. 9:20 idag (9/2 2014). Han avlivades för att han inte passade in i det avelsprogram som djurparkerna bedriver. 

Det är inte första gången friska djurparksdjur avlivas på det här sättet. Det händer hela tiden runt om på djurparker och Zoo. Även i Sverige. Det som gjorde det extra provocerande den här gången är att Köpenhamns Zoo gjort det till en publikattraktion. Marius döda kropp ska nu obduceras inför publik innan han kastas till lejonen. 

Läs mera här: Demonstration mot avlivning av djur på Zoo.

Omslagsbild

Artikel i Aftonbladet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[erikam]
2/9/14, 10:39 AM
#1

Riktigt vidrigt. Förstår inte ens hur djurparker kan vara tillåtet i Sverige år 2014. Det var några år sedan jag var på ett zoo och kommer då aldrig sätta min fot på ett igen.

Lena
2/9/14, 10:40 AM
#2

Artikel i Danska Extrabladet

Citerat från artikeln:

"Også København Zoos videnskabelige direktør, Bengt Holst, har gennem hele forløbet fastholdt, at den zoologiske have gør det rigtige ved at aflive Marius, og at de mange voldsomme reaktioner aldrig har haft indflydelse på havens beslutningsproces".

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2/9/14, 11:08 AM
#3

Det här är så ledsamt och bedrövligt och fel att jag inte finner ord…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

johnnys girl
2/9/14, 11:35 AM
#4

sorgligt.

För egen del har jag bojkottat Zoo-besök i många år.Tycker det är så ledsamt att se djur i bur.  Hoppas att fler gör som jag-

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

kattassen
2/9/14, 11:44 AM
#5

Citat från Aftonbladet:

"Med start klockan tio direktsände Ekstra Bladet Marius obduktion, som enligt djurparkens praxis sker inför publik. Bland annat stod en grupp med förskolebarn och tittade på när det stora djuret bändes och sågades upp.

_Giraffen ska sedan matas till lejonen" _

🤮😭😕

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Uppkatten
2/9/14, 12:00 PM
#6

Man kan undra hur de barnen mådde sedan…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
silversol35
2/9/14, 12:02 PM
#7

Men vad F**N!!!! 😳😡👎😡

Lena
2/9/14, 12:16 PM
#8

Finner inga ord! Hur f**n kan detta få gå till. 

Nej jag har inte heller varit på ZOO/Djurpark på ca 20 år. Vi kommer inte gå på någon i framtiden heller.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Taxelina1
2/9/14, 12:47 PM
#9

Man tar väl inte avkommor om det inte finns någon som kan ta över dom sedan. Många djurparker har stora avelsprogram och gör ett bra jobb. Men det här finns ju ingenting som är bra. Och att avliva och obducera helt offentligt är ju makabert. Att djuret går till rovdjuren är ju en självklarhet. Men VARFÖR göra det inför folk. Det räcker väl med att tala om att man ska utföra det. Dagens befolkning har kommit väldigt långt bort från avlivningar och slakt och varför man låter allmänhetens vuxna och beskåda detta är sjukt. Och hur man överhuvudtaget kan gå dit med sina barn är väl en ännu större fråga. Barn tar slakt väldigt naturligt, men när dom läser av dom vuxnas reaktioner kan det gå helt fel.

Hälsning från en stor djurvänCool

Lena
2/9/14, 2:22 PM
#10

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jassan
2/10/14, 12:04 AM
#11

Jag har aldrig varit på ett Zoo och kommer aldrig att gå på ett heller. Detta är så fel det bara kan bli. Ett liv som slocknat för evigt.

https://jazzans.wordpress.com/

annebeate
2/10/14, 12:40 AM
#12

http://www.change.org/petitions/bengt-holst-the-resignation-bengt-holst-the-zoo-s-scientific-director-copenhagen-zoo-in-denmark?share_id=hMlrnmSCxV&utm_campaign=share_button_action_box&utm_medium=facebook&utm_source=share_petition

Kräv Bengt Holsts avgång!  Tros att Yorkshire Wildlife Park i England under lördagen meddelade att de gärna tog mot Marius  var Bengt Holst, Zoologiske Haves chef, kallsinnig till erbjudandet och skulle genom föra avlivningen av Marius trots protester i stormstyrka världen över  med efterföljande spektakel med offentlig obduktion att  Marius därefter kastades till lejonen.

Rödis
2/10/14, 8:49 AM
#13

Kommer ni ihåg att i Norkorea får skolbarn vara med på avrättningar… den koreanska flickan som flytt, hon var med i programmet Skavlan, berättade detta? I avskräckande syfte antagligen men även för att göra barn okänsliga inför vissa vidrigheter. 

Vad gör sånt här med våra barn månne? Individens rätt till sitt liv tas iaf bort…

Annons:
annebeate
2/10/14, 9:36 AM
#14

Snart har 20 000 enbart via länken i #12 krävt Bengt Holsts avgång. Hoppas alla här gör detsamma! ❤️

Katthemsmatten
2/10/14, 11:22 AM
#15

Varför avlar man öht på djur som inte är genetiskt lämpade att ingå i avelsprogrammet? Hur seriöst och etiskt är det? Eller gör man det för att få lejonföda? Vidrigt!! Såg inslaget i TV-nyheterna igår. Ett barn stod med mössan neddragen djupt över ögonen. Varför släpar man iväg ett barn för att se detta?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Taxelina1
2/10/14, 11:57 AM
#16

Barn tar oftast slakt och djurs död bättre än vi vuxna. Vi jagar och våra barn har varit med sedan barnsben och vi har även en gård med djur. Att djur dör eller slaktas är en naturlig del i livet på en gård. de flesta barnen tycker det är spännande och har många frågor.

Men som detta hanterades och gjorde en show av spektaklet gör mej både ledsen och arg. Och i mina ögon är det rätt onödigt att överhuvudtaget låta djuren para sej då generna är överflödiga. men jag misstänker att det är en publikmagnet att se en massa söta djurungar. Många ungar avlivas utan vår vetskap då dom blivit överflödiga.

Hälsning från en stor djurvänCool

gmyra
2/10/14, 12:55 PM
#17

"…Köpenhamn zoo har tidigare obducerat djur inför publik, men enligt Stenbaek har reaktionerna aldrig tidigare varit så starka som nu.

– Jag tror att det beror på att det var ett friskt djur som vi var tvungna att avliva. Tidigare har vi bara haft offentliga obduktioner av djur som varit gamla eller sjuka. Nu kände nog folk att de kunde få beslutet ändrat, säger han. …"

"…var tvungna att avliva…"    :S

Lena
2/10/14, 6:51 PM
#18

#12 Har signerat listan samt ytterligare en med samma syfte. 

Det har tagit mig hårt detta! Vidrigheter in absurdum. 

Tyvärr händer sådant här hela tiden på Zoo/Djurparker - även om det inte sker inför publik. Minns för ett antal år sedan när det blev ramaskri runt björnungarna på Skansen när det kom fram att de slaktades efter sommarsäsongen efter att ha varit parkens pubikmagnet som gulliga småttingar. Köttet delades sedan ut till personalen - då det räknades som delikatess. Vet inte hur det går till idag?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
2/10/14, 7:14 PM
#19

Stöd kravet på Bengt Holsts avgång. Använd länken  i #12. Nu har 38 000 gjort detsamma! Fler länkar finns med samma syfte på nätet

Bengt Holsts agerande är vidrigt där prestigen fått styra. Visa er avsky!❤️

Lena
2/10/14, 7:18 PM
#20

#19 Ja han borde verkligen lämna sin post efter ett så vidrigt beslut när det fanns flera möjligheter för Mauris att leva vidare på annat håll. Hur tänkte karln?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Uppkatten
2/10/14, 7:42 PM
#21

Har självklart skrivit under på protestlistorna!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
2/10/14, 7:59 PM
#22

Jonas Wahlström på Skansenakvariet försvarar avlivningen i TV4:as nyhetsmorgon

Menar bland annat att de djurparker som anmälde sig kunna ta emot Marius inte höll måttet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
2/10/14, 8:16 PM
#23

Lena, jag lyssnade precis på Jonas Wahlström. Hans svar var ofullständigt. Märkligt. Han nämner  miljadär och parker som inte är godkända  tex Frösön som erbjöd sig. Däremot inte ett ord om  Yorkshire Wildlife Park, som redan har en giraffhona från just Zoologisk Have, som erbjöd sig på lördagen att ta emot Marius. Chefen där uttalade sig , framgick av BBC-sändning. Den parken är med i EAZA vilket var ett krav för att få ta emot Marius. Har kollat det och det stämmer. Så visst fanns det en räddning för Marius. ❤️

Lena
2/10/14, 8:31 PM
#24

#23 Ja jag tycker med att det var ett märkligt argument. Typ att djuren kan hamna på ryska cirkusar mm. Klart man måste vara noga med vart de kommer, men det måste ju gå om man jobbar för saken. Det borde ju vara en självklarhet kan man tycka. Känns som samma gamla dumma argument som dem som avlivar katter brukar ta till.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
2/10/14, 8:58 PM
#25

Kan till viss del känna att man naturligtvis inte skickar iväg ett djur till någon i all hast ex någon kändismiljonär i Hollywood eller något ställe där man riskerar att djuren kommer "ur askan i elden".

Men de hade ju all tid i världen att förbereda en godkänd förflyttning, men de ville inte. De hade helt enkelt den ambitionen utan planen var att Marius skulle dö

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Lena
2/10/14, 11:09 PM
#26

#25 Exakt! Klart de hade klarat att omplacera honom om viljan bara hade funnits. Här var det nog en massa prestige med i spelet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
2/11/14, 12:22 PM
#27

Det var fel i pressen. Det var ingen giraffhona utan det är en  giraffhane som heter Palle från Köpenhamn som Yorkshire Wildlife Park redan har från Zoologiske have, alltså inga avelsproblem. Framgår av deras hemsida.

Nu cirka 150 000 som kräver Bengt Holsts avgång och det strömmar till hela tiden. ❤️

Annons:
Taxelina1
2/11/14, 1:16 PM
#28

#25 Jag tror det handlar om extremt stora summor pengar det kostar djurparken att ordna alla papper och överflyttning med mera.

Hälsning från en stor djurvänCool

Katthemsmatten
2/11/14, 1:26 PM
#29

#28 Jag kan inte se det som ett skäl att avliva ett djur. Felet, som jag ser det, är att man inte från början sett till att det inte blev en kalv (som hade 'fel' gener).

Medarbetare Hittekatter iFokus

Backarödbo
2/11/14, 2:58 PM
#30

Det finns tydligen väldigt många människor som inte har en aning om att ALLA djurparker VARJE ÅR avlivar mängder med djur. Framförallt djurungar som har varit dragplåstren under högsäsongen. Seden, när det uppstår platsproblem så avlivas de allra flesta av dessa. Men det är naturligtvis inte något som djurparkerna gladeligen går ut med.

Att föda upp djur för att tjäna pengar på dem och sedan döda de då man vet att man egentligen inte har plats är djupt oetiskt.

Glöm inte heller att samma dag som Marius slaktades på Köpenhamns zoo slaktades omkring 5500 grisar i Sverige för att vi ska kunna äta billigt kött. Ni som äter kött kanske borde tänka på dessa djur också.

annebeate
2/12/14, 8:55 AM
#31

Fortsätt protestera!❤️ Använd länken i #12. En annan länk care2 stängdes vid midnatt och resultatet ska nu rapporteras in. På 2 dagar anslöt sig  124 000  personer till kravet  på Bengt Holsts avgång. En fantastisk siffra! ❤️

MewTwo
2/12/14, 9:38 AM
#32

Jag kan dock inte undgå att reagera på att det blir 124 000 som reagerar på en mediaupphaussad djurparksslakt…

Visst, jag tycker också att denna lilla giraff hade inte behövt genomgå detta om djurparken skött ett vettigt avelsprogram - och obduktion inför småbarn känns väl så tvivelaktigt, men där anser jag att föräldrar (eller vilka som nu lät barnen glo på spektaklet) har minst lika mycket ansvar.

Men hade det inte varit en söt giraffunge utan nåt fult kräldjur så hade antagligen inte en kotte brytt sig. Det blir liksom ingen proportion på reaktionerna! När får vi samma mediala strålkastarljus på en myndighetsdödad hittekatt?

Lena
2/12/14, 10:48 PM
#33

#32 Jag kan hålla med dig om att det borde vara ännu mera fokus på alla katter som dör i det tysta hela tiden.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
2/13/14, 3:57 PM
#34

MewTwo du har så rätt. När det gäller Marius så blev allt ett enda stort känslokallt jippo iscensatt av ledningen för Zoologisk Have  med Bengt Holst i ledningen. Trots Yorkshire Wildlife Park, också medlem i EAZA dvs. samma organisation som Zoologisk Have är med i, och  som uppfyllde alla krav, gärna tog emot Marius lät man döda honom. ❤️Därefter direkt en offentlig obduktion  med media självfallet närvarande där man såg något barn gråta och någon drog ner sin mössa för ansiktet. Vad är det för föräldrar?  Sedan kastades delar från Marius till lejonen. Allt så känslokallt, prestigestyrt och  och direkt utmanande mot den allmänna opinionen. Därför rasar nu många  runt om i världen mot Zoologisk Haves ledning, dvs Bengt Holst. Över 200 000 har i dagsläget med rätta krävt hans avgång och fler kommer det att bli.

Annons:
Katthemsmatten
2/13/14, 4:53 PM
#35

Nu kommer nyheten att en namne till Marius på Jylland ska avlivas av samma enkla skäl: fel gener. Varför ser man inte till att det inte blir avlat på djur vars gener inte bör föras vidare? Gäller alla djur, inte bara dem i zoo.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tyrisen
2/14/14, 2:03 AM
#36

Finns det någon som kan ge en vettig anledning till varför ni tycker att just Bengt Holst borde avgå? Förstår ni inte att det enda som det skulle leda till är att en ny chef tillsätts, men med EXAKT SAMMA UPPGIFTER. Det här är hans jobb, och jobbet förändras inte för att han skulle avgå. I så fall borde alla zoochefer avgå, men det är det ingen som tänkt på? Bättre att bojkotta zoo i sig, det räcker.

Men i övrigt trevligt att det finns så många tusen vegetarianer som engagerar sig 🙂

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Katthemsmatten
2/14/14, 10:52 AM
#37

#36 Med en ny chef kan ju ett nytt tänkande komma in i ledningen för djurparken. Det skulle kunna vara ett skäl tycker jag.

Medarbetare Hittekatter iFokus

annebeate
2/14/14, 4:15 PM
#38

Håller med dig Katthemsmatten.

Lena
2/14/14, 5:31 PM
#39

#36 För att han gjorde giraffens död och obduktion till ett stort jippo. Det är ovärdigt och ger hela Zoo-branschen dålig klang. Hans bemötande har även ett del att önska.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
2/14/14, 9:45 PM
#40

Så sant Lena. Prestigestyrd och hjärtlös. Inte konstigt att över 200 000 hitintills krävt hans avgång och över 100.000 redan nu kräver att Zoologisk Have stängs.

majvi
2/14/14, 10:43 PM
#41

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
kulanturbo
2/15/14, 2:05 AM
#42

Vidrigt! Har skrivit på båda såklart

Tyrisen
2/15/14, 3:18 AM
#43

#37 Ja det är ju möjligt, men knappast troligt. Jag förstår inte hur det nya tänket ska gå, någon får gärna förklara för mig. Jag är inte ute efter bråk :) men jag får inga svar på vad som är meningen borde hända med en ny chef. Sluta avla eller kunna garantera alla djur hem tills dom dör, hur ska det gå till på en zoopark? Jag kan bara se att det enda alternativ som finns är att stänga ner publika zooparker, vilket jag absolut är FÖR.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Tyrisen
2/15/14, 3:18 AM
#44

#40 Vad tyckte du borde ha skett?

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Katthemsmatten
2/15/14, 4:09 PM
#45

Tyrisen, chansen till förändring är större med en ny chef. T ex kanske man börjar fundera över vilka djur man avlar på och vilka man inte gör det på. Kastration funkar även för andra djur än katt och hund. Omplacering till andra djurparker, även om jag inte heller är för djurparker, kan vara ett annat alternativ. Att somliga djurparker gör en insats för att bevara utrotningshotade djurarter är inte en anledning till att övriga ska ha ett existensberättigande enligt min uppfattning.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2/15/14, 4:12 PM
#46

Självklart kan en ny chef med andra värderingar göra stor skillnad. Jag menar så är det ju i alla verksamheter. Det är väl inte ett dugg konstigt att man vi ha byte på chefsposten när något man inte tycker är acceptabelt sker inom en verksamhet/företag/organisation.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2/15/14, 9:04 PM
#47

Dålig planering bakom avlivningarna menar expert i USA: 

Artikel i Danska Extrabladet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
2/18/14, 9:05 PM
#48

Ni som är kritiska till behandlingen av Marius. Gå gärna in på Zoologisk Have facebook och skriv vad ni anser. Marius ska inte glömmas bort! ❤️

Annons:
Lena
2/23/14, 4:52 PM
#49

Kritisk artikel i GP om Marius död: 

Innan Marius sköts fick han favoriten rågbröd

Citat från artikeln: "innan Marius blev skjuten, fick han en sista måltid bestående av sitt älsklingsgodis – rågbröd"  "Likväl kom denna minimala känsloyttring, denna empatiska handling eller detta sentimentala hyckleri, beroende på hur man ser det i förhållande till de omgivande händelserna, att förmedlas till medierna, som om det hela därigenom blev ännu charmigare". "Kompensationen var till för den skuldmedvetna människan, skulle jag vilja påstå. Den där sista önskemåltiden som vi ger de människor vi faktiskt dödar är en absurd sentimental gest i den mest förtvivlade situation man kan tänka sig".

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Backarödbo
2/27/14, 12:40 PM
#50

# 49 men vad fiiiiiiint att han fick "en sista måltid bestående av sitt älsklingsgodis" (obs ironi)

Såsom man tidigare gjorde med människor med andra ord, att de fick välja vad de skulle få äta kvällen innan avrättningen.  Jättefint ju!

annebeate
3/25/14, 10:45 PM
#51

Nu har de gjort det igen. Zoologisk Have i Köpenhamn har åter låtit döda friska djur. Denna gången 4 lejon, varav två ungar. 😕

Stäng Zoologisk Have! Skriv gärna på deras facebook. 

Lena
3/25/14, 10:46 PM
#52

Fy fasen alltså! Detta är ju helt från vettet!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
3/26/14, 9:21 AM
#53

Ledningen för Zoologisk Have struntar fullständigt i opinionen och ska också fortsätta med offentliga obduktioner. Ledningen är verkligen provocerande, något som man också nu i massmedia framhåller. Bra att människor protesterar på deras facebook.

Katthemsmatten
3/26/14, 10:07 AM
#54

Det pågår en namninsamling https://dub120.mail.live.com/default.aspx?id=64855#n=765312157&fid=2&mid=aca1f335-b49e-11e3-a219-00237de4a684&fv=1 

Inte för jag tror att ledningen för CPH zoo bryr sig, men de ska i alla fall veta att vi ser vad de gör och att vi ogillar det å det grövsta. Bojkotta zoo!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: