Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3428 ggr
hairballs
2/1/14, 10:19 AM

Aggressiv katt

Jag har en katthona här hemma som kom som hemlös till mig för lite mer än 3 år sen. Hon har alltid varit lite speciell, till den grad att hon fått smeknamnet Häxan Surtant. Det har ändå gått ganska bra med henne fram till för ca 6 mån sen. Innan så har hon mest fräst åt de andra katterna, skällt på oss om vi gjort något hon inte gillar och hållit sig för sig själv. Hon har aldrig gillat att man kommit till henne för att kela men älskat att gosa när hon bestämt sig för att hon vill det.

Men den sista tiden har utvecklat elaka tendenser, inte bara varit grinig. Hon sitter och lurar på våra andra katter så att hon kan flyga på dem. Och det är inte för att hon vill leka utan ett klart dominans beteende. Hon har även flugit på oss människor, till den grad att min sambo nu tycker illa om henne och mina barn är rädda.

Har försökt googla för att hitta information på hur vi ska bryta hennes beteende då hela familjen tycker detta börjar bli jobbigt. Den mesta informationen handlar bara om att man inte ska ta kattungarna innan tolv veckor. Det finns väldigt lite matnyttig information om vad man ska göra när en katt faktiskt redan har fått problem.

Så nu tänkte jag fråga er här inne om råd då de flesta av er måste ha mött många olika "problem" katter innan.

Annons:
majvi
2/1/14, 11:24 AM
#1

Hon kanske inte mår bra. Ta henne till veterinären för undersökning.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Elsklingenelsa
2/1/14, 3:34 PM
#2

Jag skulle nog också kolla henne hos vet.

Är alla katterna kastrerade? Är de alla både ute och innekatter? Är det något särskilt som ändrats i samband med att beteendet förvärrades? Nytt barn, ny katt i området, ombyggnad osv.

Om de kissar inne, har de alla varsin kisselåda eller kan det finnas ngn fråga om "slagsmål om resurser"?

Har ni provat med Feliway (i kontakten) eller i sprayform? Finns även Zylkene som är lite lugnande men ofarligt - pulver som man blandar i mat. //Elsa

hairballs
2/2/14, 12:34 PM
#3

Det är inget fysiskt fel på henne, mer psykiskt i sådana fall. Hon har alltid varit annorlunda och med tanke på hur hon beter/betett sig så är jag säker på att hon blev tagen från sin mamma alldeles för tidigt. Hon var aggressiv och högg när vi fick henne. Meningen var att vi skulle varit jourhem men eftersom vi fäste oss vid henne och jag kände att hon hade för mycket i bagaget för att lämnas vidare blev hon en i våran familj. Med massor av kärlek så blev hon ganska trygg. Detta höll i sig i några år. Men nu hjälper det inte med att få henne att känna sig trygg, istället har hon utvecklat ett starkt dominansbeteende mot oss andra.

Självklart är hon kastrerad( två gånger till och med). Hon får gå ut om hon vill men det har aldrig intresserat henne. Hon brukar sätta sig på räcket en stund och titta på omgivningen sen vill hon in. Inga nya katter finns i området, däremot har två stycken flyttat.

Det är ingen av dem som kissar utanför lådan så det är inget jag har problem med. Det är hennes oväntade attacker på oss och de andra katterna som är jobbigt. Hundarna går hon fint ihop med än så länge.

Hade det bara varit mina ben som hon högg i så hade jag inte brytt mig, men hon har även bitit och rivit min dotters kompisar. Ska tillägga att det inte är extrema attacker utan hon nöjer sig med ett hugg innan hon springer iväg.

Lena
2/2/14, 1:57 PM
#4

När katter ändar sitt beteende finns det alltid en anledning bakom. Det kan dock vara svårt ibland att komma tillrätta med vad det är som ligger bakom. 

Om det handlar om dominans - vilket du misstänker - är det en kraftmätning som förekommer mellan henne och de andra katterna. Ibland visar de det även mot oss "tvåbeningar" då även vi är katter i deras värld. Det handlar helt enkelt om rangordningsstrider inom kattgruppen. Sådana brukar förekomma när en ny katt kommer till gruppen, när det försvinner en katt i gruppen eller om den katt som är högst i rang börjar bli sjuk och på så vis inte klarar av att behålla sin rang. 

Förstod jag det rätt att två katter har flyttat från er? I så fall gissar jag att du har anledningen där. När de andra katterna flyttade så ändrades balansen i gruppen. Rangen dem emellan. 

När det gäller denna typ av rangordningsstrider är det något som måste få ha sin gång. Det är en naturlig process katterna emellan. När de rätt ut rangen i gruppen kommer det att lugna ned sig igen. Som kattägare gör vi klokast i att ha händerna på ryggen (även om det känns svårt). När vi blandar oss i förvärrar vi istället problemet som kan cementeras. Det är sällan det blir av farligare art när det handlar om kastrerade katter. Däremot kan det bli det när okastrerade hankatter gör upp om ett revir.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

hairballs
2/5/14, 11:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tack Lena! Ska få min sambo och läsa detta senare när han kommer hem. Han vill gärna skydda de andra katterna när Pussi mobbar dem. Jag har hela tiden varit på honom om det då jag känner att det bara förvärrar hennes osäkerhet/problem när man skäller på henne.

Har precis upptäckt att hon fått tillbaka sin svarthaka som hon hade problem med när hon flyttade hit så något är det som stressar henne. =(

Egentligen tror jag hon inte gillar andra katter alls men hundarna lekar och sover hon med.

Elsklingenelsa
2/5/14, 1:10 PM
#6

#5 Hur är de andra katterna med hundarna? Det är inte så att hon känner att hon ska beskydda sina hundkompisar mot de andra? //Elsa

Annons:
hairballs
2/5/14, 1:18 PM
#7

Alla katterna älskar hundarna och de kommer överens sinsemellan. Det är bara Pussi som har svårt att hålla sams. Eftersom hon kom till oss som hemlös så vet jag inte hur hennes bakgrund ser ut men jag är ganska säker på att hon blivit tagen alldeles för tidigt från sin mamma och missat den sociala biten. Hon dök upp i ett sommarstugeområde och kvinnan som tog sig an henne misstänkte att hon var "sommarkatt".

Jag har funderat på varför hon gått tillbaka till ett beteende som hon inte visat på några år. Det enda som ändrat sig här hemma är att båda våra kaniner gått bort inom loppet ev ett halvår, den sista för ca 2 månader sen. Jag vet att hon brukade gilla och sova i deras bur på balkongen men inte att de var vänner och att hon skulle sakna dem. Men det kanske är så, det är ju mycket som sker mellan djur som man inte alltid ser.

Katthemsmatten
2/5/14, 2:16 PM
#8

#7 Ofta är det små saker som vi själva inte har noterat som när de förändras kan medföra förändrat beteende. kanske har du nu hittat en orsak till varför kisse inte längre beter sig som tidigare.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jourhemmet
2/5/14, 5:39 PM
#9

#5 Svarthaka kommer inte av stress utan när man använder plastskålar till deras mat och vatten. Skälla på en katt ska man aldrig göra, ger motsatt effekt.

kattassen
2/5/14, 5:54 PM
#10

Funderar lite - hur länge har sambo varit med i familjen? Pussi var väl före sambon?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

hairballs
2/13/14, 9:28 AM
#11

#10 Ja, Pussi bodde här innan min sambo flyttade in men han har varit med i snart 2 år. Men hon har ju alltid varit lite speciell våran Pussi.

Just nu känns det lugnare, hon sitter inte och vaktar för att flyga på de andra katterna och inte försökt bita någon som går förbi henne på ett tag heller. Sen har hon ju ett hiskeligt humör, skäller på oss om det regnar eller snöar och hon vill sitta på balkongen. Eller om vi gud förbjude, rör oss när hon ligger på oss så att vi stör henne.

Det som jag kände blev jobbigt med henne var att hon konstant var på de andra katterna så att de inte vågade gå runt i huset och att hon låg och lurade på min dotters kompis ben. Så fort hon satte ner fötterna på golvet var Pussi där och bet henne.

Men som sagt är det lite lugnare, kan vara min sambo som stressar henne. Han är i Holland just nu och hon är ju som sagt lite lugnare. Så jag får ta mig ett snack med honom när han kommer hem igen. 

#9 Vi har inga plastskålar till katterna. Det var det första vi gjorde oss av med när hon flyttade hit och hade svarthaka. Jag läste dock när jag googlade att även stress eventuellt kan orsaka svarthaka, även om man inte är 100% säker på orsakerna.

Pussi brukade inte tvätta sig heller utan brukad vara svart runt nosen av smuts, vilket jag märkt att att hon varit slarvig med nu också. Inte fullt lika mycket men en liten smutsrand har synts då och då.

Det kan ha varit kaninerna, det kan vara min sambo som stressar henne eller något annat men de sista dagarna/veckan har det varit lite lugnare. Så jag ska hålla tummarna för att svackan är på väg över.

kattassen
2/13/14, 10:24 PM
#12

#11 Hon kan helt enkelt ha blivit lite sotis på sambon när han kom in i bilden. Vissa katter är väldigt känsliga för förändringar och man kan ibland inte själv förstå att förhållandevis enkla småsaker kan påverka djuren som det gör.

Jag har en bekant (en familj med 2 vuxna och 2 snart utflugna tonåringar) som har en raskatt. Denna kisse är hur go och mysig som helst mot familjen men så har de ett kontaktbarn som kommer dit en gång i månaden. Katten gillar inte barnet och hon kan faktiskt "flyga på". Även vi som ibland har kattvaktat har också fått en släng av tassen och ett hugg i benet till och med. Svårt när man inte vet vad som utlöser det. I detta fallet har barnet funnits i familjen innan katten kom men något svartsjuke-aktigt känns det som.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Upp till toppen
Annons: