Annons:
Etikettkattens-status
Läst 2426 ggr
Lena
2014-01-25 19:19

Het diskussion på Facebook!

Följande diskussion äger rum just nu i vår facebookgrupp: Hittekatter i Sverige: Hittekattsgruppen. Var gärna med i diskussionen där eller här! 

Uttrycket "Döda katter lider inte" är bland det värsta jag vet. Kopierar in en diskussion i ämnet med en syn som är alldeles för vanlig: 

"Om jag äger en katt och jag inte kan ha kvar den av nån anledning, och jag har svårt och bli av med den. Så inte tycker jag det är nå fel att jag avlivar den då. För jag menar katten lider ju inte". 

Min kommentar: Den där clichén att "en död katt lider inte" är ett uttjatat försvarsargument från dem som avlivar katter. Personligen anser jag det endast befogat när det handlar om en svårt sjuk katt som det inte går att bota. Men här talar vi om friska katter som ju faktiskt inte lider över huvud taget. Och handlar det om din egen katt är det ditt ansvar enligt djurskyddslagen att inte utsätta den för lidande. Som kattägare har du ansvaret att ta väl hand om din katt helt enkelt. I många länder finns det förbud mot att avliva friska sällskapsdjur. Så är det tyvärr inte i Sverige. Om vi hade haft en sådan lagstiftning i Sverige skulle det motverka den tråkiga slit och släng mentalitet vi har här. Något som blir särskilt vidrigt när det handlar om levande djur. Att skaffa sig djur och sedan ta död på dem när man inte tycker det är roligt längre kan inte vara annat än fel. De flesta som skyller på att de inte lyckats omplacera sin katt har i själva verket inte gjort särskilt mycket åt saken. Skaffa inte katt eller några andra sällskapsdjur överhuvudtaget om du har tankesättet att det bara är att låta döda dem om du inte vill/kan ha dem kvar. 

Att leva eller dö det är frågan? Vad tycker du? 

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Paddan88
2014-01-25 19:49
#1

Om man älskar sin katt så är omplacering sista utvägen efter att man prövat allt annat för att kunna behålla katten hos sig. Att avliva en frisk familjemedlem borde alldrig ens finnas som alternativ, särskillt om man säger sig älska katten. Jag sänder mitt husdjur i döden om jag gör det för husdjurets skull men jag gör det alldrig för min egen skull för jag vill alldrig förlora de jag älskar

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Jassan
2014-01-25 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Mina katter kommer att stanna kvar hos mig tills antingen jag dör eller dom, o då menar jag av en anledning såsom en olycka eller sjukdom.Eller då åldern tar ut sin rätt.

Om jag så skulle bli totalförlamad så ska mina katter stanna hos mig.Man skaffar inte en katt utan att ha den tanken.

Jag kan förstå att det kan dyka upp orsaker i ens liv där man omöjligen kan behålla ett djur men då ska den inte dö bara för det.

Så svaret på din fråga Lena är:"Att leva"❤️Det tycker jag.

https://jazzans.wordpress.com/

Djurälskaren87
2014-01-25 21:55
#3

Leva!!! Mår dåligt över dom som avlivar friska djur och även skygga katter sm är friska men endast skygga:( blir så trött på det,att de kan vara så lättvindigt att bara gå till veterinären och avliva. Borde bli förbud här med!!! Kan man inte ha det som lagförslag? Miljöpartiet borde ha med det. I vilka länder är det olagligt?

Rödis
2014-01-26 12:57
#4

Nu bara ska vi hjälpa dessa 9 Åbykatter till bra hem och bra liv då de inte längre  kan vara där de alltid levt, matats och haft sitt hem. Allt ska rivas och dessa skygga katter blir naturligtvis avlivade om inte vi ser till att hjälpa dem till goda liv på annat håll!

Mitt inlägg i debatten, friska djurs liv har ett värde alldeles i sig själv och för den individen, de ska hjälpas inte stjälpas!

Jassan
2014-01-26 15:19
#5

Såg just detta på Norrtäljes katthems blogg…….om ägaren bara hade kunnat vänta några veckor…men nä…..dom tog kattens liv…😕

"Hemskt….!
Posted on 25 januari, 2014 by kattcenter
I slutet av november skrev jag in en hankatt på väntelistan. Orsaken var att han hade börjat slåss med den andra katten i hushållet. Hanen var ett år och okastrerad… Mitt första råd var att de skulle kastrera honom. De ville ändå att han skulle stå på listan. Visst, det fick han. Nu sex veckor senare skulle jag planera in katten och tog kontakt med ägaren. Fick då beskedet att de avlivat katten… En frisk ettåring som bara behövde kastreras! Vad är det med folk?"

https://jazzans.wordpress.com/

Lena
2014-01-26 15:24
#6

#5 Ja det är förfärligt hur folk hanterar sina katter. Man blir beklämd och förtvivlad samt folkilsken.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
LinaLj
2014-01-26 16:15
#7

#5 Vansinnigt. Ibland önskar man att sådana människor inte skulle få ha katt alls.

Gatukorsning
2014-01-26 22:08
#8

Vissa folk borde inte ha katt helt enkelt…

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

kulanturbo
2014-01-27 01:14
#9

Vi borde ha en sådan lag här med. Jag gör allt för våra djur. Vad det än kostar. Avlivning är bara ett alternativ om djuret lider och det är obotligt.

Jessicahagstrom94
2014-01-27 10:39
#10

Jag har noll respekt för folk som avlivar friska djur. Det finns ingen anledning till det.

Spelar ingen roll vad som händer med mig, mina djur stannar hos mig. Ingen tvekan om saken.

Avlivning av friska djur ska inte ens existera.

Selma99
2014-01-27 11:20
#11

Ibland blir man så förtvivlad över hur människor resonerar kring detta med avlivning. Jag ser det som att OM katten är sjuk och lider och det inte finns någon bot eller lindring - då är avlivning den enda utvägen. Men jag tror att det handlar om respekten för liv i grund och botten - och där skiljer vi människor oss åt i hur vi tänker. 

Jag har en katt här hemma som har problem med att gå på låda. Troligtvis pga sin dåliga start i livet. Han har kissat ner hela huset, tagit livet av min 1 m höga benjaminfikus :-) och verkligen fått mig att vara förtvivlad kring detta både en och flera gånger. Med tålamod och ALLA tänkbara metoder (fler lådor, byte av sand, felliway) och grundliga veterinärundersökningar så är problemet hanterbart nuförtiden. Han kommer nog aldrig bli 100 % säker att gå på låda men herrejösses inte skulle jag avliva min underbara lilla kisse för det. Men det är min syn det. Andra hade nog tagit honom till avlivning för länge sedan.

kulanturbo
2014-01-27 13:44
#12

11# jag hade gjort som du. Aldrig att jag avlivat min kompis! Fattar inte mig på folk som tar så lätt på djur. Helt oacceptabelt

Em_
2014-01-27 20:32
#13

Själva påståendet är ju i och för sig sant. Sedan är det ju knappast det enda eller bästa sättet att undvika lidande på.


Annons:
Upp till toppen
Annons: