Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 972 ggr
Lena
1/23/14, 8:28 PM

Polisen i kattägarstrul!

Inte alltid som det går rätt till hos polisen när det gällar anmälan om bortsprungna/upphittade katter. 

Artikel om ett knivigt fall i Linköping.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Paddan88
1/23/14, 8:49 PM
#1

Oj snacka om kasst polisregister! Tycker synd om både kvinnan och kattens ägare som båda verkar älska katten. Slarvigt av polisen som sagt men den jag blir mest arg på är veterinären som handlar så oproffsigt! Det rätta att göra i det läget vore väll att höra av sig till ägaren och låta denne hämta katten där så att kvinnan slapp ett så hemskt uppbrott, ebentuellt låta dem göra upp sinsemellan. Inte Omhänderta katten som om den vore stulet gods!? Eller tänker jag helt galet som inte kopplar in den meningslösa juridiken? (eftersom allt föll på polisens avsaknad av handlingar i registret)

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

carlas
1/24/14, 3:08 AM
#2

Förstår hur du tänker Paddan88 men tycker ändå att …

… detta fall illustrerar grovt och grafiskt hur absolut nödvändigt det är att få ordning på detta med polisens registreringar av katter som anmäls försvunna och/el upphittade. Det är lagstadgat, är det inte? Och hur ska vi någonsin komma någonstans om detta inte också verkligen levs upp till. Polisanmäla 🤦‍♂️?

En nationell registreringsbas därtill. Hur svårt kan det vara?!

I och för sig ser vi ju gärna en annan myndighet än polisen som sköter om ett sådant registrerande, men i dagsläget är det som det är - polisens skyldighet -, och då ska det skötas också.

LinaLj
1/24/14, 7:28 AM
#3

Håller med #2. det är synd att säga med sådana här fall är nästan nödvändiga och de borde få mer uppmärksamhet för att myndigheter och privatpersoner ska få upp ögonen för hur dåligt systemet är. 

Här har både upphittaren och ägaren anmält saken till polisen som inte har uppgift om någon av anmälningarna. Dessutom så har ägaren gjort som man ska och idmärkt sin katt.

Att det inte finns dokumentation om de båda anmälningarna är väl det som verkligen kommer att ställa till problem för polisen då vi har enormt stränga dokumentationskrav i Sverige. Under mina utbildningar så har man alltid fått höra om och om igen att det som inte är dokumenterat har aldrig hänt.

OberonsMatte
1/25/14, 11:54 AM
#4

Jag är tyvärr inte ett dugg förvånad. Att vända sig till polisen när man förlorat eller hittat en katt är en falsk trygghet och säkerhetsåtgärd. Både ägare och upphittare MÅSTE söka varandra själva, samt kolla upp eventuell id-märkning.

Sajtvärd Katter iFokus

carlas
1/26/14, 2:17 AM
#5

#4 Det är nog ingen här som är förvånad över polisens brister i detta avseende :(

Poängen här är att enligt regelverket polisen MÅSTE - dvs ska/är skyldiga att - registrera anmälningar av upphittade respektive bortsprungna katter, med - förstås - dokumentation.

Vi kan åtminstone börja med att kräva ordning på den saken.

Niiinah92
2/1/14, 9:04 PM
#6

tycker inte veterinären ska lastas för vad de gjorde utan att veta hur saken egentligen gick till, kan ju varit så att kvinnan vägrade kontakta den riktiga ägaren eller vägrade låta veterinären göra det och det där med handgripligt kan låta betydligt värre än det är. Eftersom upphittaren inte tittat efter chip tidigare och då inte gjort allt för att hitta ägaren så är det i mitt huvud ingen tvekan om vilken katten tillhör.

Polisen däremot bör se över saker och ting, hade de gjort rätt hade allt detta kunnat undvikas.

Annons:
Upp till toppen
Annons: