Annons:
Etikettkattmat
Läst 3162 ggr
wippwapp
2014-01-20 16:24

Nytt foder - av samma märke

Hej!

Jag vet att byte av foder skall ske successivt - men gäller det egentligen även foder av samma märke, dvs. när man bara vill byta till en annan smaksvariant??

Jag tror nästan inte… men jag vill gärna få det bekräftat, innan jag vågar…

Får era katter alltid en och samma mat, eller olika smaksvarianter? Behöver en katt ha varierad mat, eller är det snarare ägarna som tycker om ombyte?

Det är ju inte ens så att en burk med "kyckling" innehåler endast kyckling, och "lax" endast lax… spelar olika sorter egentligen någon roll för katten?

Linda

Annons:
Katthemsmatten
2014-01-20 17:01
#1

Variationen är nog mest till för oss på 2 ben. Katterna verkar inte bekymra sig om jag ska vara uppriktig. När din katt först kommer till dig kan det finnas så många stressmoment som kan störa att exakt samma foder under en övergångsperiod kan rekommenderas. Med tiden ko mer du ta dig hur just din katt vill ha det och reagerar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jourhemmet
2014-01-20 17:10
#2

Jag varierar mig när det gäller blötmaten, annat går inte katterna med på.

wippwapp
2014-01-20 17:23
#3

OK, då ser det ut som att det är "ofarligt" att bara variera smaken inom samma märke - det med successivt foderbyte gäller väl först och främst "allvarliga" byten (t.ex. endast torrfoder --> endast blötfoder; vanlig foder --> dietfoder)?

Jourhemmet
2014-01-20 17:51
#4

Inom samma märke kan jag inte tänka mig skulle ställa till det. Sen finns det alltid katter som kan reagera om man byter blötmat helt, men det är ju bara att ha koll på ifall katterna blir dåliga i magen.

Jag kör med olika sorter då katterna vägrar Mjau och Bozita som de tidigare alltid ätit, troligtvis efter ändrat recept då jag hört flera katter rata Mjau nu för tiden.

Rödis
2014-01-21 08:34
#5

#4  Mjau blöt- eller torrfoder? De är trötta på svenskt ser det ut som… Mjau blöt rekomenderas ju ibland som diet, även av veterinärer, till vissa katter med t ex diabetes, allergier… för det inte har mkt tillsatser. 

Har aldrig behövt byta successivt till mina nu 13 år gamla kattdamer, de har aldrig gått strikt på samma foder. Har dock haft jourkatter där jag måst vara försiktigare.

Katthemsmatten
2014-01-21 13:15
#6

#5 Det du skriver om att du behövt vara försiktigare med jourkatterna tror jag bottnar i att stress påverkar magen negativt och då kan foderbytet vara det som får det hela att gå över styr. Har samma erfarenhet som du när det gäller katter som bott hos mig en längre tid. De äter det som serveras (OK, aldrig typ Brekkies utan foder från zoobutiken) och verkar inte få problem. När det handlar om blötmat har jag en som antingen bara äter såsen eller som kräver något mer mousse liknande, så där blir det rätt frekventa byten utan att det märks i avföringen på någon av dem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: